1 810 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Skära i fiberrör
Sida 1 av 2
Idag skulle grannen få fiber och en firma var här och grävde nära tomtgränsen. De hittade en kabel och de skar i den för att se om det var fiber i den även fast jag protesterade vilt. Det var min kabel. De hittade så småningom kopplingen till grannen och anslöt där. Där de skar i min kabel tejpade de med fiberkabeltejp. Det var vanligt att göra så påstod de. Vad tror ni? Kan det bli kondens och andra störningar hos mig?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 505 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 505 inlägg
låter jävligt märkligt, nu är jag ingen fibermontör längre men har aldrig sett att man skär upp rör, fattar inte hur man ska kunna blåsa i det nu?S SeniorByggare skrev:Idag skulle grannen få fiber och en firma var här och grävde nära tomtgränsen. De hittade en kabel och de skar i den för att se om det var fiber i den även fast jag protesterade vilt. Det var min kabel. De hittade så småningom kopplingen till grannen och anslöt där. Där de skar i min kabel tejpade de med fiberkabeltejp. Det var vanligt att göra så påstod de. Vad tror ni? Kan det bli kondens och andra störningar hos mig?
De skar i min anslutning som redan har fiber för att se om det var fiber i. De letade efter grannens tomma fiberrör som de skulle blåsa fiber i.S SueCia skrev:
inga som helst problem så länge de tejpade igen röret. Kan inte bli kondens inne i fiberkabelnS SeniorByggare skrev:Idag skulle grannen få fiber och en firma var här och grävde nära tomtgränsen. De hittade en kabel och de skar i den för att se om det var fiber i den även fast jag protesterade vilt. Det var min kabel. De hittade så småningom kopplingen till grannen och anslöt där. Där de skar i min kabel tejpade de med fiberkabeltejp. Det var vanligt att göra så påstod de. Vad tror ni? Kan det bli kondens och andra störningar hos mig?
Använder dom "riktig" tejp så blir det tätt och håller mycket länge, det finns "system" där man använder enbart eltejp för att skarva starkströmskablar i mark och det fungerar utmärkt även över tid. MEN det förutsätter att man använder kvalitetstejp och vet vad man sysslar med samt tejpar enligt ett visst "system".
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 505 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 505 inlägg
Det låter ju betryggande! Vet inte om han tejpade enligt något system, han bara snurrade runt en fiber tejp som han sa. Kan man blåsa in ny fiber i den? också ifall det skulle behövas?E elmont skrev:Använder dom "riktig" tejp så blir det tätt och håller mycket länge, det finns "system" där man använder enbart eltejp för att skarva starkströmskablar i mark och det fungerar utmärkt även över tid. MEN det förutsätter att man använder kvalitetstejp och vet vad man sysslar med samt tejpar enligt ett visst "system".
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 505 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 505 inlägg
Inga problem, görs det riktigt är det ett litet v-snitt i överkant. Sedan böjs ducten försiktigt och bara så mycket att det går att se om det finns fiber i ducten. Är det fiber i ducten böjs ducten tillbaka och tejpas den igen. Blir så slät att det kan blåsas ny fiber.S SeniorByggare skrev:
Det var ett litet v som han snittade så det låter ju bra att det är ok att göra så. Bara konstigt att han inte lyssnade när jag sa att han inte skulle snitta. Det är min fiber sa jag!A AndersS skrev:
Om inte annat känns det j-ligt onödigt att ha så dålig koll på dokumentationen att man måste hålla på och skära upp rör man gräver upp för att se om de är i bruk eller inte... 
Man kan ju undra hur det ser ut ute i nätet när sådana underhållsmetoder är standard.
Man kan ju undra hur det ser ut ute i nätet när sådana underhållsmetoder är standard.