Vet att det finns liknande trådar på forumet redan men efter att ha läst dem blir jag ändå inte klok på vilket alternativ som är bäst eller tillräckligt bra. Jag ska visa mitt exempel och några förslag jag funnit.

Jag ska bygga ett bottenbjälklag till ett hus i lösvirke. Jag har tidigare byggt ett liknande hus en gång och då la jag golvreglarna omlott över bärlinan och spikade friskt. Denna gången funderar jag på om jag kan lägga dem kant i kant över bärlinorna och sätta spikplåt/spillbit på sidorna. Detta för att underlätta när jag lägger golvspån över golvet samt att jag kommer undvika en hel del spill bitar.

Såhär kommer golvbjälklaget se ut.

Ritning av ett golvbjälklag med träreglar och bärlinor i olika nivåer, avsedd för ett husbygge i lösvirke med dimensioner angivna.

För de som undrar varför bärlinorna inte är jämt fördelade kan jag meddela att det kommer bli ett 1,5 plans hus och jag behöver två bärande innerväggar. Jag har tänkt placera bärlinorna direkt under dessa båda bärande innerväggar.

Vilket alternativ blir bäst eller är tillräckligt bra i mitt fall?

Illustration av tre alternativ för att skarva bottenbjälklag: kant i kant med spillbitar, kant i kant med spikplåt och omlott över bjälklaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt 1: Skarva kant i kant mitt över bärlinan med spillbitar på varje sida.
Alt 2: Skarva kant i kant mitt över bärlinan med spikplåt på varje sida.
Alt 3: Som jag gjort innan omlott över bärlinan med förskjutna reglar.

Jag har även funderat på ett till alternativ som har diskuterats där det påstås att det är bättre ur hållfasthetssynpunkt att inte har skarven över bärlinan utan emellan bärlinorna. Då skulle jag kunna utgå ifrån två reglar som skarvas någonstans över mittenfacket. Är det ett fungerande alternativ att inte skarva över en bärlina? Vilken metod att skarva är då bäst när man skarvar mitt över ett fack och vart någonstans är det bäst att skarva, i mitten av facket eller närmare en av bärlinorna?

Alt 4: Skarva någonstans över mittenfacket.

Illustration av konstruktion för golvbjälklag enligt alternativ 4, med skarvning av bjälkar över mittenfacket och visade mått på 3120 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde ett bjälklag med en 405cm och en 105cm bit, förvisso med pressade plåtar, då verkar det som att det inte spelar någon roll var skarven kommer.
Vet inte om det är lika med skruvade plåtar.
Har också hört att det blir starkare att inte skarva över ett upplag

Beställ lättbalkar typ masonit beams. Så får du hela balkar i rätt längd utan skarvar. De är lätta i jämförelse med vanliga reglar och du kan lättare gå upp i dimension för att få bättre isolerat. Annars kör du omlottskarv köper du bra golvspånskivor behöver de inte skarvas på regel.

Från hållfasthetsläran fick man till sig att balkar ska skarvas 1/4 till 1/3 av spännvidden från upplägget . Detta för att där är momentkrafterna låga men tvärkrafterna höga. En spikplåt är bra på att ta upp tvärkrafter men inte momentkrafter. Direkt över upplägget så är tvärkrafterna låga men momentkrafterna höga, därför är det mindre bra att skarva reglar över upplägget.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.