Jag har en kallvind som isolerats med Isover lösull. Nu behöver jag skapa ett förvaringsutrymme på denna vind., Huset byggt 2016.

Förvaringsutrymmets golv behöver ha en konstruktion som vilar på de underliggande reglarna, genom de ca 40cm tjocka lagret av isolering
Väggarna behöver inte vara hårdgjorda
Förvaringstrymmet behöver tätas så att det fina isoleringsdammet som virvlar runt inte tar sig in samtidigt som ventilation inte förhindras, att fukt kan ventileras.
Luftflödet i den övriga kallvinden får ej förhindras
Golvytan behöver inte vara större än: B 200cm, 400cm. E
Endast förvaring av ett få lättare prylar. Inga kassaskåp :-)

Någon som redan gjort en motsvarande konstruktion eller har förslag på lösning, goda idéer...etc?
Se bifogad amatörskiss.

Schematisk illustration av snedtak med isolering, Isover Lösvull "Snö", och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Välkommen till forumet!

Först behöver du nog undersöka hur takstolar etc. behöver förstärkas så att de tål den extra vikt som konstruktion och förvaring innebär. En sån byggkonstruktör bör också kunna föreslå en lösning som fungerar just för din vind.

Ingrepp i bärande konstruktion kräver också en godkänd bygganmälan.

• Gilla
Johan Leijon
  • Laddar…
B
Förstärkt takstol med nya reglar och panelbrädor som golv, omgiven av isoleringsmaterial.
Skapa konto
Träreglar lagda som golv på takstolar med synliga skruvar och lite spån.
Skapa konto

Så där gjorde jag. Byggde på befintliga takstolar med en 70 x 45, med urtag för reglar ovan. Förstärkte på sidorna med en panelbräda, 70 x 22 (eller liknande) som jag skruvade in i takstolen. Reglarna ovanpå körde jag vidare på 95 x 45. Som golv tog jag samma panelbrädor (som blivit över i ett annat projekt).

Jag har inte upplevt att det är nå enorma mängder damm som yr runt. Däremot ställer jag sakerna i kartonger som skyddar det man placerar där uppe mot det damm som faktiskt blir. Eftersom det är öppet så har jag inte märkt av att ventilationen påverkas negativt.

Jag räknade ingenting, bara byggde på känn. Men det är ingen stor last att tala om som jag har lagt på heller. Jag upplever det som väldigt stabilt.

Finns på träguidens hemsida diverse beräkningmallar om man vet vilka spännvidder och laster man ska belasta.

• Gilla
Johan Leijon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.