Håller på att måla ett utbygge som skall ha inbyggd takfot.
Skall man måla det som inte kommer bli synligt sen? Typ snutten takstol samt råsponten som inte kommer synas eller är det bättre att ha det omålat?

Bättre att ha det som inte syns omålat så fukt kan försvinna ut där lättare.

Stefan N Stefan N skrev:
Bättre att ha det som inte syns omålat så fukt kan försvinna ut där lättare.
Stefan! Hittade denna kommentar 8 år senare. Kan du hjälpa mig med din åsikt? Jag hade nyss ett takbyte och en del råspont byttes under takfot. Vårt uterums tak är väldigt högt och ligger emot hängrännan. Även om vi skulle krångla och montera ner den, skulle det vara väldigt svårt att måla där under då man knappt skulle få under en hand. Jag kanske skulle kunna sträcka in handen med en pensel och måla i blindo.

Tror du det behöver målas där under på takfoten? Det kommer ju inte regna där utan blir ju inbyggt lite samt att det luftas med cirkulation. Men kan den omålade sponten med åren få mögelangrepp av ren fuktighet i luften?

Ska jag göra mig besväret och ta ner hängrännan, försökte måla i blindo med en hand. Eller bara måla det synliga jag kommer åt från gaveln och sen hoppas att det luftas och håller sig fräscht där under?

Antar att det är en längd av kanske 3-5m lång spont som bytts där inne, men jag ser ju det bara från gaveln.

• Husfasad med svart och vit brädfodring där hängränna möter takfot under ett grått molntäcke. Högdelat uterum syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av takfot med råspont ovanför hängränna, där obehandlad träspont är synlig mellan vitmålade träsektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
@sowz : Jag skulle måla det som syns (och du kommer åt) och skippa resten.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.