Hej!

Nu är det dags att ta tag i en grej som jag skjutit på allt för länge; att få upp skåpströmbrytaren som jag köpte för säkert fyra år sedan! Denna ska styra taklampan i vår lilla matkällare. Det är rätt vanligt att man plockar på sig till exempel ett gäng bira som ska upp till kylen, och då har man sällan händerna fria att släcka efter sig...;)

Tanken är att sätta brytaren i dörrkarmen så att dörren påverkar om lampan är tänd eller inte. Väggdosan sitter bara några decimeter ifrån, så det blir inga långa sträckor att dra kabel. Rakt under dosan sitter den vanliga väggströmbrytaren, och jag vill gärna behålla funktionen att släcka lampan med den. Min tanke är därför att koppla in skåpsbrytaren efter väggbrytaren, så att om dörren måste stå öppen någon längre tid kan jag släcka lampan med väggbrytaren. Normalläget blir att väggbrytaren alltid är i läge "på".

Min fråga är bara vilken typ av kabel jag ska använda mellan väggdosan och skåpsbrytaren. Den behöver vara ganska böjlig eftersom det är en del 90°-böjar med korta sträckor att överkomma. Dragningen hade jag tänkt mig som på bilden:

En hand trycker på en väggströmbrytare med en illustrerad blå linje som visar föreslagen kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eventuellt drar jag kabeln rakt ut till vänster från dosan till dörrkarmen, men då måste jag få klartecken från frugan att kapa den del av hyllgaveln som sticker upp över översta hyllplanet...det har ju ändå ingen funktion.

Som ni ser är det lite tajta böjar, speciellt nära brytaren, så jag behöver alltså tips om en smidig kabel till denna installation.

Hoppas någon vill hjälpa till! :)

R
Tänker du ha den paralellt med brytaren som troligtvis sitter i väggen och allt är kopplat i dosan , , allt ser väl bra ut , men gå ner i hörnet 90grader ( karm vägg ) med kabeln och gå rakt ut till brytaren då får du en bra ingång på brytaren .
Det du visar blir lite tvärt när kabeln kommer uppifrån

Nej, jag tänkte sätta den i serie så att väggbrytaren kan användas att släcka även om dörren är öppen.

Tänker du på sista horisontella dragningen som avslutas med 90°-aren för sista biten lodrät dragning? Att istället dra ned den i hörnet och sedan en horisontell dragning ut till brytaren? Förstod inte riktigt...

R
Jepp rätt som du uppfattat det , det blir lite lättare att komma in i brytaren då , ( det blir kort knäck med risk att yttermanteln slutar utanför ) samt ser mera proffsigt ut , varför i serie , du ska gå in med några flak med öl , tji inget lyse , strömbrytaren var inte till , då är det bättre att du bara har brytaren i dörren ( kortslut strömbrytaren ) alltid lyse respektive släckt med dörren då ,
Jag har så på källarförrådet fungerar klockrent

Mikael_L
Du har inte så mycket att välja på, du måste ha en installationskabel för fast installation, och då är det EKLK, EQLQ, EXLQ eller EKK, EXQ, EQQ, eller EKRK EQRQ som gäller, för du vill knappast ha EKKJ, eller N1XV.

Aceflex skulle kanske kunna vara ett alternativ.

Sen finns minsta tillåtna böjradie angiven för kabeln ifråga (i alla fall från seriösa kabeltillverkare) men den brukar vara något mellan 3x till 5x kabeldiametern.
Så du får nog räkna med att radien ska hålla sig mellan 2,5 och 5 cm beroende på kabel du väljer.

Mikael_L
Jag tror att jag skulle borrat genom från dörrhålet rakt in i dosan. Dvs in och utgångshål ungefär som pilarna här visar.
Dörrhålets kant med borrade hål in i en väggdosan, markerade med pilarna som diskussionsinlägget beskriver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R rävlyan skrev:
Jepp rätt som du uppfattat det , det blir lite lättare att komma in i brytaren då , ( det blir kort knäck med risk att yttermanteln slutar utanför ) samt ser mera proffsigt ut ,
Fast det blir ju samma knäck om man gör på ditt sätt...väl? :thinking:

R rävlyan skrev:
varför i serie , du ska gå in med några flak med öl , tji inget lyse , strömbrytaren var inte till , då är det bättre att du bara har brytaren i dörren ( kortslut strömbrytaren ) alltid lyse respektive släckt med dörren då
Som jag skrev, jag vill kunna släcka ljuset om dörren skulle behöva stå öppen en längre tid. Detta kommer iofs inte ske så ofta, så jag skulle kunna ha en tejpbit på väggbrytaren för att man inte ska manövrera den av misstag. Men jag ser din poäng.

R
P Paxman skrev:
Fast det blir ju samma knäck om man gör på ditt sätt...väl? :thinking:
Inte riktigt samma tvära knäck men nästan ;)
P Paxman skrev:
Men jag ser din poäng.
Jepp inte helt fel , går som du säger i serie och tape

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att jag skulle borrat genom från dörrhålet rakt in i dosan. Dvs in och utgångshål ungefär som pilarna här visar.
[bild]
I så fall skulle jag föredra att "fräsa ur" hörnen lite...muren är betonhålsten, och har jag otur med den typ av borrning du föreslår riskerar jag att stora delar av hörnet släpper. Sen är det ju ett par rejäla böjar kvar att lösa: mellan brytaren och karmen, mellan karmen och muren. Knepigt det här...man förstår varför det finns folk som använder lampsladd när de hempular...:rolleyes:

Anledningen till att tillverkaren anger min böjradie är att om kabeln böjs för tvärt blir det "kallflytning" dvs att ledarna blir ellipsformade och arean minskar.
I och med detta minskar kabeln nominella strömvärde (Den ström kabeln kontinuerligt klarar av att bli belastad med).
Är det bara en lampa så är strömmen inte så stor, så jag vill påstå att den kan böjas med snävare radie.
Det finns säkert någon här som har en annan åsikt. Men säkerhetsmässigt bör det inte vara något problem

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Mikael_L
Det tror inte jag är anledningen, utan jag tror att det beror på att vid en kraftig böj kan det bli stort tryck på plasten i isoleringen så den kallflyter, och det blir en risk för att kopparen till sist går genom med kortslutning som följd.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Är det inte enklare att sätta en strömbrytare med timer? 30 minuters räcker väl gott och väl och du slipper dra kablar och riskera att dörren står på glänt med lyset på.

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
Mikael_L
P Paxman skrev:
I så fall skulle jag föredra att "fräsa ur" hörnen lite...muren är betonhålsten, och har jag otur med den typ av borrning du föreslår riskerar jag att stora delar av hörnet släpper. Sen är det ju ett par rejäla böjar kvar att lösa: mellan brytaren och karmen, mellan karmen och muren. Knepigt det här...man förstår varför det finns folk som använder lampsladd när de hempular...:rolleyes:
Det behövs knappast någon lampsladd för att få detta tillräckligt snyggt.
2cm radie på en installationskabel ser väldigt "tvärt 90°" ut.

Jag skulle kört på EKRK av någon variant, t.ex. den EQLQ jag skrev om tidigare, och jag skulle gjort den borrning jag föreslog.

Fast egentligen skulle jag först valt eller föreslagit att sätta en rörelsevakt eller byta armaturen till en med inbyggd. :).

Kanske t.o.m kan sitta i apparatdosan isf strömbrytaren om den inte sitter dumt till (dold bakom hyllor eller på utsidan av förrådet)
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/rorelsevakter/rorelsevakt-infalld-2000023109

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har inte så mycket att välja på, du måste ha en installationskabel för fast installation, och då är det EKLK, EQLQ, EXLQ eller EKK, EXQ, EQQ, eller EKRK EQRQ som gäller, för du vill knappast ha EKKJ, eller N1XV. Aceflex skulle kanske kunna vara ett alternativ.
Du har inte små krav du... "Inte så mycket att välja på", varefter du räknar upp nio till elva alternativ... :p;) Många "snarlika" iofs.

Cheesen Cheesen skrev:
Är det inte enklare att sätta en strömbrytare med timer?
Jag är normalt ingen fan av rörelsesensorer men här kanske det skulle fungera klockrent.

• Gilla
JLov och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.