Paul-Staffanstorp
Med största sannolikhet skulle de nog göra det om man säger sig arbeta med deras brunnar till vardags
men det har aldrig kommit mig för att göra det.
Men tack för tipset ändå.

d^_^b

TOKE 1
Frågan är varför inte Jafo tar fram en liknande kniv för den är enkel att jobba med.

TOKE 1 skrev:
Frågan är varför inte Jafo tar fram en liknande kniv för den är enkel att jobba med.[/QUOTE

Varför skulle det behövas. Det behöver inte vara lika noggrant som med purusbrunnar. Du har ju massor av marginal.

Paul-Staffanstorp
kakelmannen skrev:
TOKE 1 skrev:
Frågan är varför inte Jafo tar fram en liknande kniv för den är enkel att jobba med.
Varför skulle det behövas. Det behöver inte vara lika noggrant som med purusbrunnar. Du har ju massor av marginal.
.

Exakt...
Fördelen är ju också med Jafo att det lätt går att skära bort om det ev. sticker fram lite när klämringen är fastskruvad, så det är alltid bättre att skära lite mindre än för mycket.

Men visst... det kanske hade gått något lite snabbare med en färdig mall med inyggd kniv.

TOKE 1
Paul-Staffanstorp skrev:
.

Exakt...
Fördelen är ju också med Jafo att det lätt går att skära bort om det ev. sticker fram lite när klämringen är fastskruvad, så det är alltid bättre att skära lite mindre än för mycket.

Men visst... det kanske hade gått något lite snabbare med en färdig mall med inyggd kniv.
Kanske ska börja med Jafo, det var så länge sen jag hade med en sån att göra.
Har däremot renoverat ett badrum där ringen satt fel och skruvarna in i brunnen.

Rörmokarna verkar föredra purus, men det är ju ett släkte för sig de oxå.
Tycker att det är rätt så bekvämt nu med kniven att ha Purus.

Snart börjar festen:cool: Gott nytt på er

Men om någon ring åker så torskar man väl antagligen på att ha blå ring.

Fortsätter "min" tråd då en följdfråga dök upp.
Skar ut manschett o cascos wetstop matta nu efter divisen hellre för lite än för mkt och jag tycker jag fick till det riktigt bra:wow:, MEN i instruktionen så säger dom att max 1nm ska användas för att dra skruvarna. Om jag drar dom 1nm så är inte ringen nere i botten så att säga. Och ja, jag vet vad en nm är (jobbat som tekniker i 12år och dragit dom med momentnyckel också).

Ska ringen vara några mm från botten eller kan man ha den en bit upp?

Det är väl sättet att slippa reklamationer.

För att dra fast brunnen behöver den dras med mer än 1 Nm, men då har man inte följt instruktionerna, därför gäller inte garantin!

Kunde inte hålla mig, men tyvärr jag vet inte

Paul-Staffanstorp
TOKE 1 skrev:
Rörmokarna verkar föredra purus, men det är ju ett släkte för sig de oxå.
Personligen så har jag lärt "mina rörkrökare" att Jag vill ha Jafo och det är Jag som bestämmer eftersom det är Jag som ska tätskikta...

1817 skrev:
Fortsätter "min" tråd då en följdfråga dök upp.
Skar ut manschett o cascos wetstop matta nu efter divisen hellre för lite än för mkt och jag tycker jag fick till det riktigt bra:wow:, MEN i instruktionen så säger dom att max 1nm ska användas för att dra skruvarna. Om jag drar dom 1nm så är inte ringen nere i botten så att säga. Och ja, jag vet vad en nm är (jobbat som tekniker i 12år och dragit dom med momentnyckel också).

Ska ringen vara några mm från botten eller kan man ha den en bit upp?
Personligen har jag faktiskt aldrig brytt mig om några nm när jag skruvar fast klämringen.
Dock skruvar jag den alltid med vanlig mejsel och inte dragare!
Skruvar den tills övre kanten ligger an ordentligt mot manschetten så det blir tätt.

Paul-Staffanstorp skrev:
Skruvar den tills övre kanten ligger an ordentligt mot manschetten så det blir tätt.
Mao så blir det några mm mellan ringen man skruvar fast och själva brunnen då.
Nu har jag alltså både cascos wetstop matta plus manscheten klämd mellan ringen och brunnen, kanske blir så mkt tjockare då än med bara rollat tätskikt så ringen inte går att pressa hela vägen ner.

Paul-Staffanstorp
Ja, inte vet jag hur mycket den mattan bygger och varför du har den ner bakom klämringen...:o

Den kan väl vara 0,5 mm tjock och ska enl vad jag kan se på cascos manual sitta bakom klämringen tillsammans med manscheten.
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/GDS%20Montera%20kermik.pdf

Punkt nr 6 i bif fil, och det syns en tydlig bild på när mattan går ner under ringen, eller???

Edit: Även punkt 4 är ju intressant.

Cascos instruktion säger att man ska lägga wetstop-matta över manschetten och sedan klämma fast båda lagren under klämringen.

Det viktigaste verkar vara att klämringen ligger an ordentligt i överkant på klämringen. Hur långt den går ned i sidan är vad jag kan utläsa mindre viktigt, MEN den får inte vara så lång att den också ligga under klämringen och därmed begränsar möjligheten att skruva åt så att den tätar i överkant.

Monterar för övrigt den så förhatliga klinkerramen. Ända möjligheten som jag hittat att få en liten slukrist (155mm) att sitta säkert ovanför en vanlig brunn. Att försöka sig på att sidoförskjuta en liten slukrist kan aldrig fungera så varför detta alternativ skulle vara bättre än klinkerramen kan jag inte se. Kan man tänka sig en större slukrist ökar valfriheten och flexibiliteten naturligtvis men jag behöver passa in den snyggt till mosaik som passar perfekt till 155*155mm.

Skrev visst mitt svar parallellt med 1817...

Har just skruvat dit min ena brunn.
Kan tillägga att om man som jag använder fast förhöjningsring till Jafo-brunnen så finns det ingen kant under klämringen och alltså ingen glipa. Jag får inte heller ner klämringen så att det tar stopp mot skruvfästena som borde motsvara botten i brunn utan förhöjning. Har inte mätt upp hur hårt jag dragit men 1 NM är inte mycket.

Drog nog vid tidigare montage förhöjningsringen hårdare än med 1 NM mot brunnen då jag tyckte den satt med för stor springa men det borde jag nog inte gjort, tätningen sker säkerligen mot brunnens sida så underkantens läge är inte av betydelse utan riskerar bara att spräcka plasten.

Paul-Staffanstorp
1817 skrev:
Den kan väl vara 0,5 mm tjock och ska enl vad jag kan se på cascos manual sitta bakom klämringen tillsammans med manscheten.
[länk]

Punkt nr 6 i bif fil, och det syns en tydlig bild på när mattan går ner under ringen, eller???

Edit: Även punkt 4 är ju intressant.
OK... ja jag arbetar inte med Casco utan tyckte mest det var märkligt men då är det ju inte konstigt att den inte går ner riktigt heller...:o

optimum
Är den brunnen godkänd med sådant tätskikt?

Eller gäller den bara för alternativen golvmatta (av plast) eller för brunsmanschett med tillhörande tätskikt?

Inte kombinationen brunnsmanschett och ytterliggare matta

Eller fins då annan anslutningsring som klarar tjockare material?

mvh Roland

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.