34 833 läst ·
91 svar
35k läst
91 svar
Skäl för oro? - sågat i fönsterbräda av eternit
Det positiva som jag nu kommit på är att familjen inte flyttat in ännu när detta gjordes...det negativa är att dammsugaren som användes för att dammsuga upp det svarta på golvet har använts flertalet gånger i huset efter detta, den är nu placerad i garaget och ska inte användas mer. Att inte oroa sig, nojja eller tänka på det är lättare sagt en gjort.
Men på riktigt, skojar du nu?!
Jag vill inte förringa effekterna av asbest, men du har sågat ett knappt märkbart jack, 0,5 cm i ett material du inte ens vet om detta asbest, o på grund av det skall du kassera en dammsugare?
Jag vill inte förringa effekterna av asbest, men du har sågat ett knappt märkbart jack, 0,5 cm i ett material du inte ens vet om detta asbest, o på grund av det skall du kassera en dammsugare?
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Svårt att se hur mycket du sågat men det tycks inte vara mycket. Byt påse i dammsugarn, skaka ur den och ta det lugnt. Det ska vara mycket exoonering innan det är farligt. Det är inte kärnavfall.
Förstår att du blir orolig men som någon tidigare skrev så utsätts du för mer skit i vardagen än det som finns i eterniten på din skiva.H hrt skrev:Det positiva som jag nu kommit på är att familjen inte flyttat in ännu när detta gjordes...det negativa är att dammsugaren som användes för att dammsuga upp det svarta på golvet har använts flertalet gånger i huset efter detta, den är nu placerad i garaget och ska inte användas mer. Att inte oroa sig, nojja eller tänka på det är lättare sagt en gjort.
Tänk bara på vad alla människor stoppar i sig för skit av färdigmat, godis mm mm.
Du kan vara lugn, iaf när det gäller eternitskivan
Okej, tack för all input, det hjälper mig iallafall att jag kan känna mig lite lugnare. Det är väldigt svårt att förhålla sig till när man inte är insatt i ämnet. Överallt läser man om hur farligt eternit och asbest är så det krävs inte mycket för att man ska rygga tillbaka när orden nämns. Som sagt är det ett inte speciellt stor ca 4 mm sågat jack. Byter dammsugarpåse och filter sen får den köra igång igen.
Byggveteran
· Åland
· 2 077 inlägg
Rätt så!H hrt skrev:Okej, tack för all input, det hjälper mig iallafall att jag kan känna mig lite lugnare. Det är väldigt svårt att förhålla sig till när man inte är insatt i ämnet. Överallt läser man om hur farligt eternit och asbest är så det krävs inte mycket för att man ska rygga tillbaka när orden nämns. Som sagt är det ett inte speciellt stor ca 4 mm sågat jack. Byter dammsugarpåse och filter sen får den köra igång igen.
Var du än befinner dig på klotet så andas du in mellan 20-200 asbestfiber/timme även när du sover.
Du får vistas i fabriksmiljöer några decenum innan det är dax att skriva i det ”Vita arkivet”.
Så det du har där är ingenting.
Du får vistas i fabriksmiljöer några decenum innan det är dax att skriva i det ”Vita arkivet”.
Så det du har där är ingenting.
Sluta noja dig, helt ofarligt!
Det är partiklar i dammet som är farligt. Mao räcker det men en enda liten partikel på fel ställe för att det ska trigga asbest-liknande problem i framtiden - fel ställe är nere i lungan. En partikel som deponeras i lungan kan skapa asbestliknande problem i en framtid. Men visst, mindre damm aningen mindre risk att få i sig en partikel. Lite som rysk roulette...
Här har du värre asbest om det nu ens är det. Trillade ner i huvudet när vi tog hål i en källare igår. Låg i golvspånet mot en murstock.
Men jag förstår din noijja, men det finns betydligt värre saker i ditt hus kan jag garantera, än spån från 3 mm sågning.
1. Ftalater
2. PCB
3. Kreosoter
4. Bly
5. Djurmjäll
6. Mögelsporer
7. Ozon
8. Partiklar i luften från bla vinterdäck
9. Vedeldning
Ja du förstår, överdriver lite här men ändå betydligt mer av ovanstående än bunden asbest i huset.
Dammsug ur dammsugaren med en gammal dammsugare och släng den
Skämt åt sido, simma lugnt
Men jag förstår din noijja, men det finns betydligt värre saker i ditt hus kan jag garantera, än spån från 3 mm sågning.
1. Ftalater
2. PCB
3. Kreosoter
4. Bly
5. Djurmjäll
6. Mögelsporer
7. Ozon
9. Vedeldning
Ja du förstår, överdriver lite här men ändå betydligt mer av ovanstående än bunden asbest i huset.
Man blir ju mörkrädd... Eternit är i stort sett ofarligt så länge man inte frigör fibrer. Sågar man så frigör man. Eternitfibrer är mycket farligt - på längre sikt. Detta pga att de deponeras i lungan. Deponerad fiber i lungan är inte bra - stor risk för komplikationer...Eurotester skrev:
Här har du värre asbest om det nu ens är det. Trillade ner i huvudet när vi tog hål i en källare igår. Låg i golvspånet mot en murstock.
1. Ftalater
2. PCB
3. Kreosoter
4. Bly
5. Djurmjäll
6. Mögelsporer
7. Ozon
9. Vedeldning