Hej,

Upptäckt senaste dagarna att det droppar vatten från ett av de utåtdragna vattenrören i badrummet. Röret sitter runt ena hörnet i badrummet. Se bifogade bilder. Inga jättemängder, mer små droppar som man får torka upp emellanåt. När jag känner på rören verkar det som att det är i skarvarna vattnet kommer ifrån.

Nån som vet varför det helt plötsligt börjar läcka? Badrummet är ca 2 år gammalt.

Vad gör man åt det? Bara dra åt muttrarna?

• Vattenrör i ett hörn av ett badrum med en synlig läckageplats vid rörets skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten droppar från skarvar på kromat vattenrör i ett hörn av badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan räcka att dra åt kopplingen ett kvarts varv. Om man inte monterat stödhylsa i röret så kommer kopplingen att krama ihop det mjuka röret så det börjar läcka.

Tack för svar! Nybörjarfråga: vrider man en sån koppling med eller moturs för atr spänna?

Är det en lägenhet brf så ta upp det på 2 eller 5 års besiktningen.
Eller kontakta föreningen, är det under garanti så hade jag inte rört det.

K Kintamaa skrev:
Tack för svar! Nybörjarfråga: vrider man en sån koppling med eller moturs för atr spänna?
Medurs. Men håll emot med något verktyg i andra ändan är ett hett tips.

janwide
Muttrarna är gängade på vinkeln i hörnet. Så dra medurs mot vinkeln.

janwide
Det är lite skumt att det börjat läcka efter så pass lång tid. Om det inte blir tätt efter att du dragit max ett halvt varv så tycker jag att du ska ta kontakt med en rörmokare så att du inte riskerar att kopplingen brister. Hon kommer förmodligen att plocka isär kopplingen. Kolla att det sitter stödhylsa, att allt är rent, saknar repor och så vidare. Eventuellt byter hon någon del.

Detta kan du så klart också göra själv om du är händig.

Tack för svar. Ja, man är mycket i livet men händig är tyvärr inte en av de sakerna

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.