Jag hade tänkt att köpa bänkskiva i ek, 40 mm, och kapa upp och få en rejäl skärbräda till köket samt en uppläggningsplanka. Eftersom man ska handskas med livsmedel på dessa undrar jag om det är något man ska tänka på? Kan man tex olja in dem med vad som helst?
 
Till skärbrädor använder man med fördel bok och oljar in med parafinolja. Bok ger inte smak och därför använder man det till glasspinnar t.ex. Ek ger smak och används till vintunnor mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
fn76 skrev:
Till skärbrädor använder man med fördel bok och oljar in med parafinolja. Bok ger inte smak och därför använder man det till glasspinnar t.ex. Ek ger smak och används till vintunnor mm.
Jag håller med om valet av träslag.

Men jag skulle hellre välja att behandla brädan med en vegetabilisk olja, tex bara vanlig rapsolja, än paraffinolja.

Även fast paraffinoljan inte skall vara giftig på något sätt.
 
Jag har använt ek och oljat in den med matolja. Har aldrig ens reflekterat över att maten skulle ta smak av plankan. Dels är den ju oljad, och sedan förvarar iallafall jag inte mat i flera dygn/veckor/månader på ett uppläggningsfat.
 
dsub skrev:
Jag har använt ek och oljat in den med matolja. Har aldrig ens reflekterat över att maten skulle ta smak av plankan. Dels är den ju oljad, och sedan förvarar iallafall jag inte mat i flera dygn/veckor/månader på ett uppläggningsfat.
Stämmer säkert att matolja kan funka, parafinolja härsknare dock långsammare. Ek är dessutom onödigt tufft mot knivarna jämfört med Exvis bok.

//Ronnie
 
Paraffinolja härsknar inte alls. Det är därför det användas i annan form till mat t.ex. runt ostar. För i tiden hällde man paraffin som lock i syltburken för att skydda innehållet. Paraffinolja är tillverkad med en annan process än paraffin och blir flytande i rumstemperatur.
 
Johan Gunverth skrev:
Paraffinolja härsknar inte alls. Det är därför det användas i annan form till mat t.ex. runt ostar. För i tiden hällde man paraffin som lock i syltburken för att skydda innehållet. Paraffinolja är tillverkad med en annan process än paraffin och blir flytande i rumstemperatur.
Nu tycker jag dock att osten närmast paraffinskalet smakar vidrigt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.