4 899 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Skarva trädgårdsslang 1" och 1/2"?
Hej. Nån som vet var jag kan köpa en skarvkoppling mellan två trädgårdsslangar, den ena är 1" och den andra 1/2". Verkar inte vara nåt som finns på maknaden eller efterfrågas? Nån som har nån klurig idé på hur jag kan lösa?
Jättetack!
Jättetack!
Bästa svaret
Det går absolut att lösa. Första steget är att verifiera att du verkligen har 1" slang och inte 3/4" som är mycket vanligare (och där det finns kopplingar på t.ex. biltema eller liknande).
Om det ändå är 1" så föreslår jag att du köper en mässingsnippel från 1" slang till 3/4" (20) utvändig gänga. På denna kan du sen skruva på en "kranadapter", antingen en vanlig för en slang eller en sådan med två utgångar och plastkranar.
Jag har dock gått ifrån sådana lösningar allt mer och har gått över till klokopplingar vilket är extremt smidigt då alla slangdiametrar får samma koppling och därmed passar allting till vartannat.
Om det ändå är 1" så föreslår jag att du köper en mässingsnippel från 1" slang till 3/4" (20) utvändig gänga. På denna kan du sen skruva på en "kranadapter", antingen en vanlig för en slang eller en sådan med två utgångar och plastkranar.
Jag har dock gått ifrån sådana lösningar allt mer och har gått över till klokopplingar vilket är extremt smidigt då alla slangdiametrar får samma koppling och därmed passar allting till vartannat.
Hej JonasJ Jonas L 84 skrev:Det går absolut att lösa. Första steget är att verifiera att du verkligen har 1" slang och inte 3/4" som är mycket vanligare (och där det finns kopplingar på t.ex. biltema eller liknande).
Om det ändå är 1" så föreslår jag att du köper en mässingsnippel från 1" slang till 3/4" (20) utvändig gänga. På denna kan du sen skruva på en "kranadapter", antingen en vanlig för en slang eller en sådan med två utgångar och plastkranar.
Jag har dock gått ifrån sådana lösningar allt mer och har gått över till klokopplingar vilket är extremt smidigt då alla slangdiametrar får samma koppling och därmed passar allting till vartannat.
Tack för svar. Jodå. Det är en 1" slang, köpt speciellt för 3/4" var för liten för ändamålet. Men 1" är för kort så den måste skarvas, och jag vill skarva den till 1/2".
Jättebra hjälp. Jag undrar om du har möjlighet att länka till några exempel på kopplingarna du nämner som skulle funka för mig. Det skulle underlätta oerhört. Stort tack.
https://www.rinkabyror.se/artikel/klokoppling-12-mm-slang/
eller
https://www.hornbach.se/shop/KARASTO-Klokoppling-massing-1-2-13mm/1626068/artikel-detaljer.html
+
https://www.hornbach.se/shop/KARASTO-SkjutventilL-MS-1-25mm-1-W/1626080/artikel-detaljer.html
Du får vål titta på vad du har närmast eller beställa online.
eller
https://www.hornbach.se/shop/KARASTO-Klokoppling-massing-1-2-13mm/1626068/artikel-detaljer.html
+
https://www.hornbach.se/shop/KARASTO-SkjutventilL-MS-1-25mm-1-W/1626080/artikel-detaljer.html
Du får vål titta på vad du har närmast eller beställa online.
Du har en klokoppling på varje slang. Dimensionen på slanganslutningen beror på vilken du köper men själva klokopplingen har alltid samma storlek.
Kolla på länkarna till hornbach och gå upp en nivå i navigationen. Filtrera på tillverkare Geka så får du upp massa olika klokopplingar och kan se hur de ser ut.
Kolla på länkarna till hornbach och gå upp en nivå i navigationen. Filtrera på tillverkare Geka så får du upp massa olika klokopplingar och kan se hur de ser ut.
Ja, du behöver två. Slangen ansluts på den långsmala delen (till höger i bild). Man trycker dit den och drar vid behov fast den med slangklämmor. Klokopplingarna (den större delen) vrids ihop. De är symmetriska.
Det finns också klokopplingar med ytter- resp. innergänga. Dessa är inte till för slanganslutning utan sitter som intag eller uttag på fasta saker.
Det finns också klokopplingar med ytter- resp. innergänga. Dessa är inte till för slanganslutning utan sitter som intag eller uttag på fasta saker.
Jag kör rinkabys klokopplingar. Jag ville bara inte börja en reklamkampanj innan jag visste att det var detta som önskades. För vanliga slangar som blir mjuka i solskenet så krävs det en slangklämma. Och efter tommib:s förklaring så är det helt överflödigt att jag förklarar något 
En till fråga. Den här länken, så heter det skjutventil. Är det samma som klokoppling?tommib skrev:
https://www.hornbach.se/shop/KARASTO-SkjutventilL-MS-1-25mm-1-W/1626080/artikel-detaljer.html
Tack!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Måste vara felskrivet, lite neråt till höger så står det rätt under ”material till ditt projekt”
Protte
Protte
Eller så är det fel bild till något helt annat?
J Jonas L 84 skrev:Det går absolut att lösa. Första steget är att verifiera att du verkligen har 1" slang och inte 3/4" som är mycket vanligare (och där det finns kopplingar på t.ex. biltema eller liknande).
Om det ändå är 1" så föreslår jag att du köper en mässingsnippel från 1" slang till 3/4" (20) utvändig gänga. På denna kan du sen skruva på en "kranadapter", antingen en vanlig för en slang eller en sådan med två utgångar och plastkranar.
Jag har dock gått ifrån sådana lösningar allt mer och har gått över till klokopplingar vilket är extremt smidigt då alla slangdiametrar får samma koppling och därmed passar allting till vartannat.
Tack för hjälpen! Nu har jag en 1" och en 1/2" ihoppkopplade. Nu ska här vattnas och fyllas poolar! Det är inte mycket vatten som flödar per minut. Men det funkar. Nästa steg får väl bli att sätta dit en 3/4" slang istället.
Klicka här för att svara
