25 617 läst ·
64 svar
26k läst
64 svar
Skarva vattenrör under diskbänk?
Läste du Demmpas inlägg ovan? Klämringskopplingens gänga är inte platt på ovansidan och tätar därför dåligt mot din slang och riskerar att skära sönder packningen dessutom. Gängtejpen lämnar du i lådan just nu.
Produkter som diskuteras: "Gängtejpen"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Alltså kopplingen på den jag köpte på Biltema? Att den som går in i slangen från blandaren kommer förstöra packningen där?
Och vad ska jag göra?
Och vad ska jag göra?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Okej, jag lämnar gängtejpen. Men undrar fortfarande vad jag ska göra med dendär konformade ovansidan? Jag blev ju rekommenderad att köpa den? Men det var alltså fel? Kan jag få veta vad som är rätt istället för att få höra vad som är fel.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Är ju så jäkla nära nu...
Nu tror jag det blir mitt sista inlägg här... Biltema kopplingen du köpte har utvändig gänga R10. Denna är gjord för din blandare. Bra så.
Befintlig koppling som du redan hade har inte utvändig gänga, utan klämringskoppling, den är då "vass" istället för plan i änden. Därav är den inte så bra mot en plan packning.
Jag tycker inte du ska labba för mkt om du inte är säker på att det blir rätt här, tråkigt om du får läckage och försäkringsbolaget skakar på huvudet. Kanske har du nån vän/släkting/granne som kan komma och hjälpa lite?
Befintlig koppling som du redan hade har inte utvändig gänga, utan klämringskoppling, den är då "vass" istället för plan i änden. Därav är den inte så bra mot en plan packning.
Jag tycker inte du ska labba för mkt om du inte är säker på att det blir rätt här, tråkigt om du får läckage och försäkringsbolaget skakar på huvudet. Kanske har du nån vän/släkting/granne som kan komma och hjälpa lite?
Biltema använder italienska Tiemme som leverantör, så fabrikatet och det som står på muttern är tiemme.peterwesterlund skrev:
Tiemmes katalog: http://www.tiemme.com/deu/_upload/cataloghi_sfogliabili/master_1114_no_price_ita_eng/index.html
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
Undrar snart om han inte är ett troll med alla dessa frågor. En man som fattar så lite om det han ska göra bör inte göra det.
Han kanske ska köpa sig lite Cu-rör och öva klämkoppling på bänken innan han ger sig på ett verkligt jobb.
Han kanske ska köpa sig lite Cu-rör och öva klämkoppling på bänken innan han ger sig på ett verkligt jobb.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Tack för alla uppmuntrande ord!
Har du skruvat av någon mutter på nippeln du köpte innan du tog bilden på den medan du mätte den?peterwesterlund skrev:
Om du har gjort det så köpte du fel, då köpte du en 12x15 (om jag mins dimensionerna rätt).
Om du inte har gjort det så har du köpt rätt. Men det kan tyvärr legat fel koppling i förpackningen/hyllan eller så är det en dålig tillverkning/konstruktion.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Okej det här är nu bara en fråga. Jag har nämligen tagit bort klämringarna från rören. Såg en video på youtube hur man gjorde. Man sågade försiktigt diagonalt i ringen och sen tog en skruvmejsel i skåran och tryckte loss den. Frågan är, kan jag använda dessa toppar till de nya klämringarna nu? Eller måste det vara på ett ställe där det inte suttit klämringar tidigare? Det hade ju varit bra om detta gick eftersom jag inte behöver försöka få ut stödhylsorna då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Ehm...Har nu sågat av en bit. Men det finns inga stödhylsor där (!?)