Har ett HDD kabinett med 4 x WD Red 3T konfigurerad som en enda 9TB partition i RAID-5. Kabinettet ligger anslutet mot en ASUS RT-N66U router via USB. Jag har fört över c 3,5 TB film, musik etc och har problem med att Minidlna inte visar alla bilbliotek. Har upptäckt att routern som mest stödjer 3TB HDD och misstänker att det är anledningen till Minidlna problemet. I utforskaren kan jag dock se alla filer när jag går in i routern. Men när jag kopplar upp min DLNA funktion i Samsung LED TV saknas det sista biblioteket (Samma resultat i en Rapberri PI med XMBC+ WD TV Live 3g)

Funderar därför på att skapa 3x3TB partitioner med RAID-5 i stället för en enda på 9TB. Finns det några risker med att splitta upp på flera partitioner ? Blir det strul när man skall byta någon HDD och återskapa arrayen vid krasch?

Någon mjukvara som rekommenderas , eller klarar man sig med diskhanteraren i Windows?

(Om jag förlorar nuvarande data pga mina planer gör inget)

Nu vet jag inte vad du har för diskkabinett. Men förutsätter att det är en form av hårdvaru-raid i detta. Raid konfigen ligger då i kontrollern. Partitionerna i sig är logiska. Så du borde kunna ta bort befintlig partition & skapa upp 3st nya sådana i den befintliga raid-5:an. Men du får nog först speca vad för prylar du har innan man helt kan säga.

frav skrev:
Nu vet jag inte vad du har för diskkabinett. Men förutsätter att det är en form av hårdvaru-raid i detta. Raid konfigen ligger då i kontrollern. Partitionerna i sig är logiska. Så du borde kunna ta bort befintlig partition & skapa upp 3st nya sådana i den befintliga raid-5:an. Men du får nog först speca vad för prylar du har innan man helt kan säga.
Det är en ICY BOX 3640SU3E2.

Uppdatering: Rensade alla 4 diskarna och skapade ny RAID5. Kunde sedan skapa 3 ungefär lika stora volymer i Windows diskhanterare, så nu återstår all filöverföring igen:(.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.