Hej. Nån som vet var jag kan köpa en skarvkoppling mellan två trädgårdsslangar, den ena är 1" och den andra 1/2". Verkar inte vara nåt som finns på maknaden eller efterfrågas? Nån som har nån klurig idé på hur jag kan lösa?
Jättetack!
 

Bästa svaret

Det går absolut att lösa. Första steget är att verifiera att du verkligen har 1" slang och inte 3/4" som är mycket vanligare (och där det finns kopplingar på t.ex. biltema eller liknande).

Om det ändå är 1" så föreslår jag att du köper en mässingsnippel från 1" slang till 3/4" (20) utvändig gänga. På denna kan du sen skruva på en "kranadapter", antingen en vanlig för en slang eller en sådan med två utgångar och plastkranar.

Jag har dock gått ifrån sådana lösningar allt mer och har gått över till klokopplingar vilket är extremt smidigt då alla slangdiametrar får samma koppling och därmed passar allting till vartannat.
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
J Jonas L 84 skrev:
Det går absolut att lösa. Första steget är att verifiera att du verkligen har 1" slang och inte 3/4" som är mycket vanligare (och där det finns kopplingar på t.ex. biltema eller liknande).

Om det ändå är 1" så föreslår jag att du köper en mässingsnippel från 1" slang till 3/4" (20) utvändig gänga. På denna kan du sen skruva på en "kranadapter", antingen en vanlig för en slang eller en sådan med två utgångar och plastkranar.

Jag har dock gått ifrån sådana lösningar allt mer och har gått över till klokopplingar vilket är extremt smidigt då alla slangdiametrar får samma koppling och därmed passar allting till vartannat.
Hej Jonas

Tack för svar. Jodå. Det är en 1" slang, köpt speciellt för 3/4" var för liten för ändamålet. Men 1" är för kort så den måste skarvas, och jag vill skarva den till 1/2".

Jättebra hjälp. Jag undrar om du har möjlighet att länka till några exempel på kopplingarna du nämner som skulle funka för mig. Det skulle underlätta oerhört. Stort tack.
 
tommib
tommib tommib skrev:
[länk]

eller
[länk]
+
[länk]

Du får vål titta på vad du har närmast eller beställa online.
Tack igen! Ja det ska nog inte vara några problem att hitta dessa. Men hur funkar den? "skruvas fast" på den tjockare slangen och trycks in i den smalare? Eller? Hur håller det tätt?
 
tommib
Du har en klokoppling på varje slang. Dimensionen på slanganslutningen beror på vilken du köper men själva klokopplingen har alltid samma storlek.

Kolla på länkarna till hornbach och gå upp en nivå i navigationen. Filtrera på tillverkare Geka så får du upp massa olika klokopplingar och kan se hur de ser ut.
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
Jag behöver alltså två klokopplingar,en för 1/2 och en för 1". Vilken är själva slanganslutningen? Den missade jag nog?... Får nog be nån i affären visa hur dessa funkar:). Tack!
 
tommib
Ja, du behöver två. Slangen ansluts på den långsmala delen (till höger i bild). Man trycker dit den och drar vid behov fast den med slangklämmor. Klokopplingarna (den större delen) vrids ihop. De är symmetriska.

318_20.jpg

Det finns också klokopplingar med ytter- resp. innergänga. Dessa är inte till för slanganslutning utan sitter som intag eller uttag på fasta saker.
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
Jag kör rinkabys klokopplingar. Jag ville bara inte börja en reklamkampanj innan jag visste att det var detta som önskades. För vanliga slangar som blir mjuka i solskenet så krävs det en slangklämma. Och efter tommib:s förklaring så är det helt överflödigt att jag förklarar något ;)
 
Nu fattar jag... Det är klokopplingarna som sätts i varandra..... Haha.... Ja, nån vvsare blir jag aldrig ;).
 
Måste vara felskrivet, lite neråt till höger så står det rätt under ”material till ditt projekt”

Protte
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Eller så är det fel bild till något helt annat?
 
J Jonas L 84 skrev:
Eller så är det fel bild till något helt annat?
Mm så kan det vara... Hoppas det är texten som är fel för jag har beställt dem :p
 
J Jonas L 84 skrev:
Det går absolut att lösa. Första steget är att verifiera att du verkligen har 1" slang och inte 3/4" som är mycket vanligare (och där det finns kopplingar på t.ex. biltema eller liknande).

Om det ändå är 1" så föreslår jag att du köper en mässingsnippel från 1" slang till 3/4" (20) utvändig gänga. På denna kan du sen skruva på en "kranadapter", antingen en vanlig för en slang eller en sådan med två utgångar och plastkranar.

Jag har dock gått ifrån sådana lösningar allt mer och har gått över till klokopplingar vilket är extremt smidigt då alla slangdiametrar får samma koppling och därmed passar allting till vartannat.

Tack för hjälpen! Nu har jag en 1" och en 1/2" ihoppkopplade. Nu ska här vattnas och fyllas poolar! Det är inte mycket vatten som flödar per minut. Men det funkar. Nästa steg får väl bli att sätta dit en 3/4" slang istället.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.