Vilken lösning tycker ni verkar vara bäst? Hur har ni själva gjort?

I badrummet så kommer kopplingarna för PEX rören att mynna ut (in). Skall man köpa ett skåp eller bygga ett eget.

Om man köper ett skåp, vilken regelstomme klarar man sig med, 70?
Om man bygger ett eget, klara man sig med 70? Hur löser ni det med luckan och tätskiktet. kakel eller annat material.

Alla idéer tas tacksamt emot.

Peter

för står inte riktigt.. Vad är det för skåp du ska ha? :-/

Där pex rören kommer in i badrummet (genom vägg eller golv) där är det ju enklast o sätta tätsiketet..

hos mig går dom genom golvet och in. hamlar under handfatsmöbeln. kommer sedan gå med utanpå liggande rör..

Per-Erik skrev:
för står inte riktigt.. Vad är det för skåp du ska ha? :-/

Där pex rören kommer in i badrummet (genom vägg eller golv) där är det ju enklast o sätta tätsiketet..

hos mig går dom genom golvet och in. hamlar under handfatsmöbeln. kommer sedan gå med utanpå liggande rör..
Tex så har wirsbo speciella skåp som är täta och passar tillsammans med deras RiR. Johan G har postat några bilder på detta tidigare.

Tack MathiasS för ditt svar. Sökte först innan men hittade inte svaret på min fråga, fast med din hjälp så kunde jag justera frågan.

Det som återstår är huruvida man skall på bästa sätt göra utrymmet. Om skåpen är dyra och flertalet av er inte använder skåp kommer jag att utesluta detta.

Så frågan blir då: Hur gör man luckan snyggast för att dölja inbyggnaden. Kaklad skiva i MDF eller vad?

Peter

Jag gjorde det enkelt för mig och monterade hela fördelningspaketet UNDER badrummet i ett utrymme på våningen under (källaren). Källaren skall senare inredas och då hamnar detta i en garderob. Lätt att komma åt för service och inspektion. På golvet blir det betong och klinkers så det kan palta vatten bäst det vill....

Jag tänkte först montera pryttlarna i en vägg i badrummet men är rätt glad att jag på ett tidigt stadie gav upp detta. Det hade blivit väldigt trångt och tråkigt att få till det på ett bra sätt. Det är ju en hel del pexrör (i mitt fall 6kv 3vv) + att det här är 22mm Pex både till och från fördelaren. Är det bara ett eller två tappställen är det ju lättare att få plats med.

Bygger man nytt är det ju lite lättare (?) att få till detta med ordentliga stammar i huset där det är naturligt att dra rör etc, iaf om någon tänker till lite....

montana skrev:
Jag tittade igår på denna videon
[länk] från Lux elements och tyckte att
att det var ett smidigt sätt att få det snyggt.
Tack för tipsen! Jag fastnade för ditt andra förslag. Någon som har vetskap om hur mycket dessa byggskivor kostar, Gärna om ni vet vad LUX Elements - TEC rörbeklädnad går på. inköpställen??

Peter

Lux skivan som är 3 cm tjock kostar runt 600. Rörbeklädnad vet jag inte vad det kostar.
Det finns även andra märken Tebo tror jag och Multiboard från Maxit. De är säker billigare men jag vet inte var de säljs. Min Lux-skiva tänker jag köpa genom återförsäljare i Uppsala om jag inte hittar nåt billigare.

Roth har fördelarskåp i tre olika storlekar 350, 550 el 800 mm breda alla är 500 höga och 100 djupa. Sigro har dem för mellan 2K - 2,5K kr. Jag byggde in skåpet i klädkammarväggen (bredvid badrummet). Jag har 70 reglar och osb och gips på klädkammarsidan och då blir väggen nästan i jämnkant med skåpet när det är monterat på "baksidan" av badrummets första gipslager. PEX rören är sedan främst dragna i taket ovanför det nya gipstaket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.