Var på Jula för ett par veckor sedan och fick syn på en supersmart skarvdosa.

Det var en Euro-stickpropp (den platta, ojordade varianten) med en Euro-dosa, dvs alla kontakter var av Eurotyp. Men de satt på längden vilket gjorde dosa väääääldigt smal, fast ganska lång i gengäld.

Supersmart och precis vad jag behöver bakom sänggaveln där det är tight som sjutton intill väggen.

Men nu när jag skulle köpa ett par dosor så har de försvunnit ur sortimentet...!

De var av märket Anslut, Julas eget märke tror jag, och produktserien finns kvar, dock med en del produkter borttagna.

Gör jag mig begriplig på vad jag är ute efter, och vet någon var man kan köpa dessa dosor?

Funderar på om JULA kan ha slutat sälja den av säkerhetsskäl. En euro kontakt är bara godkänd för ganska låg ström, kommer inte ihåg om det är 3 eller 6A. Då är man garantaerad att en apparat med europlugg inte kan dra mer. Om man då gör en grendosa för dessa så kan man ju teoretiskt få (nästan)
4ggr tillåten ström i kontakten.

För att nu inte tala om att plugga flera grendosor i varandra och sedan ansluta till ett 16A vägguttag. :O

Helt säkert har hempularen rätt.

För kännedom gäller 2.5A för eurokontakter.

2,5A ger ju 10A på grendosan vilket måste anses ok för 1,0mm2 kabel med tanke på att en shucko-grendosa brukar vara godkänd för 16A på 1,5mm2

mycke_nu skrev:
För att nu inte tala om att plugga flera grendosor i varandra och sedan ansluta till ett 16A vägguttag. :O

Helt säkert har hempularen rätt.
Det går inte då dessa grendosor inte har eurokontakt i anslutningskabeln.

Eh, fattade typ hälften av ovan bortsett från att den finns på Classe :)

Men jag ska absolut ha i åtanke att inte belasta dosan för mycket. I mitt fall ska den köra två sänglampor.

Sen är det väl inte många tunga elektroniksaker man kan köra på Eurokontakt?

Men mycket bra info, tackar för omtanken med säkerhet i fokus :D

nsiak skrev:
2,5A ger ju 10A på grendosan vilket måste anses ok för 1,0mm2 kabel med tanke på att en shucko-grendosa brukar vara godkänd för 16A på 1,5mm2

Det går inte då dessa grendosor inte har eurokontakt i anslutningskabeln.

Var ser du förresten att grendosan inte har eurokontakt i anslutningskabeln? :S

Fast jag har för mig att jag sett en sådan med just Eurokontakt, kommer inte ihåg var. Men det är min gissning att Jula slutat med den just för att det är en otillåten kontakt på den.

echX skrev:
Var ser du förresten att grendosan inte har eurokontakt i anslutningskabeln? :S
Jag har sett den i butik hos Clas Ohlson, typ såhär ser den ut fast med uttagen på längden istället:
32-1010.jpg

Det är mycket möjligt att den som såldes på Jula hade Euro och därför inte säljs längre, tänkte inte att en tillverkare kunde vara så "dum"...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.