20 842 läst ·
33 svar
21k läst
33 svar
Skarva motorvärmarkabel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Då är frågan var man hittar en Defa-hona för sladdmontage?
Skarvkabel för 99 kr http://www.jula.se/jordad-skarvsladd-med-lock-10-m-403101
och skyddsbox för 29 kr http://www.jula.se/skyddsbox-402298
och dessutom får man en skarvkabel att använda under sommarhalvåret
och skyddsbox för 29 kr http://www.jula.se/skyddsbox-402298
och dessutom får man en skarvkabel att använda under sommarhalvåret
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Min lösning när jag hade det problemet var en vanlig skarvsladd fram till en trästolpe som jag placerade vid bilens normala parkeringsplats och från stolpen så gick det en vanlig kort motorvärmarkabel. Skarven mellan skarvsladden och motorvärmarkabeln placerades högst upp på stolpen och sen så spikade jag fast en hink över allting.
Väderskyddad skarv, kunde hänga upp motorvärmarkabeln i stolpen så att man hittade kabeln ifall det hade snöat och lätt att ta bort under sommarhalvåret.
Väderskyddad skarv, kunde hänga upp motorvärmarkabeln i stolpen så att man hittade kabeln ifall det hade snöat och lätt att ta bort under sommarhalvåret.
Redigerat:
Och det är ingen risk att nån snor den skarvade kabeln då?:|Sailfast skrev:
Vi lantisar tänker inte precis på stöldrisken, men är man orolig för stöld kan det vara vettigt att dra en plastad stålwire parallellt med strömkabeln och förankra denna rejält samt fästa vajern med mängder av buntband eller isolerngstejp.........
Sen får man väl hoppas att ingen dragit ur defan så bilen är iskall
Det är bättre på landet.
Jag tror att nån tänkt att koppla in kabeln i ett uttag inomhus och olagligt klämma kabeln i springan till någon dörr eller något fönster, eller kanske fullt lagligt låsa in stickproppen med det låsbara locket på ett riktigt motorvärmaruttag.Yeti 550 skrev:
Jag håller fortfarande på motvallslösningen, att köpa en gammal intagskabel på skroten och byta intaget på bilen, så kan man använda vanliga blåa CEE-kontakter (eller köpa en svartfärgad "blå" kontakt på t.ex. husvagnsaffären).
Har du hittat nån lösning?anden2000 skrev:Jag har 10 m från eluttag till min bil med Defa-uttag, minitypen. Defa tar mer än 1000 kr för en sådan sladd, galet pris!
Har redan en gammal 2,5-meterssladd med Defaplugg och undrar om man kan slakta den och utgående från det bygga en snygg 10-metersvariant? Uppfyller resultatet god elpraxis också så är det ett plus.
Jag skulle om alternativ finns undvika det uppenbara, att bara skarva med en 10 m förlängningssladd.
Förslag?
Den är bara för skarvning vid fast förläggning.
Dra defa-kabeln genom bygeln på ett hänglås som sitter i en rejäl ögla på stolpen så blir det så besvärligt att sno kabeln att tjuven tar grannens istället. Hänglåsets nycket sätter man på bilnyckeln så man inte glömmer den.Sailfast skrev:
Jag tycker också att det verkar smidigast med en vanlig skarvsladd. Då har man dessutom en god chans att defa-kabeln klarar sig då man råkar köra iväg med sladden i.