T
ACME skrev:
Vet någon varför man i princip alltid gör som på Larsa's bild, istället för att såga skivorna i 45° tvärs över?

Kan det ha med längd på skivor att göra?????????

ACME skrev:
Vet någon varför man i princip alltid gör som på Larsa's bild, istället för att såga skivorna i 45° tvärs över?
Är nog för att få "skarven" uppe på sidostycket på skåpet, sågar man i 45 grader har man ca 90 cm skarv utan något under.

T
ACME skrev:
Hur svårt kan det vara att förstå det??

P
telabtelab skrev:
Hur svårt kan det vara att förstå det??
Ja...? Du tror uppenbarligen att det har att göra med längden på bänkskivan..

P
kimpo skrev:
Är nog för att få "skarven" uppe på sidostycket på skåpet, sågar man i 45 grader har man ca 90 cm skarv utan något under.
Så kan det säkert vara, men jag har svårt att se att det ska hända något med skarven om den är limmad/tätat, kexad för styrningen och dragen med spännbeslag.

T
ACME skrev:
Ja...? Du tror uppenbarligen att det har att göra med längden på bänkskivan..
Ja det borde väl t.o.m du veta att med det systemet så får du en mindre totallängd av bänkskivan.

T
ACME skrev:
Så kan det säkert vara, men jag har svårt att se att det ska hända något med skarven om den är limmad/tätat, kexad för styrningen och dragen med spännbeslag.
Varför gör an inte det med sten då?

P
Ja, det förstår jag, men jag köper inte att majoriteten snålar in på 60 cm bänkskiva och väljer en tvärskarv istället för att få alla stavarna i skivan att "geras ihop".

Jag har ställt frågan till flera, och alla vet hur man "ska" göra, men ingen vet den egentliga anledningen.

P
telabtelab skrev:
Varför gör an inte det med sten då?
Oavsett material så är det alltid lättare att lägga en rak tvärskarv, och att göra en 45° skarv i hörnet är bara intressant när skivan är av trästavar eller längsgående mönster.

T
ACME skrev:
Ja, det förstår jag, men jag köper inte att majoriteten snålar in på 60 cm bänkskiva och väljer en tvärskarv istället för att få alla stavarna i skivan att "geras ihop".

Jag har ställt frågan till flera, och alla vet hur man "ska" göra, men ingen vet den egentliga anledningen.
OK håller med dig om tvärskarven, men där handlar det bara om snålhet, alternativt bra försäljare. Tror jag;)

T
ACME skrev:
Oavsett material så är det alltid lättare att lägga en rak tvärskarv, och att göra en 45° skarv i hörnet är bara intressant när skivan är av trästavar eller längsgående mönster.
Nej där har du fel.

Laminatskivor med sten och andra "kaosmönster" har denna lösning.

P
Vilken lösning? 45° eller den Larsa har illustrerat?

Jag har nog aldrig stött på en laminatskiva med 45° gering tvärs över.

T
ACME skrev:
Vilken lösning? 45° eller den Larsa har illustrerat?

Jag har nog aldrig stött på en laminatskiva med 45° gering tvärs över.
Larsas lösning. Det var ju den du ifrågasatte väl?

P
Nu blev det förvirrat..
Larsas lösning tycker jag är helt ok när det är laminat eller stenskivor.

När man skarvar skivor av trästavar eller längsgående mönster är det snyggare om skarven görs i 45°, men detta ser man ytterst sällan, och jag undrar om det finns någon bra anledning till det.

T
ACME skrev:
Vart det tydligare nu da :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.