4 819 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Skärmtid för barn, Windows
Håller med i sak. Men det praktiska. När jag jobbar hemma (eller har kvar jobb om jag gått tidigare) får han ibland komma hem och "klara sig själv" medan jag jobbar klart. Då är det praktiskt att han får spela. Träningen är ofta senare. Läxan är änsålänge sån att den är 1 gång i veckan och han när han väl gör den river av den på en halvtimme.mexitegel skrev:
Att hindra spelande innan middag och träning känns fel. Jag är född vid ett tangentbord. Farsan lät mig spela sänka skepp på en "stordator" via 300/75 modem och telefon med nummerskiva. Jag lyckades överleva och lära mig mycket på resan. Jag ser redan nu hur barnen behärskar att navigera och bygga saker i 3d på datorn lika bra som konstruktörerna på jobbet. Att 9 åringen kan föra långa dialoger på engelska trots att de är på nivån några få glosor i skolan. Att de kan skriva och joxa runt i windows bättre än många vuxna. Spelandet har många fördelar. Men också många nackdelar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Har du kollat på något annat liknande program än Microsofts eget?
Här länkas det till några: https://www.pcmag.com/picks/the-best-parental-control-software
Förhoppningsvis innehåller något av dem en vettig visning av kvarvarande tid.
Här länkas det till några: https://www.pcmag.com/picks/the-best-parental-control-software
Förhoppningsvis innehåller något av dem en vettig visning av kvarvarande tid.
Snabb koll verkar de flesta vara för att monitorera android och inte windows... Den som verkar klara windows ser ut att ha ungefär samma funktioner som MS Family... men kosta 1000kr/år...BirgitS skrev:
Men jag håller med om att det måste finnas nån som byggt en app som har det jag efterfrågar, det verkar vara ett inte alltför ovanligt problem. Om det INTE finns en bra app så är det ju ett stort vitt område på kartan som nån borde kunna tjäna stora pengar att fylla.
Jag har inte hittat de du söker!
Själv kör jag med Microsoft egna app för skärmtid för alla 4 barn och de själva får lära sig att ha koll på tiden. Dvs de vet att det stängs av 21.00, så de får titta på klockan för att veta hur mycket tid som är kvar. Sedan har jag programmerat tider i Routern, utifall de lyckas kringgå Microsoft (inte skett ännu). Kan också enkelt strypa deras internet via routern då jag lagt in alla deras enheter i grupper. För att strypa deras mobiltelefoner kör vi via skärmtid i Apple.
Sedan vi införde skärmtid per automatik har allt tjat och tjafs försvunnit.
Själv kör jag med Microsoft egna app för skärmtid för alla 4 barn och de själva får lära sig att ha koll på tiden. Dvs de vet att det stängs av 21.00, så de får titta på klockan för att veta hur mycket tid som är kvar. Sedan har jag programmerat tider i Routern, utifall de lyckas kringgå Microsoft (inte skett ännu). Kan också enkelt strypa deras internet via routern då jag lagt in alla deras enheter i grupper. För att strypa deras mobiltelefoner kör vi via skärmtid i Apple.
Sedan vi införde skärmtid per automatik har allt tjat och tjafs försvunnit.
Kanske är det så att jag ska bara tillåta spel när läxan och träningen är avklarad. För träning kan det ju vara att om man utan protest varit på gårdagens träning får man spela hur mycket man vill så fort läxan är gjord och fram till kl 21. Jag hade önskat att de inte körde in i kaklet på kvällen utan använde mellan 8-9 till att ta en kvällsmacka, borsta tänderma, läsa lite och sådant... Men det kanske bara är att ge upp det. In i kaklet med fortnite, sen får de göra kvällsrutinen.K Kirre2021 skrev:Jag har inte hittat de du söker!
Själv kör jag med Microsoft egna app för skärmtid för alla 4 barn och de själva får lära sig att ha koll på tiden. Dvs de vet att det stängs av 21.00, så de får titta på klockan för att veta hur mycket tid som är kvar. Sedan har jag programmerat tider i Routern, utifall de lyckas kringgå Microsoft (inte skett ännu). Kan också enkelt strypa deras internet via routern då jag lagt in alla deras enheter i grupper. För att strypa deras mobiltelefoner kör vi via skärmtid i Apple.
Sedan vi införde skärmtid per automatik har allt tjat och tjafs försvunnit.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag håller med dig om att spela framtill sovdags låter inte bra. Det är inte lätt att somna när man är uppjagad utan en lugn timme innan sovdags är ju bäst. Det är viktigt att träna på läsning ocksåJ JohanLun skrev:Kanske är det så att jag ska bara tillåta spel när läxan och träningen är avklarad. För träning kan det ju vara att om man utan protest varit på gårdagens träning får man spela hur mycket man vill så fort läxan är gjord och fram till kl 21. Jag hade önskat att de inte körde in i kaklet på kvällen utan använde mellan 8-9 till att ta en kvällsmacka, borsta tänderma, läsa lite och sådant... Men det kanske bara är att ge upp det. In i kaklet med fortnite, sen får de göra kvällsrutinen.
Det man får ha med sig i bagaget är att dåtidens spel var mindre manipulativa mot barnens psyke.
Inte sällan var svårighetsgraden hög och många mekanismer väldigt oförlåtande.
Det fanns inte riktigt samma drivkrafter att spendera hela sin vakna tid i spelet.
Dagens spel, i synnerhet freetoplay som fortnite, är till stor del utformade av psykologer för att hålla dig kvar i spelet så länge det går med snabba kontinuerliga artificiella belöningar.
Med det sagt, en enkel analog pryl är ju en äggtimer, där du ger barnet X tid och när klockan ringer är det antingen tvärstopp, eller så får grabben spela klart sista matchen.
En match lär väl i snitt ta en viss tid, säg 20min. Så om du tycker att barnet förtjänar 2h sätter du klockan på 2h-10min, så träffar den nog ofta rätt.
Sen går det ju enkelt att slå av strömmen till datorn med en smart switch eller något.
Inte sällan var svårighetsgraden hög och många mekanismer väldigt oförlåtande.
Det fanns inte riktigt samma drivkrafter att spendera hela sin vakna tid i spelet.
Dagens spel, i synnerhet freetoplay som fortnite, är till stor del utformade av psykologer för att hålla dig kvar i spelet så länge det går med snabba kontinuerliga artificiella belöningar.
Med det sagt, en enkel analog pryl är ju en äggtimer, där du ger barnet X tid och när klockan ringer är det antingen tvärstopp, eller så får grabben spela klart sista matchen.
En match lär väl i snitt ta en viss tid, säg 20min. Så om du tycker att barnet förtjänar 2h sätter du klockan på 2h-10min, så träffar den nog ofta rätt.
Sen går det ju enkelt att slå av strömmen till datorn med en smart switch eller något.
Blir nog många chkdsk om man regelmässigt fimpar Windows med en switch. Men håller med i övrigt...Unikt namn skrev:
Det man får ha med sig i bagaget är att dåtidens spel var mindre manipulativa mot barnens psyke.
Inte sällan var svårighetsgraden hög och många mekanismer väldigt oförlåtande.
Det fanns inte riktigt samma drivkrafter att spendera hela sin vakna tid i spelet.
Dagens spel, i synnerhet freetoplay som fortnite, är till stor del utformade av psykologer för att hålla dig kvar i spelet så länge det går med snabba kontinuerliga artificiella belöningar.
Med det sagt, en enkel analog pryl är ju en äggtimer, där du ger barnet X tid och när klockan ringer är det antingen tvärstopp, eller så får grabben spela klart sista matchen.
En match lär väl i snitt ta en viss tid, säg 20min. Så om du tycker att barnet förtjänar 2h sätter du klockan på 2h-10min, så träffar den nog ofta rätt.
Sen går det ju enkelt att slå av strömmen till datorn med en smart switch eller något.
Det var ju någon som hade exakt samma issue där detta uppmärksammades. Ingen dök upp när det var mat och ingen stängde ner sitt spel i tid. Alla påbörjar en ny runda och hoppas hinna med lite till..
Fadern satte upp nätverket med varningsljud och fimpade helt enkelt nätverket med någon stor knapp när de övriga i familjen inte dök upp till middagen.
Minns inte var detta togs upp men det var någon artikel jag läste detta iallafall. Jag minns dock inte var...
Kontentan var att det funkade över förväntan
Fadern satte upp nätverket med varningsljud och fimpade helt enkelt nätverket med någon stor knapp när de övriga i familjen inte dök upp till middagen.
Minns inte var detta togs upp men det var någon artikel jag läste detta iallafall. Jag minns dock inte var...
Kontentan var att det funkade över förväntan
Kanske inte så dumt. Ett script som varnar i 10 minuter och sen fimpar...M mxjolle skrev:Det var ju någon som hade exakt samma issue där detta uppmärksammades. Ingen dök upp när det var mat och ingen stängde ner sitt spel i tid. Alla påbörjar en ny runda och hoppas hinna med lite till..
Fadern satte upp nätverket med varningsljud och fimpade helt enkelt nätverket med någon stor knapp när de övriga i familjen inte dök upp till middagen.
Minns inte var detta togs upp men det var någon artikel jag läste detta iallafall. Jag minns dock inte var...
Kontentan var att det funkade över förväntan
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag lyckades få min Home Assistant att "mjukvaru-slå av" våra datorer, antingen på automatik eller via aktiv handling. Dock har det slutat att fungera och jag har inte riktigt orkat ta reda på varför. Datorerna varnade en tid innan och sedan stängdes de av som vid vanlig avstängning.
Tror det finns ett network kommando för power down, min nas kan skicka det till min dator...David Wallin skrev: