Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
2021 köpte jag ett handvred till min uponor golvvärme. Kostade 80kr. Veckan efter, i januari pratar vi, kostade de 400kr. Nu ned till 300kr. Vi pratar om ett plastvred.imported_Benno skrev:
Har planerat att skaffa takavvattning till några uthus men inte fått tummen ur för att köpa materialet, på Byggmax enligt planen. Jag blir mörkrädd när jag ser prisutvecklingen. Hängrännor som kostade 179:80 förra året kostade 239:80 i våras. Nu kostar de 319:80!! En höjning med 78%. Stuprören har "bara" gått upp med 53%.
Kommer alla byggvaror från Ryssland?
Priserna har ökat under lång tid. Det har inte med tillgång eller efterfrågan att göra. Inte heller med produktionskostnaderna. Priserna höjs för att företagen vill öka sina marginaler. Men är det brist på material går priserna upp markant. Det är rimligt också.
Jag bytte hängrännor förra sommaren på huset och garaget, redan då var det materialbrist så jag fick samla in delar från Hornbach, Velltra och K-rauta för att få ihop allt jag behövde. Använde Lindab svarta 125mm vissa delar skulle ha flera månaders ledtid från Lindab, värst var rörböjar till stuprören, fanns bara på K-rauta och precis så många kvar som jag behövde.
Inte så konstigt egentligen. Det ägs ju av rikskapitalister och de styr pris efter områden för att mjölka så mycket det går till lägsta möjliga pris. Jag vet inte hur de var innan när det var franschise men kan tänka mig att det kunde vara större prisskillnader. =)A AndersS skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Driver plåtslageri , våra plåtpriser har stigit med 90 % sista 12 månaderna , samtidigt här SSAB gjort rekordvinster
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Hittade nu en besparingsmöjlighet. Återbruksladan i Roma säljer överskott av byggmaterial. Nytt och begagnat. Köpte begagnade stuprör i rätt färg till alla uthus för 10 kr metern och sparade cirka 2000 kr. Tyvärr har hängrännor stor efterfrågan så de kanske måste köpas nya. Fortfarande galet dyrt.
Får info så har du rätt om att hålla Lindab högre än byggmax sortiment. Tjockare lackskikt och några detaljer har även tjockare plåt (pratar 10 dels millimeter). Detta var sant för i alla fall 3 år sedan och kan ju klart ha ändrats. Lindab kontra våra andra större plåtmärken ska dock vara likvärdiga.imported_Benno skrev:
Jag jämför nu byggmax med hornbach och då blir byggmax 18% dyrare på motsvarande uppsättning takavvattning. Bauhaus är snäppet dyrare än hornbach pga dyrare rännkrokar. Hornbach säljer Lindab som jag håller som bättre än byggmax egna (utan att egentligen veta).
Jag sparar närmare 2000 kr på att handla på hos hornbach. Då har jag inte tagit med stuprören som är 15% dyrare på byggmax.
Tyvärr finns varken hornbach eller bauhaus här på ön så det blir till att frakta själv.
Jag är bygghandlare men missade visst senaste kartellmötet där vi bestämde att alla ska ondskefullt och koordinerat höja våra priser ty vi äro alla girigbukar. För jag har i alla fall inte höjt några priser oskäligt mycket för att utarma den stackars menigheten. Trots det så ligger jag stadigt i pris med mina konkurrenter och branschkollegor av någon märklig anledning.
Visst priserna har höjts men den så kallade "greedflationen" finns inte mer än i era postmarxistiska fantasier. Priserna ökar både på våra handelsvaror men OCKSÅ på allt som hör verksamheten till. Trucken, hjullastaren och lastbilen ska tankas, lokalen ska hyras, värmas upp och belysas, kaffet ska köpas, banken ska ha sin ränta, samt drygt 2000 andra utgiftsposter som ska betalas innan året är slut. Om man tror att man ska kunna leva kvar på förra årets marginaler kan man gå direkt konkurs utan att passera gå.
Den som är sugen kanske ska sluta gnälla och starta en egen bygghandel utan det här onödiga girighetspåslaget och tacka nej till medlemskap i kartellen och njuta av alla kunder som kommer strömma in till dig och dina låga och rättvisa priser. Eftersom det bara är illvilja som ligger bakom mycket av höjningarna så borde det ju vara lätt att avstå dem då man själv är en god och ärlig människa™
Visst priserna har höjts men den så kallade "greedflationen" finns inte mer än i era postmarxistiska fantasier. Priserna ökar både på våra handelsvaror men OCKSÅ på allt som hör verksamheten till. Trucken, hjullastaren och lastbilen ska tankas, lokalen ska hyras, värmas upp och belysas, kaffet ska köpas, banken ska ha sin ränta, samt drygt 2000 andra utgiftsposter som ska betalas innan året är slut. Om man tror att man ska kunna leva kvar på förra årets marginaler kan man gå direkt konkurs utan att passera gå.
Den som är sugen kanske ska sluta gnälla och starta en egen bygghandel utan det här onödiga girighetspåslaget och tacka nej till medlemskap i kartellen och njuta av alla kunder som kommer strömma in till dig och dina låga och rättvisa priser. Eftersom det bara är illvilja som ligger bakom mycket av höjningarna så borde det ju vara lätt att avstå dem då man själv är en god och ärlig människa™
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg