Snailman
Tänkte använda elbutiks skarvar med låsbleck, kan inte dra några ledningar i taket på länge, men vill göra färdigt väggarna,

Då vill jag ju dra slang från uttag och strömbrytare, och får då klippa slangen nån meter ovanför väggen, för att senare när taket är mer färdigt skarva på flexxlang och dra i glesen i taket.

Fungerar det bra att skarva flexslang eller är det något man absolut ska undvika?

Låter som en utmärkt strategi! Dessutom mycket bra val av skarvmuffar, de är i princip ett krav!

//Patrik

Snailman
Patrik_Hed skrev:
Låter som en utmärkt strategi! Dessutom mycket bra val av skarvmuffar, de är i princip ett krav!

//Patrik
Tack för svaret, det verkar som om jag har köpt en annan sort de säljer, än de du länkar till, nämligen schneiders http://elbutik.se/product.html/skarvmuff-epr-l-med-lasbleck?category_id=1919

är den oxå ok att använda, annars har jag inte köpt så många ännu, så kan byta ut dem...

De du länkade till har jag inte lyckats navigera till på deras site via menyerna....

Redigerat:
Snailman skrev:
Tack för svaret, det verkar som om jag har köpt en annan sort de säljer, än de du länkar till, nämligen schneiders [länk]

är den oxå ok att använda, annars har jag inte köpt så många ännu, så kan byta ut dem...

De du länkade till har jag inte lyckats navigera till på deras site via menyerna....
Jodå den ska gå bra den med. Huvudsaken är att det är låsbleck annars kan rören/slangen dela på sig när man drar i tråden.
Finns vanliga släta skarmuffar men de ska man helst tejpa för att låsa dom.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nicke-85 skrev:
Jodå den ska gå bra den med. Huvudsaken är att det är låsbleck annars kan rören/slangen dela på sig när man drar i tråden.
Finns vanliga släta skarmuffar men de ska man helst tejpa för att låsa dom.
Jag brukar köra smältlim med sådana muffar. Med smältlimmet ska man dock passa sig för tippen på limpistolen är rätt bra på att smälta flexslang har jag upptäckt :P

Realdoolar skrev:
Jag brukar köra smältlim med sådana muffar. Med smältlimmet ska man dock passa sig för tippen på limpistolen är rätt bra på att smälta flexslang har jag upptäckt :P
Det går ju det med men då har man ju den där sladden efter sig som inte alltid är så smidigt. Å det är ju inte alltid man har en massa uttag i närheten just när man drar slang.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Don släta muffarna köper man inte. Så enkelt är det. Borde förbjudas...

Snailman
el_richard skrev:
Don släta muffarna köper man inte. Så enkelt är det. Borde förbjudas...
Ja, är lite förvånad att elbutik även säljer sådana, vet att min far använde sådana någon gång, och att jag såg att någon av dem hade spruckit helt längs med efter ett antal år...

Redigerat:
Dom släta muffarna är bra om man ska gjuta in rören i betong, dom är täta så att inte betongvatten kommer in och vållar stopp. Så nog har dom en funktion att fylla.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.