12 259 läst ·
46 svar
12k läst
46 svar
Skator hackar upp våra gräsmattor?
Skator är intelligenta.De inte bara hackar de gömmer även vinterförråd,ibland i mönster. Nötter exv. De kommer dessutom tillbaka,kommer ihåg sina gömställen.
Det är inte roligt när någonting förstörs men de är fascinerade att titta på hur de gör.
De hackade på vårt tak hela försommaren men sedan försvann dem.Större kråkor tog över i de höga träden och de är inte lika intresserade av just vårt tak. Vi har ett större sedumtak,bor i skogen.
Det är inte roligt när någonting förstörs men de är fascinerade att titta på hur de gör.
De hackade på vårt tak hela försommaren men sedan försvann dem.Större kråkor tog över i de höga träden och de är inte lika intresserade av just vårt tak. Vi har ett större sedumtak,bor i skogen.
Tyvärr är jag så dålig på att lägga upp bilder men det ser exakt ut som vårt tak o jag har både hört,inifrån o sett utifrån o kollat taket.O [old rusty] skrev:
Ok , vi har skator här också men aldrig sett nåt sånt men de är luriga fåglar , brukar smyga in på verandan här och äta kattmat.O [old rusty] skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Det finns många artiklar om problemet. Här en från 2000 som i princip säger samma sak som de andra. Pinnborrelarven trivs i torra, kort klippta gräsmattor som mår dåligt och äter upp gräsets rötter.
Vattna, gödsla och klipp inte gräset lika kort så kommer gräsmattan att bli mer motståndskraftig mot att pinnborren lägger sina ägg i gräsmattan. Finns det gott om larver i gräsmattan så hjälper skatorna dig då de äter upp larverna. https://www.sydostran.se/karlshamn/pinnborren-tradgardens-skrack/
Vattna, gödsla och klipp inte gräset lika kort så kommer gräsmattan att bli mer motståndskraftig mot att pinnborren lägger sina ägg i gräsmattan. Finns det gott om larver i gräsmattan så hjälper skatorna dig då de äter upp larverna. https://www.sydostran.se/karlshamn/pinnborren-tradgardens-skrack/
Kul att det hos mig då är helt avgränsat till "ängsdelen" av min tomt.Jonas Persson skrev:
Så jag tror mer på "torrt och gräset mår dåligt", (jag försöker ju få gräset att må dåligt så örterna har en chans) men kortklippt är det inte.
Gödslade i våras. Robotklipparen står på 4cm. Det är främst södersidan som är angripen, blir extremt varmt där och ingen skugga. Vattna tycker jag är slöseri och vi har vattenbrist i kommunen. Så ja, gräset mår inte så bra där. 😆Jonas Persson skrev:
Det finns många artiklar om problemet. Här en från 2000 som i princip säger samma sak som de andra. Pinnborrelarven trivs i torra, kort klippta gräsmattor som mår dåligt och äter upp gräsets rötter.
Vattna, gödsla och klipp inte gräset lika kort så kommer gräsmattan att bli mer motståndskraftig mot att pinnborren lägger sina ägg i gräsmattan. Finns det gott om larver i gräsmattan så hjälper skatorna dig då de äter upp larverna. [länk]