E Erik Salhammar skrev:
För nån som bor i ett tält i skogen och tar med sin arbetslösa fru till jobbet så låter det som en ganska bra lön!
Inte en aning om var du bor men dels är inte firmans fakturerade timkostnad detsamma som lön och dels jämför man lämpligtvis timkostnaden med branschen och inte ditt, eller mitt, tyckande.

Där jag bor är det att betrakta som lågt.

D Domherren_ skrev:
Jag kan även tillägga att det är ett aktiebolag, och inte enskild firma. Ha

Tack, både för gott råd om hur vi kan göra, hur vi bör bemöta det men också för att du lyfte fram en sak jag funderat på fråga här i tråden med. Vad gör man om de skickar fakturan till kronofogden? Har aldrig ens varit i närheten av det så vet inte riktigt hur man steg för steg hanterar detta, bör man kontakta någon annan än byggaren? Jag har iaf bett dem pausa fakturan nu tills detta är utrett men ej fått svar.
Du ska inte be om att pausa fakturan. Du måste skriftligen säga att du bestrider fakturan. Så det blir tydligt att du inte anser att den är rätt. Viktigt!

D Domherren_ skrev:
460kr exklusive moms billig timpenning? Kanske det, vi bor dock i norra delar av landet så anar det är en annan konkurrens här 😅

Och ja, det är exakt det vi tänker med! Om vi skulle blivit fakturerad för några timmar till är det skäligt och möjligen med ett lägre arvode för outbildad medhjälpare. Men inte dubbel ersättning. En del av timmarna när den ena tittade på och den andre jobbade så tog massan de arbetade med slut så båda åkte iväg mer än 30 min för att handla det. Det verkade också ingå i den här dubbla 16 timmars dagen att göra så. Om båda nu är likvärdiga snickare kanske den ena kunnat stanna kvar och exempelvis göra listningen som sedan gjordes en annan dag där den ena kapade och den andra satte upp list?! Ja ni hör ju 😅
Ok förstår det när du säger att ni bor i Norra delen av landet.
Men hoppas iaf att det löser sig för er och att dom kommer med insikt med att lösa timmarna. Lycka till!

Känner att jag behöver knyta ihop denna tråd då den fått utsvävningar som inte riktigt är i linje med huvudfrågan. Jag sökte vägledning då jag blev chockad över fakturan som kom i vår brevlåda. Jag blev också väldigt ledsen inledningsvis då jag kände att vi inte har blivit informerade om allt när det diskuterades om de senaste projekten. Vad jag framför allt hade svårt att förstå var att man inte gjorde skillnad på ersättning för arbete och att arbetstimmarna inte var specificerade, vilket gjorde att jag inte fick ihop fakturan och inte förstår den ännu. Jag kände mig även stressad och frustrerad över diskussionen med den som utfört fakturan och visste inte alls hur man skulle bemöta en sån här sak. Jag hade ingen lust att lyfta det här med personer i vår närhet då det ökar risken för skitsnack, utan jag har bara diskuterat detta med dem som det berör och varit involverade i arbetet. För oss är det viktigt att saker sköts snyggt även om man är missnöjda eller oense om något. Därför valde jag att lyfta detta anonymt i ett forum istället för att exempelvis höra mig för med andra byggare osv, vilket Konsumentverket rekommenderar att man gör för att få in andra offerter m.m. Vi har som sagt varit väldigt nöjda med allt fram tills denna faktura. Även arbetet som fakturan baseras på är vi nöjda med. Vi tänker inte heller som flertalet tipsat om i tråden att vi ska bestrida en så stor del som halva fakturan utan för oss handlar det mer om att ha en dialog om ersättning för dubbelt manskap men även otroligt viktigt att faktiskt få en specifikation för arbetet så att vi kan få en förståelse för hur allt kunnat bli dyrare än vad vi haft uppfattningen om att det skulle bli. Särskilt med tanke på den dialog som redan förts där jag inte blev så mycket klokare av förklaringen till timantalet utan snarare mer förvirrad. Såna här trådar spårar alltid ur på ett eller annat vis så jag kände att jag som trådskapare ville avsluta den på ett tydligt och bra sätt, även om även jag svarat lite känslobaserat och onödigt invecklat till och från pga min oro kring denna faktura och stundande högtid som närmar sig! Tack för lyckönskningar och för att folk tagit sig tiden att förklara hur saker vanligen sköts, jag hoppas givetvis också på en bra dialog baserat på specifikation av fakturan som tydliggör vad som utförts och när. Jag utgår från att fokus kommer ligga på en lösning som både parter är tillfreds med så att det går att fortsätta ett samarbete som hittills fungerat bra.

• Gilla
Krille4 och 11 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan man ta föräldraledig för att jobba på byggen hemma?
Svarsalternativ:
A) ja
B) du kanske blandar ihop det med sk VAB?
C) ämnesavvikelse
D) man kan göra vad man vill när man är föräldraledig (så länge barnet är omhändertaget - vilket man som förälder/vårdnadshavare ansvarar för även annars)

T Thomas_Blekinge skrev:
Kan man ta föräldraledig för att jobba på byggen hemma?
Du kan väl ta föräldraledigt för att planera ett bankrån med? Vilken dum fråga. Du kanske menade vab? Föräldraledigt tar du ju då du har sådana dagar kvar. Jag själv har varit föräldraledig och byggt. Ställ frågor som har med ämnet att göra, annars kan du vara tyst!

• Gilla
Doks och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag tänker på ytterligare en sak. Det är möjligt för företag att få lönebidrag från arbetsförmedlingen under viss tid för att ”ta sig an” någon som är arbetslös (och att det förhoppningsvis leder till en anställning). I byn där jag bor har detta tyvärr utnyttjats, dels genom att mindre firmor tar emot arbetslösa under flera perioder utan någon egentlig tanke att anställa. Dels har det förekommit att arbetslösa brorsöner, kusiner etc har fått praktikjobb under de premisserna.
Om det skulle vara så i TS fall är det ju dubbelt ”lurendrejeri”. Hur, och om det går att kolla, vet jag tyvärr inte.
Jag undrar om det finns underlag för praktik eller anställning av denna släkting, och dokumentation på att timmarna är vita. Medföljare ska ju vara försäkrad och ha något form av avtal. Och om han tar fullt betalt bör han ju också betala ut full lön. Kollas det upp kanske han inte längre är lika sugen på att fakturera fullt för medhjälpartid.

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
T TheAsp skrev:
Jag undrar om det finns underlag för praktik eller anställning av denna släkting, och dokumentation på att timmarna är vita. Medföljare ska ju vara försäkrad och ha något form av avtal. Och om han tar fullt betalt bör han ju också betala ut full lön. Kollas det upp kanske han inte längre är lika sugen på att fakturera fullt för medhjälpartid.
Lön OCH sociala avgifter: ålderspensionsavgift, efterlevandepensionsavgift, arbetsskadeavgift, sjukförsäkringsavgift, föräldraförsäkringsavgift, arbetsmarknadsavgift, allmän löneavgift

D Domherren_ skrev:
Vi fick precis en smärre chock när fakturan för vårt senaste arbete hos en snickare/byggare vi hittills varit nöjda med. Vi har fått en otroligt stor faktura på ett antal mindre jobb. Den är minst dubbelt av det vi räknat med då vi ser till antalet timmar han utfört arbetet. Minst.

Han har plötsligt börjat ta med en nära släkting och vi hade aldrig kunnat tro det men han har plötsligt börjat fakturerat dubbelt?! Denna släkting är inte utbildad och har inte varit självgående utan har mer stått bredvid och gett verktyg, skruvar, brädor osv. Burit ut skräp.

Byggaren vet att en av oss är föräldraledig och har bistått med hjälp när det behövts tidigare och vi har haft en dialog om t.ex. min sambo är hemma de dagar de behövts.

Är detta skäligt?
(Jag vet t.ex. att lärlingar som följt med från annat bolag inte debiterats samma som de med lång erfarenhet, och då är lärlingarna ändå utbildade).

Vad har vi för rättigheter i en sån här situation?

Vilka underlag kan vi kräva in av byggaren gällande t.ex. arbetstid?

Vad vore rimligt av honom att fakturera oss i en sån här situation?
Fast offert från tre hantverkare så sover man gott.

S Sir Duke skrev:
Lön OCH sociala avgifter: ålderspensionsavgift, efterlevandepensionsavgift, arbetsskadeavgift, sjukförsäkringsavgift, föräldraförsäkringsavgift, arbetsmarknadsavgift, allmän löneavgift
vet du ens vad du snackar om??

M MHK2 skrev:
vet du ens vad du snackar om??
Ja. Vad var det du inte förstod?

K Kaptenz skrev:
Du kan väl ta föräldraledigt för att planera ett bankrån med? Vilken dum fråga. Du kanske menade vab? Föräldraledigt tar du ju då du har sådana dagar kvar. Jag själv har varit föräldraledig och byggt. Ställ frågor som har med ämnet att göra, annars kan du vara tyst!
"När du är ledig från ditt jobb för att ta hand om ett barn kan du få föräldrapenning." Saxat från försäkringskassans hemsida.

P
Joukore Joukore skrev:
Det är viktigt att komma överens om priset på arbetet, innan arbetet. Efteråt det är ganska svårt reklamera.
Och det är efteråt ganska svårt att fakturera. Utföraren måste visa att fakturan är motiverad.

P
I Ingvar 58 skrev:
Ja, vi har då aldrig lyckats få ta betalt om det är nån medföljande som kunden inte anser har jobbat, eller om det är lärlingar som stått och tittat på eller lekt med mobilen.
bestridan kommer direkt när man har skickat fakturan...
Du har alltså försökt? :-)

• Haha
Jazzdoktorn och 1 till
  • Laddar…
P
A Akila123Poppy skrev:
I ert läge så får ni ta på er en del av ansvaret som det blev av det hela.
Om inte beställaren och utföraren har kommit överens om extra bemanning så är det något som utföraren får ta på sitt konto.

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.