Jag undrar om det är tillåtet att skarva takpapp som bilden visar. Takläggaren lade för kort uppvik mot vägg och skarvade underlagspappen med tejp och i vertkal rikting mot övriga horisontella takpappsvåder. Kan man verkligen göra så här?

Takpapp skarvad med tejp vid uppvik mot vägg och övergång till horisontella våder. Takpapp skarvad med tejp vid ett rött hus med synliga takläkter och underlagspapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tape Nja , ska klistras

S
Nu är jag blott en amatör, men jag har aldrig hört talas om tejpning. Man klistrar väl alltid...?

Klistras alltid

nja , det där får du säga till att dom gör om , alltid klistra när det är "passbitar "

Staffans2000
Det är inte så att du sett när de dragit av skyddsplasten från pappen, och misstagit det för tape?

Det syns ju en grön tejp på bilden

Rickard.
Vet du att det bara är tejpat? Min lilla tro på branchen (som tyvärr krymper när man hänger här) säger att det såklart är både klister och tejp vilket borde funka även om tejp är ett nytänk jag inte riktigt vet vad jag tycker om.

dom har skarvat med sån här tejp, funkar bra , men bör vara överlappat med klister under och sneklippt i pappen Rulle med grön byggtejp, märkt med produktinformation, använd för skarvning.
Skapa konto

För att förtydliga så har de inte limmat, utan bara tejpat. Den har används flitigt på mitt tak.
Jag har en annan fråga och det gäller bärläkten som jag tycker är väldigt klen. Bärläkten har dimension ca 25x35mm och är spikad med cc 600. Den skall väl sittta tättare med cc 300. Det skall väl vara grövre bärläkt för att sitta med cc 600. Takläggaren har lagt betongpannor ovanpå detta jag är väldigt skeptiskt att det kommer att bli bra.

Tak under konstruktion med tunna bärläkter och tejp, innan betongpannor lagts på.
Skapa konto
Tak med bärläkter och takpapp, närbild på takkonstruktion och infästning.
Skapa konto
Takstomme med bärläkter och underlagstak, klar för betongpannor, bredvid skorsten.
Skapa konto

Redigerat:
V
Kolla montageanvisningen på det fabrikat av papp som dom lagt, där sår det vad som är ok och inte!
Läkten kan du kolla i takpannans montageanvisning så det stämmer med vad som står där!

K Kent-O skrev:
För att förtydliga så har de inte limmat, utan bara tejpat. Den har används flitigt på mitt tak.
Jag har en annan fråga och det gäller bärläkten som jag tycker är väldigt klen. Bärläkten har dimension ca 25x35mm och är spikad med cc 600. Den skall väl sittta tättare med cc 300. Det skall väl vara grövre bärläkt för att sitta med cc 600. Takläggaren har lagt betongpannor ovanpå detta jag är väldigt skeptiskt att det kommer att bli bra.

[bild] [bild] [bild]
Det ser ut som att dom använt ströläkt som bärläkt också!

sunnis
Needas Needas skrev:
Det ser ut som att dom använt ströläkt som bärläkt också!
Så länge det är 25x38 så är det ok. Cc60 är ju rätt CC nått också. Ett strö på varje takstol cc120 och sen ett strö mellan takstolarna.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Jag använde mig av likadan läkt som du. Men med den skillnaden att bärläkten ställdes på högkant, och det blev hur bra som helst! Nu tror jag att det skulle blivit bra även om de låg ner, för sextio cc. är inget långt spann.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag använde mig av likadan läkt som du. Men med den skillnaden att bärläkten ställdes på högkant, och det blev hur bra som helst! Nu tror jag att det skulle blivit bra även om de låg ner, för sextio cc. är inget långt spann.
Bärläkt på högkant kommer getingarna gilla, då kan det bli rejäla bon under pannorna!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.