D
Daniel101
Elektroniktokig
· Norrtälje
· 30 inlägg
Daniel101
Elektroniktokig
- Norrtälje
- 30 inlägg
Hej!
Jag håller på att dränera huset och fick då fram vatten och avlopp som till mitt hus från 1950 är galvrör och betongrör. För vattnet så bilar jag in ny slan och byter från ventilen ute vid gatan, men avloppet vill jag också byta till plast.
Här skulle jag vilja ha det så jag, vid ett senare tillfälle, kan bila upp inne och skjuta ut ett plaströr från insidan ut till plaströret på utsidan utan att behöva gräva upp det igen. Hur kan jag få till det?
/Daniel Forsberg
Jag håller på att dränera huset och fick då fram vatten och avlopp som till mitt hus från 1950 är galvrör och betongrör. För vattnet så bilar jag in ny slan och byter från ventilen ute vid gatan, men avloppet vill jag också byta till plast.
Här skulle jag vilja ha det så jag, vid ett senare tillfälle, kan bila upp inne och skjuta ut ett plaströr från insidan ut till plaströret på utsidan utan att behöva gräva upp det igen. Hur kan jag få till det?
/Daniel Forsberg
Bästa svaret
Vi bytte från betongrör till plast från utsidan av huset till brunn längre bort vid det kommunala avloppet.
Men då passade vi på att göra en förgrening så i/under golvet i källaren ligger det plaströr som vi kan koppla på oss till om/när vi bilar upp golvet och drar nya plaströr.
Ska se om jag kan leta fram en bild.
Men då passade vi på att göra en förgrening så i/under golvet i källaren ligger det plaströr som vi kan koppla på oss till om/när vi bilar upp golvet och drar nya plaströr.
Gräv in under grunden och kapa rören så långt in du kommer åt. Där sätter du en skarv från gjutjärn till plast. När du senare bilar upp golven inne så delar du skarven och sätter plast hela vägen.
Kolla dimensionen på gjutjärnet och välj lämplig koppling.
Så här gjorde jag:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nytt-badrum-i-kaellare.435480/
Kolla dimensionen på gjutjärnet och välj lämplig koppling.
Så här gjorde jag:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nytt-badrum-i-kaellare.435480/
Går det att gräva in under grunden så är det ju klart enklast. Notera att avlopp inte behöver ligger så där djupt som tappvattenledningar. Avlopp fryser inte på samma sätt eftersom det inte är vattenfyllt och dessutom så tillförs regelbunder värme via avloppsvattnet. Det gör ju hela grävningen mindre utmanande.
D
Daniel101
Elektroniktokig
· Norrtälje
· 30 inlägg
Daniel101
Elektroniktokig
- Norrtälje
- 30 inlägg
Det där låter bra. Jag kör nog på den lösning!M mlb88 skrev:Vi bytte från betongrör till plast från utsidan av huset till brunn längre bort vid det kommunala avloppet.
D
Daniel101
Elektroniktokig
· Norrtälje
· 30 inlägg
Daniel101
Elektroniktokig
- Norrtälje
- 30 inlägg
Befintligt betong har en väldigt sned vinkel in kommer få gräva långt in då. Annars hade det varit en bra variant.Claes Sörmland skrev:
Går det att gräva in under grunden så är det ju klart enklast. Notera att avlopp inte behöver ligger så där djupt som tappvattenledningar. Avlopp fryser inte på samma sätt eftersom det inte är vattenfyllt och dessutom så tillförs regelbunder värme via avloppsvattnet. Det gör ju hela grävningen mindre utmanande.
D
Daniel101
Elektroniktokig
· Norrtälje
· 30 inlägg
Daniel101
Elektroniktokig
- Norrtälje
- 30 inlägg
Det var denna jag menade att svara på.T toolman77 skrev:
D
Daniel101
Elektroniktokig
· Norrtälje
· 30 inlägg
Daniel101
Elektroniktokig
- Norrtälje
- 30 inlägg
Hej! Hittade du nån bild?M mlb88 skrev:Vi bytte från betongrör till plast från utsidan av huset till brunn längre bort vid det kommunala avloppet.
Jag funderar på om jag ska sätta en Y förgrening, där den raka delen sitter på nuvarande betongrör. Eller om jag ska försöka göra den nya delen, som sticks in under grunden, rak och sätta befintlig betong på förgrening...
Vilken typ av förgrening gjorde ni?
/Daniel Forsberg
Hittade tyvärr inte någon bild på avloppet när det var ihopkopplat. Men en bild på hur det såg ut precis innan.
Det svarta röret till vänster i bild är det gamla avloppet i keramik.
I hålet bredvid drog vi ett nytt plaströr som skarvades ihop med det gamla avloppet utanför huset.
inne i källaren sågade vi upp golvet och gjöt sedan igen när vi lagt plastavloppet där vi ville. Så vi kan koppla på det om vi kör nytt avlopp i källaren/ under huset alltså.
I hålet bredvid drog vi ett nytt plaströr som skarvades ihop med det gamla avloppet utanför huset.
inne i källaren sågade vi upp golvet och gjöt sedan igen när vi lagt plastavloppet där vi ville. Så vi kan koppla på det om vi kör nytt avlopp i källaren/ under huset alltså.
D
Daniel101
Elektroniktokig
· Norrtälje
· 30 inlägg
Daniel101
Elektroniktokig
- Norrtälje
- 30 inlägg
Hej!M mlb88 skrev:Hittade tyvärr inte någon bild på avloppet när det var ihopkopplat. Men en bild på hur det såg ut precis innan.
Okej. La ni det rakt från nya plast röret eller från gamla?
/Daniel Forsberg