3 868 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Skatteåterbäring (dec)
Sida 1 av 2
Nu den 4-5 december kommer skatteåterbäringen.
Hur sköter ni skatteplaneringen?
Med jämkning och andra avdrag
Hur har ni hanterat räntenedgången?
Har ni anmält konto?
Jämkar ni överhuvudtaget?
Själv så har jag jämkat, gjort en försiktig beräkning och sedan halverat den avdragsmöjlighet
som jag kunnat lämnat till arbetsgivaren.
Jag har en stående/beräknad jämkning hos skatteverket så justerar jag istället hos arbetsgivaren.
Detta år kommer jag även begära avdrag för milersättning eftersom arbetsgivaren har flyttat och
jag har fått längre till min arbetsplats.
Jag har även utnyttjat ROT avdrag (arbeten utförda under första delen av året).
Brukar få tillbaka även om det alltid är en överaskning om beloppets storlek.
Jag tycker att det är för många variabler så att det är svårt att veta eller..?
Hur sköter ni skatteplaneringen?
Med jämkning och andra avdrag
Hur har ni hanterat räntenedgången?
Har ni anmält konto?
Jämkar ni överhuvudtaget?
Själv så har jag jämkat, gjort en försiktig beräkning och sedan halverat den avdragsmöjlighet
som jag kunnat lämnat till arbetsgivaren.
Jag har en stående/beräknad jämkning hos skatteverket så justerar jag istället hos arbetsgivaren.
Detta år kommer jag även begära avdrag för milersättning eftersom arbetsgivaren har flyttat och
jag har fått längre till min arbetsplats.
Jag har även utnyttjat ROT avdrag (arbeten utförda under första delen av året).
Brukar få tillbaka även om det alltid är en överaskning om beloppets storlek.
Jag tycker att det är för många variabler så att det är svårt att veta eller..?
Vem får återbäring i december? Jag fick min i juni.
Konto har jag förstås anmält (varför inte?!) men i övrigt gör jag ingenting. Det var länge sedan jag hittade några avdrag andra än de automatiska och jämka låter jag bli.
MH, hur bär man sig åt för att få ett par hundra k i restskatt?
Konto har jag förstås anmält (varför inte?!) men i övrigt gör jag ingenting. Det var länge sedan jag hittade några avdrag andra än de automatiska och jämka låter jag bli.
MH, hur bär man sig åt för att få ett par hundra k i restskatt?
Paul, jag föredrar att låna pengar från SKV istället för att låna ut dem.
Skuld för skatt som betalas en gång per år dras dessutom inte av vid beräkning av räntefördelningsunderlag. Än, jag tror de tittar lite på att fixa till det där.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen tycker jag det känns skönare att få tillbaka än att behöva betala tillbaka,-MH- skrev:
men jag förstår hur du tänker.
Dum som jag är lånar jag alltid ut en rejäl slant till SKV. Ett bra men oekonomiskt sätt att spara på, för mig som har dålig karaktär.
Jag borde få dom lagom till julklappsinköpen till nästa vecka..
Jag borde få dom lagom till julklappsinköpen till nästa vecka..
Jag lämnar in en jämkning i början på året baserat på förväntad inkomst från anställning och evt bidrag från min enskilda firma. Sedan lämnar jag in en ny i oktober/november med reseavdraget och slipper då betala skatt på sista lönerna. Förra året gjorde jag inte det och det blev bara struligt (dessutom betalar ju inte SKV någon ränta på överskott i år, däremot tar de ut ränta för underskott).