1 475 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Skarva avloppsrör i betongplatta
Har planer på att bygga duschutrymme i den stora tvättstugan. Och då vill jag ha en brunn i duschhörnan. Det logiska är att det finns en böj (=skarv) som sedan leder vattnet i ett rör till den befintliga brunnen (=skarv).
Men för ett tag sedan läste jag någonstans att det inte "är godkänt" att ha avloppsskarvar i betongplattor. Men minns inte var. Stämmer det? Och hur gör man i så fall?
Men för ett tag sedan läste jag någonstans att det inte "är godkänt" att ha avloppsskarvar i betongplattor. Men minns inte var. Stämmer det? Och hur gör man i så fall?
Det du ska användar gråa avloppsdelar med märkningen bd. De är godkända för ingjutning.Z zingo skrev:Har planer på att bygga duschutrymme i den stora tvättstugan. Och då vill jag ha en brunn i duschhörnan. Det logiska är att det finns en böj (=skarv) som sedan leder vattnet i ett rör till den befintliga brunnen (=skarv).
Men för ett tag sedan läste jag någonstans att man inte "är godkänt" att ha avloppsskarvar i betongplattor. Men minns inte var. Stämmer det? Och hur gör man i så fall?
Vet du vad som ligger i plattan idag? Plast eller gjutjärnsrör?
Aha. Tack!
Vad jag kan se finns inga rör längs plattan utan bara det som tömmer den enda brunnen som ligger mitt i tvättstugan. Dit går ett ovanpåliggande rör från tvättmaskinen. Men skulle ju vilja lägga även det i betongplattan så det blir två matningar till den ursprungliga brunnen (som jag såklart byter ut). Det finns ingen beläggning alls. Det är bara ren betong. Så jag får bila upp och se hur det ser ut i närheten av brunnen, tänker jag.
Vad jag kan se finns inga rör längs plattan utan bara det som tömmer den enda brunnen som ligger mitt i tvättstugan. Dit går ett ovanpåliggande rör från tvättmaskinen. Men skulle ju vilja lägga även det i betongplattan så det blir två matningar till den ursprungliga brunnen (som jag såklart byter ut). Det finns ingen beläggning alls. Det är bara ren betong. Så jag får bila upp och se hur det ser ut i närheten av brunnen, tänker jag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur skarvar man köksavloppsrör i golv?
Kök -
Skarva plastavloppsrör mot gammalt gjutjärnsrör
Vatten & Avlopp -
Skarva grentör på befintligt avloppsrör!
Vatten & Avlopp -
Hur skarvar man för kort uppstick av vattenrör ur betongplatta?
Vatten & Avlopp -
ok att skarva avloppsrör med rörstumpar?
Vatten & Avlopp