snuttjulle snuttjulle skrev:
Då tipsar jag om att använda en sladdströmbrytare typ [länk] som skarv och en ny kabel med gjuten eurokontakt. Blir bra att skarva i brytaren.
vill man inte ha en strömbrytare (utan bara ha den som för att den erbjuder en skarvmöjlighet) kan man använda https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsplint-2-pack/p/36-4257 lite lägre styckpris, men säljs i tvåpack... men räcker ju till nästa bitskada också ;) (man vill inte ha två strömbrytare på samma sladd...)

men vad som kan vara lite trickigt med att skarva den aktuella sladden (föredömligt fotodokumenterat, för övrigt!) är att såväl sladdströmbrytaren som kopplingsplinten är nog primärt tänkta att användas för "vanlig vit lampsladd "SKX", och det är mycket viktigt att dragavlastningen -- fastklämningen av in- och utgående kabel -- klämmer åt kabeln ordentligt så att det inte finns någon risk att det går [av misstag] att dra loss kabeln från strömbrytaren/kopplingsplinten

med två separata, granna trådar ser jag en risk med att få båda tåtarna att sitta säkert i dragavlastningen

• Gilla
chinilini
  • Laddar…
Självklart funkar en skarv bra den också men med en strömbrytare ser det ut som att det va tanken att den skulle sitta där och på samma gång slipper man dra ur kontakten när man vill släcka.
Att få till en bra dragavlastning är viktigt och säkert lika svårt i en skarv som i en strömbrytare.

hur tänds och släcks den idag? Verkar rackligt att göra det med kontakten hela tiden?

Det är med kontakten bara. Jag brukar plugga in den i en timer så sköter den sig själv.

C cpalm skrev:
Det går i princip inte att se att den är dubbelisolerad om man inte skalar den. Det är väldigt tunna lager.
Den där kabeln är för övrigt räddningen för att bygga om kristallkronor och liknande lampor som har exponerade enkelledare.
Får inga svenska träffar när jag googlar den beteckningen, var får man tag i sån kabel? Skulle behöva dra om elen i min taklampa, påminde du mig om.

C
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Får inga svenska träffar när jag googlar den beteckningen, var får man tag i sån kabel? Skulle behöva dra om elen i min taklampa, påminde du mig om.
Jag har bara hittat den i form av dessa textilomspunna tvinnade kablar som kan köpas lite här och var. Behöver man enkelledare är det bara att tvinna upp den.

Jag brukar handla här: https://belysningsmaterial.se/lampsladd/lampsladd-textil/
Men jag ser även att elbutik.se rear ut dessa nu.
Tyvärr säljer de bara 0,75 mm². Hade varit riktigt najs med 0,5 mm².

klämma UY2 är trevlig till mycket men den används nog normalt inte för att skarva 230V-ledningar, till exempel skriver Proffsmagasinet: "Kopplingsklämma lämplig för att skarva signal- eller telekabel", och tillverkaren (3M Scotch) verkar ha samma uppfattning om dess användningsområde

förutom tänkbara problem med ledarnas tjocklek (inloppet klarar max ledare som är 2.08mm i diameter) så behövs fortfarande en skyddande kapsling med dragavlastning kring dessa små kopplingsloppor, typ vad den kopplingsplint erbjuder som finns t.ex. på Clas Ohlsson

men för att ägna din katts välbefinnande en tanke också: från dina foton så ger den nuvarande kabeln lite klent intryck även om den är godkänd och katten har ju uppenbarligen lyckats bita av den -- och överlevt så här långt; jag skulle föreslå att du köper ett sladdställ med ny kontakt och en vanlig vit lampsladd som borde vara lite mer motståndskraftig mot katten och som du lämpligen skarvar över till den existerande sladden nära själva armaturen/ljusbågen på en plats som inte blir så iögonfallande

typ sladdställ: https://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-stickpropp/p/32-4343-2, men finns i olika längder och kan förstås kortas av till lämplig längd om så önskas

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ok, tack!
Kommer dock inte ifrån att löda ihop kopparändarna med lödpenna osv va? Har nämligen inte sån utrustning. Så hoppades på en snabb och smidigt lösning som bara gick att knäppa ihop likt den från 3M.

löda behöver du inte göra -- det sitter en "sockerbit" inuti kopplingsdosan:

Kopplingsdosa öppnad, visar interna anslutningar och täckplatta, känd som "sockerbit".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

en avbitare/avskalning och en skruvmejsel behövs!

Ok tack snälla! Väldigt pedagogisk bild! Jag provar med kopplingsplint! Kan kanske tejpa utanför med eltejp för att säkra sladdarna bättre så att det inte finns risk för att de dras ut vid eventuell drag.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
chinilini chinilini skrev:
Ok tack snälla! Väldigt pedagogisk bild! Jag provar med kopplingsplint! Kan kanske tejpa utanför med eltejp för att säkra sladdarna bättre så att det inte finns risk för att de dras ut vid eventuell drag.
Du behöver inte använda eltejp eftersom det finns dragavlastare i kopplingsplintar. Kabeln sitter rejält fast i de små byglarna som skruvas till rejält och som sitter vid vardera "hålet".
Edit Ser nu att alla kopplingsplintar inte har lösa dragavlastare men fungerar på samma sätt när man skruvar ihop den.

Ja, det var så jag trodde att det skulle funka baserat på min lilla erfarenhet av att koppla ikealampor. Men då det skrevs tidigare i tråden att det fanns risk att de kunde lossna då sladden är så tunn blev jag osäker.
Så då blir det att ta bort plasten och ta fram kopparn och sen skruva i dom i kopplingsplinten :) tack!

• Gilla
harka
  • Laddar…
eltejp? möjligen lite overkill, men jag lägger ut texten lite grand:

om du går på alternativet med en traditionell vit lampsladd (som jag angav i ett av mina senare inlägg) så kommer den att klämmas fast ordentligt i kopplingsplinten när du skruvar igen locket

hur den den befintliga kabeln kommer att klämmas fast i kapslingen är lite mer osäkert då den troligen är tunnare än vanlig vit lampsladd och den består av två separata tåtar vilket är en risk i sig utifall att den ena tåten tar det mesta av motståndet medan den andra då sitter lite lösare

om det är som jag tror så kommer det bli så vid kraftigt våld mot kopplingsplinten att den vita lampsladden sitter säkert, medan de två originaltåtarna rycks ut -- det är trist, men är dock ingen risk då de strömförande tåtarna sitter kvar, skyddade, i kopplingsplinten, medan den strömlösa och ofarliga lampan har nakna trådar i dagen

det var också ett skäl till att föreslå ett byte till ett nytt sladdställ, för att inte skarva ihop befintligt kablage med en kopplingsplint där jag skulle vara osäker på vilken kabelände som blottläggs om den utsätts för kraftigt drag

men allra mest tänkte jag på katten :)

• Gilla
chinilini
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.