Egentligen handlar det nog om hur man skär mattan över huvud taget, men det är ju svårare att få det snyggt när man inte ska sätta list och när det är krångliga vinklar.

Hur som helst, jag har en del funderingar, framförallt på val av kniv. Nu har jag en vanlig mattkniv, en sådan med utbytbara lösa blad, men jag lyckas inte skära igenom på första försöket, vilket gör mattan fransig. Så nu är frågan, finns det en bättre kniv för ändamålet (krokblad?) eller behöver jag helt enkelt ta några svängar till gymmet?

Det jag gjort nu är att grovskära mattan, sedan skära in den rätt i trappsteget och sedan tejpa och finlira... borde jag ta det i annan ordning?

Trappan är alltså en med nedsänkta trappsteg där mattan ska ligga, det är inte nålfilt utan en mjukare och "fluffigare" matta som tack och lov är lite mera "förlåtande" vid små felskär.

Mallarna är redan fixade... Men man vågar ju inte skära exakt utan att mattan ligger på trappsteget.

Renoveringsprocess av vita trappsteg med verktyg, målartejp och en trasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
KeyserS
  • Laddar…
Skar min nålfilt med skalpell, gick hur fint som helst. Försökte med mattkniv/hobbykniv innan och fick samma resultat som du, skära flera gånger.

BirgitS
Jag har en exakt likadan trappa som du, använde en sån här kniv när jag skar ut "heltäckningsmatta"

En hopfällbar mattkniv med metallhandtag och utskjutbart blad, använd för att skära mattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade också en lite "lurvig" matta, och det blev inte bra i längden. Efter ett par år så hade kanterna fransat upp sig och det såg inte alls bra ut. Det berodde (nog) inte på hur jag skar, utan att mattan inte passade för en sådan manöver.

Jag skar till nålfiltsmatta istället och den har stått sig mycket bättre.

Vet du var man köper en skalpell.. låter jättebra nämligen

Det är en sådan kniv kag har, men jag vägrar att köpa ny matta :(

Birgit, den filmen gäller ju ett rum, det är en helt annan sak än trappsteg. Som jag skrev, du sätter ju en golvlist runt golvet.

BirgitS
Visst gäller det ett rum men jag tänkte mer på hur de tejpar först, trycker ner mattan längs kanten och att kniven ska hållas i 45 graders vinkel.

Jepp... Men om det blir lite naggigt för att man inte orkar skära igenom med ett snitt så döljs det av listen.

Tror jag hittat tricket. Om man lägger vinkelhakens metallinjal och skär efter den så kan man ligga på och skära utan att vara rädd för att slinta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sådärja, nu har jag stenkoll, 7 trappsteg senare :)
Gör mallar efter trappstegen
Skär ut mattbitarna med en par cm extra runt om ... minst.. Använd en planka eller långpass att skära mot så att det blir raka skarpa kanter. Tänk på att hålla reda på upp och ner på mallar och matta.
Lägg mattan på trappsteget och passa in framkanten, se till så att det är så bra som det går mot den bredaste kanten på trappsteget.
Ta en vinkelhake ( eller något annat tunt och stumt), använd linjaldelen av haken för att pressa ner och in mot kanten som du ska skära.
Håll med hårt tryck samtidigt som du skär i 45 grader längs linjalen.
Skär så runt hela trappsteget där det finns matta "över".
En vass sax är bra att ha för att fnissa till eventuella ojämnheter
Sätt tejp på trappsteget, sätt dit mattan och njut av resultatet :)

Obs, detta har jag bara provat på "lurvig" heltäckningsmatta, inte nålfilt.

Skriver detta i min blogg när trappan är klar om någon dag, då kan ni få bilder också :)

• Gilla
Snopptorp och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.