D
Hej!

Jag håller på att dränera huset och fick då fram vatten och avlopp som till mitt hus från 1950 är galvrör och betongrör. För vattnet så bilar jag in ny slan och byter från ventilen ute vid gatan, men avloppet vill jag också byta till plast.
Här skulle jag vilja ha det så jag, vid ett senare tillfälle, kan bila upp inne och skjuta ut ett plaströr från insidan ut till plaströret på utsidan utan att behöva gräva upp det igen. Hur kan jag få till det?

/Daniel Forsberg

Claes Sörmland
Kan du inte ordna med en brunn/schakt utanför huset där du har en muff redo för röret som du om några år kan ansluta till. Brunnen/schakten kan ju t ex snickras i tryckat - håller tillräckligt många år.

Bästa svaret

Vi bytte från betongrör till plast från utsidan av huset till brunn längre bort vid det kommunala avloppet.
Men då passade vi på att göra en förgrening så i/under golvet i källaren ligger det plaströr som vi kan koppla på oss till om/när vi bilar upp golvet och drar nya plaströr.

Ska se om jag kan leta fram en bild.

• Gilla
Daniel101
  • Laddar…
Gräv in under grunden och kapa rören så långt in du kommer åt. Där sätter du en skarv från gjutjärn till plast. När du senare bilar upp golven inne så delar du skarven och sätter plast hela vägen.

Kolla dimensionen på gjutjärnet och välj lämplig koppling.

Så här gjorde jag:
https://www.byggahus.se/forum/threads/nytt-badrum-i-kaellare.435480/

Claes Sörmland
Går det att gräva in under grunden så är det ju klart enklast. Notera att avlopp inte behöver ligger så där djupt som tappvattenledningar. Avlopp fryser inte på samma sätt eftersom det inte är vattenfyllt och dessutom så tillförs regelbunder värme via avloppsvattnet. Det gör ju hela grävningen mindre utmanande.

• Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
Tror inte det ligger gjutjärn under grunden. Hos oss var det keramik.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Tror inte det ligger gjutjärn under grunden. Hos oss var det keramik.
Det verkar finnas gott om lokala avvikelser. Kring höganäs verkar många ha glaserade kermikrör. Jag hade gjutjärn hela vägen under grunden vilket är det vanliga i mitt område.

D
M mlb88 skrev:
Vi bytte från betongrör till plast från utsidan av huset till brunn längre bort vid det kommunala avloppet.
Men då passade vi på att göra en förgrening så i/under golvet i källaren ligger det plaströr som vi kan koppla på oss till om/när vi bilar upp golvet och drar nya plaströr.

Det där låter bra. Jag kör nog på den lösning!

D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Går det att gräva in under grunden så är det ju klart enklast. Notera att avlopp inte behöver ligger så där djupt som tappvattenledningar. Avlopp fryser inte på samma sätt eftersom det inte är vattenfyllt och dessutom så tillförs regelbunder värme via avloppsvattnet. Det gör ju hela grävningen mindre utmanande.
Befintligt betong har en väldigt sned vinkel in kommer få gräva långt in då. Annars hade det varit en bra variant.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel101 skrev:
Befintligt betong har en väldigt sned vinkel in kommer få gräva långt in då. Annars hade det varit en bra variant.
Det är alltså samma förslag som @mlb88 tog upp. Bara för att förtydliga så vi inte pratar förbi varandra.

D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är alltså samma förslag som @mlb88 tog upp. Bara för att förtydliga så vi inte pratar förbi varandra.
Haha... Jag svara på fel post ser jag nu...

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D
T toolman77 skrev:
Gräv in under grunden och kapa rören så långt in du kommer åt. Där sätter du en skarv från gjutjärn till plast. När du senare bilar upp golven inne så delar du skarven och sätter plast hela vägen.

Kolla dimensionen på gjutjärnet och välj lämplig koppling.

Så här gjorde jag:
[länk]
Det var denna jag menade att svara på.

• Gilla
mlb88
  • Laddar…
D
M mlb88 skrev:

Hej! Hittade du nån bild?
Jag funderar på om jag ska sätta en Y förgrening, där den raka delen sitter på nuvarande betongrör. Eller om jag ska försöka göra den nya delen, som sticks in under grunden, rak och sätta befintlig betong på förgrening...

Vilken typ av förgrening gjorde ni?
/Daniel Forsberg

Hittade tyvärr inte någon bild på avloppet när det var ihopkopplat. Men en bild på hur det såg ut precis innan.

Det svarta röret till vänster i bild är det gamla avloppet i keramik.
I hålet bredvid drog vi ett nytt plaströr som skarvades ihop med det gamla avloppet utanför huset.

inne i källaren sågade vi upp golvet och gjöt sedan igen när vi lagt plastavloppet där vi ville. Så vi kan koppla på det om vi kör nytt avlopp i källaren/ under huset alltså.

• Uppgrävd grop med gammalt keramikavloppsrör och nytt svart plaströr redo för ihopkoppling vid husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
M mlb88 skrev:
Hittade tyvärr inte någon bild på avloppet när det var ihopkopplat. Men en bild på hur det såg ut precis innan.

Det svarta röret till vänster i bild är det gamla avloppet i keramik.
I hålet bredvid drog vi ett nytt plaströr som skarvades ihop med det gamla avloppet utanför huset.

inne i källaren sågade vi upp golvet och gjöt sedan igen när vi lagt plastavloppet där vi ville. Så vi kan koppla på det om vi kör nytt avlopp i källaren/ under huset alltså.
Hej!

Okej. La ni det rakt från nya plast röret eller från gamla?

/Daniel Forsberg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.