Ser ut så här under hällen, en Husqvarna QHI7516P

20150226_220142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På "märklappen" står det 230 ser jag nu.

20150226_220121.jpg
Skapa konto

Har en dosa (gamla spisuttaget) i väggen med tre faser 16A och nolla och jord.

Tänker koppla häll och ugn i dosan (dela på nollan och jorden) och lock på. Är det OK?
Ugnen är enfas 230.

Den ska ha två olika faser samt nolla (16 Amper säkring) ELLER enfas och nolla (20 Ampere säkring). Hällen ska ha 230 V oavsett hur man kopplar.

Så tänkte jag att det fungerade också, och jag har ju två faser 16A till den, samt nolla och jord.

Men så ser jag kopplingsschemat där det står 400V....

Detta är tåtarna från häll och ugn...

20150226_212950.jpg
Skapa konto

Så här tänkte jag koppla tills någon sa att jag inte fick använda dessa "plintar" till 16A

20150226_213707.jpg
Skapa konto

och detta mot tåtarna i dosan i väggen bakom ugnen....
Brunt o svart -faser...

Läste på toppklämmorna WAGO 773 och googlar lite och dom verkar vara OK upp till 24A
Är det lämpligt här?

Dom wago kopplingarna klarar 16 a , men dom är fel att använda till rk (mångtrådig) anslutntningskabel.
Det finns wago 222 3 håls som passar fint för alla ledare ek , fk, rk Den kopplingen är grå med oranga spakar som man öppnar när man skall sticka i ledaren för att sedan stänga så att ledaren sitter fast.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jo, såg dom när jag googlade, Funkar RK och "ubåt"?

Vad sägs om inkopplingen? jag avsåg att koppla hällen på 2 faser tills jag såg att det står 400V på den bilden... och 220-240 på den andra lappen på hällen :-/

Jag rekommenderar inte ubåt när man har blandade ledningstyper. Nollan särskiilt viktig att den har ordentlig kontakt annars bränner man lätt elektroniken i hällen.

Det är helt ok att koppla in den i vårat elnät. 230/ 400 är nätets spänning 230 v fasspänning och 400 v huvudspänning. Däremot finns det ingen komponent som använder 400 v i hällen. Uppbyggnaden är i princip två 230 v apparater i samma hölje.

Vid enfasdift byglar man mellan faserna i apparaten och har en fas ledare som driver bägge dom inbyggda apparaterna ( induktionenheterna) Vid den driften bör man ha en sökring på 25 a

Tänk på att anslutningskablarna skall vara dragavlastade i anslutningsdosan, dom får inte bara petas in genom membranet på en kopplingsdosa såsom en fast förlagd EKK. Dosan skall även innehålla dragavlastning

Redigerat:
Tack, poletten börjar trilla ner. Denna info fans ju här på Byggahus:

Skärmklipp.JPG
Skapa konto

Per Engman skrev:
Vad sägs om inkopplingen? jag avsåg att koppla hällen på 2 faser tills jag såg att det står 400V på den bilden... och 220-240 på den andra lappen på hällen :-/
Du skall koppla enligt 400V. Om du kopplar enligt 220-240V så kommer alla zonerna på hällen att vara sammankopplade och dela på 16A. Kopplar du enligt 400V kommer zonerna att delas upp i två grupper (fortfarande 230V) fast med 16A vardera.

Det är extremt irriterande när hällen automatiskt sänker effekten på en eller flera zoner för att du brassar på vattnet till pastan på en annan. Med hällen i två grupper kan du köra max effekt på en zon i vardera grupp utan att det påverkar varandra.

Hällen vet inte matningens kapacitet förrän man specar sakringsstorlek för den. Detta oavsett en eller tvåfas.

Tobbe_3 skrev:
Hällen vet inte matningens kapacitet förrän man specar sakringsstorlek för den. Detta oavsett en eller tvåfas.
Det är sant, jag förutsatte att det var 16A till det uttag som redan fanns, oavsett är 1x25A inte jämförbart med 2x16. Enda anledningen jag kan se till att välja enfas är om de yttre omständigheterna gör det omöjligt eller mycket svårt att få två faser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.