Jag satte in en Fresh Intellivent 2.0 i mitt badrum, funkar kanon!

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
hagv skrev:
Jag satte in en Fresh Intellivent 2.0 i mitt badrum, funkar kanon!
Tack!
Ser ut som det jag letar efter!

Hittade du den troliga orsaken till fukten/möglet på vinden?
T ex dålig/trasig/obefintlig diffspärr, lokalt fuktig/blöt/svartsunkig isolering etc?

Bowman
Egentligen inte.
Men fasadsidan var rutten, diffspärr saknades och takfotsventilationen var obefintlig.
Allt det är åtgärdat.
Skall ta några bilder sen och visa hur det blev.

Bowman
Här kommer en bild!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggsida helt bytt, hela innertaket bytt med innertak diffspärr och isolering.
Och takfotsventilation iordningställd typ.

Nu skall jag ge mig på att bleka bort det sista svarta mögelfläckarna med klor.

• Gilla
DaNor
  • Laddar…
Bowman skrev:
Här kommer en bild!

[bild]

Väggsida helt bytt, hela innertaket bytt med innertak diffspärr och isolering.
Och takfotsventilation iordningställd typ.

Nu skall jag ge mig på att bleka bort det sista svarta mögelfläckarna med klor.
Kan du förklara hur du gjorde Bowman med takfotsventilationen? ta en bild lite närmre?
Jag misstänker att takfotventilerna på min vind, innan jag köpte det, blev igensatta av tilläggsisolering.

Bowman
Om du tittar närmare på bilden ser du tunna skivor med distanser mot yttertaket, så gjorde dom.
Det var liknande innan, men isolering som stoppade luften en del.
Sen om detta nu funkar får tiden visa.
Inga problem än i alla fall :)

Bowman skrev:
Om du tittar närmare på bilden ser du tunna skivor med distanser mot yttertaket, så gjorde dom.
Det var liknande innan, men isolering som stoppade luften en del.
Sen om detta nu funkar får tiden visa.
Inga problem än i alla fall :)
Okej, jag får en aning om hur det kan se ut. Jag har inget liknande alls, tror jag, om jag har något överhuvudtaget.
Måste upp och kolla detta.

Jag har nämligen en "mikrobiell påväxt" på mitt innertak. Besiktiningsmannen sa att jag behöver byta vuindsluckan som var otät och den har blivit bytt men jag misstänker att det inte kommer in tillräckligt ny luft.

Bowman
jockeping skrev:
Okej, jag får en aning om hur det kan se ut. Jag har inget liknande alls, tror jag, om jag har något överhuvudtaget.
Måste upp och kolla detta.

Jag har nämligen en "mikrobiell påväxt" på mitt innertak. Besiktiningsmannen sa att jag behöver byta vuindsluckan som var otät och den har blivit bytt men jag misstänker att det inte kommer in tillräckligt ny luft.
Det är dock en hel vetenskap det här.
har lärt mig mycket i denna tråd.
Man får hoppas att man får till det helt enkelt. För försöker man i efterhand lösa en felande konstruktion är typ som att ta på sig en hjälm om någon slår en huvudet, istället för att få slagen att sluta..

Jag kollade på ventilation och värmekablar och allt möjligt, men slutade med att bygga om.
Hoppas jag gjorde rätt val.

Bowman skrev:
Man får hoppas att man får till det helt enkelt. För försöker man i efterhand lösa en felande konstruktion är typ som att ta på sig en hjälm om någon slår en huvudet, istället för att få slagen att sluta..

Jag kollade på ventilation och värmekablar och allt möjligt, men slutade med att bygga om.
Jag har ju defenitivt inte samma allvar som du så en ombyggnation är jag säker på inte behövs men mer tilluft tror jag defenitivt att jag behöver. Tack för snabbt svar

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Bowman skrev:

Nej rätt val var det icke.
Samma problem tillbaka med besked...
Fuktigt eller snarare blött, fuktbuktande nermöglade brädor..

Får se hur jag skall reklamera detta, meningen med ombyggnaden var liksom att få bukt med problemet..

Har du fått diffspärren tät ordentligt överallt?

Det är en sak att det kan bli lite mögel, men om det är så illa som det låter så badar ju din vind i vatten och ruttnar upp på bara några år. Det låter inte rimligt, såvida inte taket läcker?

Och det är säkert att det inte är frånluft från kök, bad & tvättstuga som går rätt ut på vinden?

Bowman
Oldboy skrev:
Har du fått diffspärren tät ordentligt överallt?

Det är en sak att det kan bli lite mögel, men om det är så illa som det låter så badar ju din vind i vatten och ruttnar upp på bara några år. Det låter inte rimligt, såvida inte taket läcker?

Och det är säkert att det inte är frånluft från kök, bad & tvättstuga som går rätt ut på vinden?
Ja så långt jag vet är diffspärren det, allt revs ju och ny plast lades dit osv. Det borde åtminstone vara mycket bättre än innan.
Men jag vet ju inte längre alltså.

Ja det är ordentligt blött, men inte läckage, det är kondens.
Jag har ett problem till, det är fukt runt en badrumsfläkt under detta utrymme. Gipset har luckrats upp och en bräda är rutten bredvid röret, men jag ser det bara från insidan i huset än.

Möjligtvis kan det ha kommit upp massa fuktig luft här. Men måste riva upp isolering osv osv i helgen för att komma åt att se.

K
Vad trist att det kom tillbaka när det såg så fint ut för ett och ett halvt år sedan. Var det hantverkare som gjorde om det eller var det du själv?

Bowman
Kallebo skrev:
Vad trist att det kom tillbaka när det såg så fint ut för ett och ett halvt år sedan. Var det hantverkare som gjorde om det eller var det du själv?
Ja det var så himla skönt att fått ordning på det. Trodde jag.
Det var hantverkare, firma som huserar i området, eller bygden så att säga.
Ansvariga bortresta ett par månader, men skall ta itu med detta när dom kommer hem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.