T Torbjörn Ohlsson1 skrev:
Tyvärr det går inte att krypköra fast det ju det jag vill göra ibland inte bara full fart.
Det går ju att sänka varvtalet på motorn också. Är gräset inte för högt orkar den ändå.

• Gilla
mgranbom och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det går ju att sänka varvtalet på motorn också. Är gräset inte för högt orkar den ändå.
Många moderna klippare har inget gasreglage... Trot eller ej...

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Många moderna klippare har inget gasreglage... Trot eller ej...
Det var nytt för mig. Men det borde i alla fall vara ganska enkelt att ändra varvtalet genom att sätta sig in i hur varvtalsregulatorn fungerar. Enklare än att bygga om kopplingen alltså.

A Avemo skrev:
Jag har sett tre varianter. En med klokoppling som helt saknar förutsättningar att reglera hastigheten. En med en "halv variator" likt den @useless visar bild på. Denna är alltså den enda som är avsedd att kunna reglera hastigheten. Sedan mellanvarianten där man startar drivningen genom att spänna remmen. Den sistnämnda har alltså möjligheten att reglera farten genom att bara spänna remmen lite. Efter att ha bytt rem på mammas ett år gamla gräsklippare bad jag henne att sluta göra så. Nästa rem höll många år.

Slutsatsen blir att det kanske är möjligt att reglera hastigheten på en billig gräsklippare. Men om det går kommer det att leda till ett stort slitage.
Får nog bita i det sura äpplet, eftersom det är garantitid kvar vill jag ju inte börja riva i för mycket grejor men vet ni var man kan få tag i en sprängskiss på gräsklipparens framdrivning. klipparen heter DLM 1826.
Skall också fråga Biltema Nordic Services som tydligen är tillverkaren, bifogar lite info.

• Biltema gräsklippare.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Avemo skrev:
Slutsatsen blir att det kanske är möjligt att reglera hastigheten på en billig gräsklippare. Men om det går kommer det att leda till ett stort slitage.
För mig fungerar det i praktiken bra, antagligen beroende på att det är vid tämligen få tillfällen som jag inte använder fullfart. De få tillfällena är dock guld värda jämfört med en "digital" inkoppling.

Alfredo Alfredo skrev:
Klicka på HVA LC 353 AWD så hittar du "min" lösning.
Och här ser vi den i praktiken.

Nu har jag iof sig aldrig "provkört" någon nyare lyxmodell av de riktigt dyrare självgående klippare som finns, alt har funnits på marknaden, men det "problem" som TS anger i sitt inledande inlägg är väl en av de anledningar jag alltid valt bort självgående klippare. Föredrar att själv bestämma hastigheten på klipparen därför har jag alltid valt klippare UTAN drivning.

Standard för en vanlig självgående gräsklippare är väl en remdriven snäckväxel med en koppling.

På/av

transmission-multiclip-50-s-plus-rental-181003109-1a-570502.jpg
Skapa konto

Screenshot_20260607_130723_YouTube.jpg
Skapa konto

Den är remdriven men kopplingen tar omedelbart och inkopplingen går inte att justera så man ev. kunde få lite "slirning" på remmen. ca. 1 cm rörelse på bygel och drivningen är inkopplad, byta till en något längre rem skulle kanske ge lite slirning men inkopplingen skulle nog gå lika fort ändå, vajern verkar vara direktkopplad till kopplingen med troligen någon typ av klokoppling i kopplingen på drivaxeln. jag får väl försöka bli bra i mitt ben så jag kan springa lite snabbare, just nu gör klipparen +/- (0,1) 3,5 km/h.

Det kanske går att byta till en större remskiva på växellådan?

useless useless skrev:
Det kanske går att byta till en större remskiva på växellådan?
finns många vägar att gå, annan remskiva lite svårt att få tag på, enklare att köpa en lite längre rem, ändra varvtalet eller kolla på min Jonesered hur dom gjort men det får anstå till säsongen är slut, har flera gamla ej självgående klippare att tillgå, men man vill ju prova att få till vad man köpt till det man vill ha då jag inte kan lämna tillbaka den, jag är övertygad om att det kommer att bli bra. brukar inte ge upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.