Byggahus.se

Skapa flera biytor med begränsningskabeln.(Robotgräsklippare)

1. Drönaren
    Självbyggare · Västra Götaland · 51 inlägg

Drönaren

Självbyggare
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    FIDO.JPG

Vårt hus placering på tomten gör att gräsmattan är belägen på ömse sidor om huset. På ena sidan är gräsmattan plan och har varken träd eller buskar i vägen. På andra sidan huset är däremot gräsmattan något terrassformad med en lutning på kanske 20 % som mest. Dessutom finns där stora träd som vi i så fall måste göra ”öar” runt.
    När vi köpte en robotgräsklippare i år, tänkte vi endast använda den på den mer lättklippta delen. Att få roboten att själv köra mellan de båda gräsmattorna är p.g.a. terräng, infart m.m. inte så lätt att lösa i vårt fall.
    Eftersom den plana delen är relativt liten, valde vi Husqvarnas minsta och billigaste modell, Automower 105. Efter att ha provkört några veckor med bra resultat, tyckte vi att det var lite tråkigt att inte kunna utnyttja klipparen bättre för att klippa även på andra sidan huset. Vi hade hört talas om att man då kunde skapa en s.k. ”biyta”. Nackdelen med denna metod är förstås att roboten tyvärr inte själv kan söka upp laddningsstationen när batteriet är tomt, utan man måste bära den tillbaka till laddningsstationen.
    Men vi ville göra ett försök i alla fall och grävde ner begränsningskabeln runt hela biytan och släppte lös roboten. Gräsklipparen skötte klippningen där utan problem. Men eftersom arean på denna gräsmatta är större än vad klipparen klarar på en laddning, fick vi en mängd ”spår” där roboten kört. För att klippa hela gräsytan måste roboten laddas flera gånger innan det är färdigklippt. Då insåg jag att det skulle underlätta väsentligt att dela upp biytan i flera separata zoner, så att batteriets laddning räcker till för att klippa klart i minst en zon på en laddning. Nästa zon kan då klippas vid senare tillfälle då batteriet laddats igen. Med flera zoner kan man också kontrollera klippningen bättre. Har man t.ex. trädgårdsverktyg, leksaker eller trädgårdsmöbler på gräsmattan, så kan ju dessa flyttas undan först då den aktuella ytan skall klippas. Det räcker alltså att ”rensa” en mindre del av gräsmattan i taget. Vi har skapat fyra biytor. Med flera biytor kan man också klara av att klippa en större gräsmatta än vad roboten är tänkt för. Man behöver då inte köpa de största och dyraste modellerna av robotgräsklippare.
    Om det finns laddning kvar i batteriet efter en klippning i en av zonerna, är det bara att lyfta över klipparen någon meter förbi begränsningskabeln till nästa zon för fortsatt klippning. Vi har testat detta några veckor nu och tycker att det fungerar bra. Vissa dagar kör vi i ”AUTO-läget” på den plana gräsmattan, och de andra dagarna kör vi i ”MANUELLA läget” på den kuperade delen. Skiljelinjen mellan två av zonerna går längs med sluttningen, så att roboten inte behöver köra i backe mer än nödvändigt.

• Laddar…
  2. Jezzzica
    Medlem · 5 inlägg

Jezzzica

Medlem
    Grymt ju!! Men hur gör man det rent manuellt? Jag fattar ju hur du menar men hur har du dragit begränsningkabeln? Är den hel hela vägen eller har du separata delar för biytorna?

3. Drönaren

Drönaren

Självbyggare
    Man kan ju förstås använda sig av en tvåpolig strömställare för att t. ex. dela upp gräsmattans area i två olika zoner, men jag valde istället att använda en enda begränsningskabel utan strömställare. Det blir enklare dragning av begränsningskabeln och dessutom slipper jag att koppla om en strömställare då. För att roboten inte skall kunna passera gränsen mellan två zoner, måste begränsningskabeln placeras i gränsen och dragas parallellt tillbaka med bara några centimeters avstånd mellan de båda kablarna. Därefter kan man fortsätta lägga ner kabeln som vanligt tills man kommer tillbaka till laddningsstationen. Vill man ha fler än två zoner, så upprepar man denna "parallell-dragning" för varje ny gräns mellan zonerna. Gränsen mellan två zoner måste stängas helt så att robotgräsklipparen inte kan smita ut oavsiktligt till den andra zonen via ett eventuellt uppehåll i gränsen.
    Jag har tyvärr inget ritprogram på min surfplatta som jag skriver på nu så jag kan inte rita någon skiss idag. Men om du inte förstår hur jag menar så får du höra av dig igen, så ritar jag en skiss på min dator på en schematisk installation.

Redigerat 25 jul 2020 21:23
  4. Jezzzica
    Medlem · 5 inlägg

Jezzzica

Medlem
    Jag tänkte såhär... men när jag ritat upp så funderade jag om roboten skulle försöka ta sig tillbaka hela tiden och inte klippa ordentligt på zon 2 och 3... (brytpunkt mellan 1 och 2-3 är vid alt 2... ritade kartan i annat syfte därför är det inte så tydligt)
    Vi måste lyfta roboten mellan zon 1 och 2-3 pga en grind som behövs då vi har små barn ff...
    03993A45-6F55-40EC-AAD9-56762BBBD1EF.jpeg

5. Drönaren

Drönaren

Självbyggare

Hej!
    Vad jag kan se av din skiss så verkar detta fungera. Se bara till att begränsningsslingan utgör en enda stor slinga och att kabeln ej korsas där den ligger parallellt med bara några centimeters avstånd.
    skiss 1 Robot.png

Prova gärna med att lägga en mindre slinga ovanpå gräset med märlor för att testa funktionen innan slingan grävs ned. Min schematiska skiss ovan visar ett alternativ hur man kan ha tre olika områden, där område 1 kan klippas i "autoläge" och områdena 2 +3 måste klippas i manuellt läge. Som du mycket riktigt påpekar måste då klipparen lyftas till dessa områden. Det kan ju finnas flera skäl till att man vill att klipparen inte själv skall börja klippa i område 2+3. Kanske måste man flytta trädgårdsmöbler först eller så vill man att roboten skall klippa klart en zon och ladda innan man lyfter den till nästa zon. Detta gäller ju om man har en större area på gräsmattan än vad klipparen är anpassad för.

Nästa skiss visar hur man alternativt kan låta roboten ha en liten passage (pilen) mellan områdena, Då är chansen att den lämnar område 1 inte så stor, utan klipparen klipper oftast klart i området och kan själv via guidekabeln återvända till laddstationen när laddningen är på väg att ta slut. Det går ju även, om man så vill, att tillfälligt blockera den smala passagen med något föremål så att den inte olovligen lämnar området. Med funktionen fjärrstart (har själv HQ Automower 105) kan man ju även bestämma hur ofta och var den skall börja klippa inom de olika delarna av gräsmattan.
    skiss 2 Robot.png

6. M
    Medlem · Stockholm · 478 inlägg

Maximarcus

Medlem
    Det här funkar förstås, man kanske får räkna med att skarvarna mellan biytorna syns litegrann.
    Däremot ska man nog inte vara helt säker på att det är en perfekt lösning för att klippa en tomt som är väsentligt större än vad klipparen är avsedd för. Risken är stor att den inte hinner med att klippa tillräckligt mycket under de perioder när gräset växer som mest, de minsta klipparna tvingas mjukvarumässigt att vila stor del av dygnet.

7. Drönaren

Drönaren

Självbyggare
    Du har förstås rätt i att klipparen har svårt att hinna med en gräsmatta som är väsentligt mycket större än vad roboten är avsedd för. Sedan jag skrev mitt första inlägg i detta ämne (juli 2016) har vi i år köpt ytterligare en HQ Automower 105. (max. 600 kvadratmeter). Den gamla klipper på den okomplicerade delen av gräsmattan (utan zoner) medan den nyare klipper enligt min skiss nr 2, med flera zoner. Detta har fungerat bra hittills utan att den nya roboten behöver jobba alltför ofta. Använder fjärrstart 1 och 2 till de olika delarna av gräsmattan. Vi behöver numera bara lyfta den till ett mindre område där vi har några trädgårdsmöbler som måste flyttas innan klippning. För övrigt går båda robotarna själva till laddningsstationerna då det behövs. Detta fungerar som sagt till belåtenhet.

8. Jezzzica
    Medlem · 5 inlägg

Jezzzica

Medlem
    Tack snälla för input! Vi har köpt en 305 HQ och även om det kanske ser ut som stora ytor så är totalen 250kvm gräsmatta

men vi försöker mest eliminera alla ”måste göras nu” så då är en liten gräsklipparbetjänt ganska så bra att ha

jag förstår att de inte får korsas, men gör det något om de ligger kloss an mot varandra mellan area 1 och 2? För detta komma vara över en plattlagd plätt..

i framtiden när grinden försvinner kanske den kan ta sig mellan områdena själv.. funkar de kablarna som ligger någon cm ifrån varandra som en guide kabel då typ?

9. Drönaren

Drönaren

Självbyggare
    Ja med en 305 HQ och 250 kvm lär det inte bli några problem med robotens kapacitet i alla fall. Jag har inte någon erfarenhet av dina två senaste frågor, så jag vågar inte besvara dessa. Kanske någon annan i forumet vet? Annars kan ni väl testa detta med en provslinga som ni fäster med märlor lite provisoriskt på gräsmattan innan ni gräver ner slingan mer beständigt.

• Laddar…
  10. Jezzzica
    Medlem · 5 inlägg

Jezzzica

Medlem
    tack för all hjälp :)

11. J
    Medlem · 9 inlägg

jontemyra81

Medlem
    Kablarna kan ligga kloss an mot varandra. Inga problem! Ladda ner en manual från HQ-hemsidan så får du en bild på hur man kan göra :)

Tyvärr tror jag inte att du i framtiden kan använda dessa dubbel-lagda kablar som guide. Två kablar som ligger parallellt på det sättet "tar ut" ut varandra så att klipparen inte känner av dem.

12. Jezzzica
    Medlem · 5 inlägg

Jezzzica

Medlem
    Tack! Så du menar att det måste vara en slags ”gång” i storlek med klipparen för att den skall hitta?

en fråga till om du har lust att svara om du kan :)
    Jag tänkte spara en två tre meter begränsningskabel i ena hörnet för att om ett år eller så när studsmattan försvinner dra den ända ner i hörnet och nu när studsmattan står på plats göra så den undviker det klippområdet? Går det? Eller kan man via Connect @ Home avgränsa vissa delar ös ”no-go” areas?

13. J
    Medlem · 9 inlägg

jontemyra81

Medlem
    Ja, precis så. Med fördel en guidekabel som går igenom passagen. Minimimåtten på passagen bredd varierar kanske mellan de olika modellerna, så kolla manualen innan.

Det är inga problem att spara en bit kabel. Dock kan man inte säga till klipparen att inte åka till vissa områden, utan det enda som kan begränsa klipparen är just begränsningskabeln eller fysiska hinder. I uppstarten av min gräsklippare hade jag några områden som behövde väntas med, så då satte jag upp plankor (tillräckligt höga) som hölls uppe med hjälp av några träpinnar (med spets) som jag bankade ner i gräsmattan.

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.