Hej hopp!

Jag undrar om man får skarva rören till elementen (Wirsbo PEX Rör i Rör 15mm) dolt?

Det verkar ju omöjligt att undvika då tex rör som går ut ur väggen till ett element samt även vidare inne i väggen till nästa element måste skarvas dolt.

Ofta brukar man dra två rör (framledning och retur) från en fördelare till varje element på så vis får man inga skarvar i bjälklaget.

Alternativet är att köra enrörssystem. Då leder man fram vattnet till första radiatorns framledningsanslutning. Sen drar man en slang från returen på första radiatorn till nästa radiators framledningsanslutning och så fortsätter man så runt hela kåken. Problemet är bara att sista radiatorn får väldigt lite varmvatten utan att man justerar en hel del på varje radiatorkoppel.

Varför skulle du behöva göra en grenkoppling under radiatorn egentligen? Inte ens med ett enrörssystem behövs det.

Anledningen till att jag frågar är att jag tycker att den inkoppling rörkillen har gjort verkar lite skum.
Förutsättningarna är följande: Håller på att inreda en oinredd övervåning och värmerören till övervåningen kommer upp som två rör ur bjälklaget; en stigare och en retur. Dessa rör skall förse 3 element på övervåningen.

Rörkillen har då på stigare resp returröret gjort en T-skarv så att rören går åt två håll. Första frågan är om hur åtkomliga dessa T-skarvar skall vara??

Åt ena hållet går stigare o retur till ett element utan skarvar så där är det inga problem, men åt andra hållet har rörkillen gjort en ny T-skarv där nästa element kommer dvs stigare o retur går ut till ett element samt vidare till nästa element. Denna skarv ligger då inne i väggen.
Fråga 2 är då om det är OK att lägga skarvar på detta sättet??

Som svar på din fråga: Nej, jag tror inte det, men jag tycker att du ska ringa wirsbo.

Hade JAG gjort din övervåning så hade jag satt en fördelare där rören kommer upp till övervåningen. Därifrån hade jag dragit ett rörpar till varje radiator. Visst, fördelaren måste vara synlig eller inbyggd i en avsedd låda med skvallerrör så man ser om/när det börjar läcka. Wirsbo har såna lådor.

(Däremot tror jag att REHAUs rörkopplingar är godkända för dold skarvning.)

Ringde till Uponor och kollade. Det är OK att ha en dold koppling men dom rekommenderade det inte. Dock inte OK om det gäller tappvatten.
Tack för hjälpen!

Åfan. Är det skruvkopplingar eller såna där kopplingar man sätter med ett specialverktyg - såkallade Q & E-kopplingar?

Såvitt jag förstått från en röris som jag pratade med om just det här så är alla kopplingar godkända för att skarva värme dolt, och inga kopplingar godkända för att skarva tappvatten.

Fast han kan ju ha fel..:)

Kan kanske bero på att trycket är lägre i ett radiatorsystem.... eller nåt.

Oavsett - en sån koppling skulle ALDRIG komma in i mitt hus - över min döda kropp.

Tror också att det beror på att mängden vatten som kan läcka ut är begränsad. Fast den såklart är mer än tillräckligt stor för att orsaka enorma skador..

Jag skulle också unvika dolda skarvar utan gjuten botten med skvallerrör i så stor utsträckning som det bara går, tillåtet eller ej.

• Gilla
Styx
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.