Bowman
Å fan, då kanske vi har hittar felet då.
Är det praktiskt möjligt att lösa detta om det gamla skiktet är kasst? Riva upp allt på vinden och få dit ny plast?

En relaterad undran.
På kalla årstiden brukar jag stänga till ventilerna lite i källarplanet.
Har det betydelse?

Redigerat:
Det bör gå att fixa från ovansidan, men du får helt enkelt se hur det ser ut och ta det från där.
Det beror bl a av hur plasten sitter. Oftast sitter den ovanför glesen (sett underifrån), men jag har också sett ex där plasten lagts under glesen. Då blir det trickigare.

Att du drar till ventilerna lite i källarplanet under vintern bör inte påverka nämnvärt.

Bowman
Oldboy skrev:
Det bör gå att fixa från ovansidan, men du får helt enkelt se hur det ser ut och ta det från där.
Det beror bl a av hur plasten sitter. Oftast sitter den ovanför glesen (sett underifrån), men jag har också sett ex där plasten lagts under glesen. Då blir det trickigare.

Att du drar till ventilerna lite i källarplanet under vintern bör inte påverka nämnvärt.
Ok vad bra ang. ventilerna
Jag har grävt nu på ett ställe, och där låg det bara glasfiber i två tre lager.
Sista lagret var ju papp typ på båda sidorna men det känns ju inte som plast direkt?

Så jag antar att det inte är plast alls?
Skall försöka bifoga lite bilder nu med.
Men får gå till en dator.

Bowman
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så här ser vinden ut från ena sidan.
image.jpg
Skapa konto

så här ser taket ut precis tillvänster innan för vindsluckan
image.jpg
Skapa konto

en bit bort till i taket
image.jpg
Skapa konto

kondens/droppar på isoleringen under taket överallt.

IMG_1769.JPG
Skapa konto

Här ser man lagrena ner till innertaket som är brädor

Vad gör man nu egentligen. River ut allt och sätter plast och lägger sen tillbaka isoleringen?

• image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Pappen i botten (direkt ovanför glesen) tillhör den isoleringen el är det en separat papp (motsvarande plast om det varit plast)?

Det verkar vara tilläggsisolerat?
Hur tjock är isoleringen?
Är det nedpressat i mitten bara för att du har gått på brädorna där?

Bowman
Oldboy skrev:
Pappen i botten (direkt ovanför glesen) tillhör den isoleringen el är det en separat papp (motsvarande plast om det varit plast)?
Det verkar vara tillhörande isoleringen, men jag är inte säker det var svårt att se. Kan det finnas papp med plast i typ?

Bowman
Oldboy skrev:
Det verkar vara tilläggsisolerat?
Hur tjock är isoleringen?
Är det nedpressat i mitten bara för att du har gått på brädorna där?
Det är nog ungefär 50cm, ja det i mitten under brädorna är nog lite nedpressat.

Bowman skrev:
Ok vad bra ang. ventilerna
Jag har grävt nu på ett ställe, och där låg det bara glasfiber i två tre lager.
Sista lagret var ju papp typ på båda sidorna men det känns ju inte som plast direkt?

Så jag antar att det inte är plast alls?
Skall försöka bifoga lite bilder nu med.
Men får gå till en dator.
Det är troligen difftät papp du har som standard på den tiden är den svart på ena sidan? så är det på mitt hus från 72 och jag har inte det minsta problem med fukt,hur har du det runt huset träd skog
som bidrar till att hälla fukt,tveksamt om all denna fukt kommer inifrån huset

Bowman
Elkludde skrev:
Det är troligen difftät papp du har som standard på den tiden är den svart på ena sidan? så är det på mitt hus från 72 och jag har inte det minsta problem med fukt,hur har du det runt huset träd skog
som bidrar till att hälla fukt,tveksamt om all denna fukt kommer inifrån huset
Ja den var nog svart på ena sidan och verkade lite plastig. Så set låter ju rimligt. Gjorde hål i den så jag kanske får laga...
Men då kvarstår problemet. Kanske får jag ta in lämplig hantverkare som får kolla på det.

Redigerat:
Njae, när det är så fuktigt så det blir kondensdropp så skulle jag säga att det måste bero på inomhusluft som tränger upp på vinden. Finns inget annat som kan ge sådana fuktmängder, såvida inte taket läcker. Men vid takläckage så brukar det vara mycket mer punktvis.

Tilläggsisolering tillsammans med ej tätt innertak/väggar bör enl all teori ge exakt detta resultat.

Möjligtvis kan man undersöka så att inte inneluft kommer via ytterväggarna upp i takfoten och vidare in på vinden, innan man vidtar åtgärder. Om det är orsaken så borde råsponten nertill mot takfoten vara värst/svartast/blötast.

Hur ser det ut ovan det förhöjda taket?
Var det mindre fukt där?
Samma isoleringstjocklek?

Bowman
Oldboy skrev:
Njae, när det är så fuktigt så det blir kondensdropp så skulle jag säga att det måste bero på inomhusluft som tränger upp på vinden. Finns inget annat som kan ge sådana fuktmängder, såvida inte taket läcker. Men vid takläckage så brukar det vara mycket mer punktvis.

Tilläggsisolering tillsammans med ej tätt innertak/väggar bör enl all teori ge exakt detta resultat.

Möjligtvis kan man undersöka så att inte inneluft kommer via ytterväggarna upp i takfoten och vidare in på vinden, innan man vidtar åtgärder. Om det är orsaken så borde råsponten nertill mot takfoten vara värst/svartast/blötast.
Ja ok, missade att det inte var du som svarade i inlägge innan :)
Men tackar för ser svaret med såklart.

Men ok, antagligen innerligt fortfarande då låter mest rimligt alltså.
Jag tar med mig detta.

Bowman
Oldboy skrev:
Hur ser det ut ovan det förhöjda taket?
Var det mindre fukt där?
Samma isoleringstjocklek?
Där är taket som nytt, jag tror det är lite mindre isolering faktiskt men ändå 30 cm kanske, skall dubbelkolla igen nån dag.

Stora skillnader i alla fall i olika delar av vinden i hur fuktigt det är.

Förhoppningsvis får du kommentarer från fler nu efter helgerna. Det är alltid bra. Man har olika erfarenhet och kunskap. Har du tur har jag fel och det finns någon enkel och billig lösning. :p
Men hoppas inte för mycket, det är tyvärr sällan man kommer undan lätt och billigt när det gäller gamla hus. :banghead:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.