Jag vet att denna fråga ställts hundratals gånger men jag kör en gång till. Vad är skäligt totalpris på en platta på mark på 120 kvm samt ett garage på 40 kvm? Med totalpris menar jag allt som krävs för att stomresning ska kunna ske - schakt, dränering, stenkista, VA, el, tele m.m. Plattan är inget konstig utan har geotextil, 200mm makadamm, 300mm isolering och 400mm kantelement. Garage har 200mm isolering samt 300mm kantelement.

Jag har en plan tomt med cirka 30 cm sandblandad jord och under det sand som lämpar sig mycket väl för grundläggning. Det krävs alltså inga komplicerade saker för att lägga plattan. Grundvatten går cirka 100cm under markyta så jag antar att det inte påverkar.

Jag har hört att man brukar räkna priser på 1300-1500 kr/kvm för huset samt 900-1100 för garage. Detta borde ge totalpris på husplattan på 156000-183000 samt 45000-55000 för garaget -> totalt 201000-238000 kronor.

Tänker jag fel? Jag har fått offerter som är betydligt dyrare och ingen som hamnar inom spannet jag beskriver ovan. All återkoppling i frågan tas tacksamt emot.

De priser du anger ovan kan nog stämma om vi enbart pratar material.
Jag tror snarare att 2000/m2 för husgrunden och 1500/m2 för garaget är mer rimliga siffror för färdiga plattor ink arbete.

mabraham skrev:
...Jag har hört att man brukar räkna priser på 1300-1500 kr/kvm för huset samt 900-1100 för garage...
Och var har du "hört" dessa siffror, Mabraham?
Verkar lite som att det är materialkostnad, och inte inkluderar arbete.

Men, som sagt, vad är dina källor?

//KoW

Ja dessa siffror ä mer rimliga om man räknar små plattor av denna typen och ink moms.

Gabbe1 skrev:
De priser du anger ovan kan nog stämma om vi enbart pratar material.
Jag tror snarare att 2000/m2 för husgrunden och 1500/m2 för garaget är mer rimliga siffror för färdiga plattor ink arbete.

KnockOnWood skrev:
Och var har du "hört" dessa siffror, Mabraham?
Verkar lite som att det är materialkostnad, och inte inkluderar arbete.

Men, som sagt, vad är dina källor?

//KoW
Jag har fått dessa siffror av både husfabrikanter samt entreprenörer - dock så är jag lite osäker på hur jag ska tolka eftersom svaren ofta svävar en del. Jag har förstått att markarbeten är svårt att på förhand beräkna och att det ofta kommer överraskningar - verkar som om det är en del tillkommande på dessa priser.

I vilket fall som helst är det snarare 2000 för husplatta och 1500 för garageplatta som är norm? Jag tycker det låter lite dyrt på en plan tomt med bra markförutsättningar (som jag tolkar vår geotekniska undersökning...).

Jag betalade ca 950kr/m2 för materialet till min 75m2 garageplatta.
Då hade jag ändå tur och lyckades köpa armering, golvvärmeslang, kantelement och isolering till mycket bra rabatt.
I detta pris räknar jag även betong, utläggning, glättning, grävning, borttransport av massor och ca 35 ton makadam.
Hade jag köpt plattan komplett med allt arbete och material till normalpris så hade jag nog hamnat runt 1500/m2.

Som jämförelse... Vi har ungefär samma, men vår husplatta ska vara 160 kvm. Vi har precis varit i kontakt med en entreprenör som då ska lämna offert på markarbete, platta till hus och garage (inkl. golvvärme och rördragningar), all el i huset (enplanshus) samt ca 70 kvm asfaltering. Vi hoppas på att få en offert som är max 500 000 på det. Och då är tomten vad den verkar väldigt lättbyggd, för tillfället en plan gräsmatta där huset ska stå.

Redigerat:
Jag har fått ett par offerter där kantelement, cellplast, armering och fiberduk hamnar på ca 340:-/m2
Sen tillkommer ju massa annat också!

Vi har fått priser på 1950 - 2200 + moms på husplattan. Det inkluderar:
30cm isolering,
schakt 50cm,
singelbädd 30cm,
kantelement,
Golvvärme i plattan,
10 meter rörgrav med rör nedlagda.
Grovplanering med befintliga massor 4 meter från huset.

För garaget har vi fått 3 olika priser:
1050 + moms för en oisolerad platta. Gjuten direkt på singelbädden med form
1150 + moms för 10cm isolering utan kantelement.
1500 + moms för 20cm isolerning med kantelement

Själv har vi fått pris från en hustillverkare där arbete + all material ingår (inkl moms).

30kvm = 50kkr.............1600kr/kvm
50kvm = 75kkr.............1500kr/kvm

Men å andra sidan så har jag en bekant som just fått en platta på 50kvm för 35kkr.

angående platta en pris bör ligga mellan 1000-1500 per kvm ink moms
ja vet en firma med goda ref cka bygg och entreprenad ab i skara trakten

kenneth@ skrev:
angående platta en pris bör ligga mellan 1000-1500 per kvm ink moms
ja vet en firma med goda ref cka bygg och entreprenad ab i skara trakten
Har tagit in 2 offertar för platta på ca 160 kvm men golvvärme samt garageplatta ca 40 kvm utan golvvärme. De ligger förvånansvärt lika i pris på 420-430 000 inkl. markarbete.

Har fått en offert från Supergrund på 107 000 för materialsats inkl. konstruktionsritningar. Vad tycker ni om det priset? Vet inte vad schaktningn kommer kosta, men Vårgårdahus representant angav att snittpriset för deras schaktningar låg på 180 000, så då borde man väl kunna räkna med att få shakt + grund för ca 300 000 om man gör den själv (vi har en relativt lättbyggd och plan tomt). Sen tillkommer ju betongen. Hur mycket brukar man få ge för den?

byggankan skrev:
Sen tillkommer ju betongen. Hur mycket brukar man få ge för den?
Jag gav ca 1700kr /m3 för 10m3 c25/30 ink utkörning för ett år sedan.
Då bor jag 3km från betongstationen.

Vi betalade för en platta på 200m2 med inbyggt garage 285.000:- totalt.
Dragning av avlopp och vatten ingick med.
Fick även in en offert som låg på 385.000:
Och en som låg på 350.000:
Vi valde den billigare eftersom han hade fina rekommendationer från min egen kusin som hade byggt med honom med och allt har gått finfint, plattan klar om en vecka. :-)
Vi hade samma mark som TS , 300matjord och sedan sand, på platt mark.
I detta är inte golvvärmen inkluderad.

skulle bara säga att det lönar sig att ta in ca 3 olika offerter på allt man vill ha gjort och sedan pruta ytterligare på priset man får.
Det gäller att ligga i.
Lycka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.