34 833 läst ·
91 svar
35k läst
91 svar
Skäl för oro? - sågat i fönsterbräda av eternit
Asbest är en otroligt liten fiber som vid inandning kan ta sig ända ner i de minsta delarna av lungträdet - alveolerna. Där orsakar de skada och utlöser en allergisk reaktion vilket gör att cellerna omvandlas till bindväv. Som alltså inte fungerar som syreutbytande. Vid kraftig exponering under lång tid kommer så asbestlunga att uppstå, lite i likhet med stendammslunga - lungsäcken har svårt att röra sig och syreutbytet är markant nedsatt. Detta uppstår (eventuellt) cirka efter 15-20år efter kraftig exponering. Risken för lungcancer och ovanliga former av farliga cellförändringar som maligna pleuramesoteliom kan uppstå än senare. Den största risken är dock yrkesmässig exponering (brytning eller bearbetning) i kombination med rökning, varvid risken ökar 100 gånger (!).
Nu kommer den numerära delen. Du har som vuxen drygt 700 miljoner (700 000 000) alveoler. EN fiber orsakar inte sjukdom, knappt ens teoretiskt. Det utgör en otroligt låg andel av tillgänglig kapacitet. Om yrkesexponering motsvarar 8-10t om dagen i en fabrikslokal i ett decennium, och det KAN ge skador, framför allt i samband med rökning, så förstår man kanske de enorma skillnaderna.
Att såga ett litet jack i en eternitbräda utgör såväl en så otroligt liten som en så otroligt kortvarig exponering, att du absolut inte löper någon som helst riskökning för konstrikterande lungsjukdom eller de eventuella allvarliga följderna av en sådan. Om du mot all förmodan i framtiden skulle drabbas av en sådan, så är det inte på grund av denna sågning. Det är min absoluta riskbedömning som professionell, dock inte lungläkare. Det är mycket farligare att bo på Valhallavägen i Stockholm (tung yrkestrafik) eller i Dalarna (vedeldandets Mecka).
Jag hoppas det lugnar dig.
Nu kommer den numerära delen. Du har som vuxen drygt 700 miljoner (700 000 000) alveoler. EN fiber orsakar inte sjukdom, knappt ens teoretiskt. Det utgör en otroligt låg andel av tillgänglig kapacitet. Om yrkesexponering motsvarar 8-10t om dagen i en fabrikslokal i ett decennium, och det KAN ge skador, framför allt i samband med rökning, så förstår man kanske de enorma skillnaderna.
Att såga ett litet jack i en eternitbräda utgör såväl en så otroligt liten som en så otroligt kortvarig exponering, att du absolut inte löper någon som helst riskökning för konstrikterande lungsjukdom eller de eventuella allvarliga följderna av en sådan. Om du mot all förmodan i framtiden skulle drabbas av en sådan, så är det inte på grund av denna sågning. Det är min absoluta riskbedömning som professionell, dock inte lungläkare. Det är mycket farligare att bo på Valhallavägen i Stockholm (tung yrkestrafik) eller i Dalarna (vedeldandets Mecka).
Jag hoppas det lugnar dig.
Sant, man hade det i fästmassa för kakling, fog(något att tänka på när man river kakel i gamla källare) mm och tom i andningsskydde97aer skrev:Man hällde ju i asbest i allt förut så det är ju inte helt osannolikt att det finns många material därute som alla inte känner till!
Även detta hårda som trådskaparen beskriver.
Luftburna asbestpartiklar _är_ farliga och kan orsaka en slags lungcancer. Det finns en anledning till att vi har väldigt många asbestsanerings-firmor runt om i världen. Rör det inte. Låt det vara. Det är det bästa. Om ni måste röra det. Anlita en saneringsfirma!
Sen behöver man väl inte anlita en saneringsfirma för det där lilla jacket
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Nu är det så att asbest medför en förhöjd risk för lite olika slags skador och förtida död.B byggarebosse skrev:Det är partiklar i dammet som är farligt. Mao räcker det men en enda liten partikel på fel ställe för att det ska trigga asbest-liknande problem i framtiden - fel ställe är nere i lungan. En partikel som deponeras i lungan kan skapa asbestliknande problem i en framtid. Men visst, mindre damm aningen mindre risk att få i sig en partikel. Lite som rysk roulette...
Där väl asbestvarianten av stendammslunga är den största risken om jag inte minns fel. Den risken uppstår endast av långvarig och tung exponering, ingen som inte yrkesarbetat med asbest löper någon som helst risk.
Sen finns det väl 2 eller 3 lungcancerformer som är asbestrelaterade. Och en av dessa cancerformer är möjlig att få utav exponering av en enda fiber.
Rysk roulett, ja ... Men det är en pistol med 100 miljoner platser i rullmagasinet och en enda kula.
Dessutom är kulan riktigt riktigt långsam, efter att tryckt av och haft den där flermiljonte värsta oturen så tar kulan allt mellan 10 och 40 år på sig att nå fram. Men de sista åren av kulans färd är ju dock inte munter såsom ingen framskriden cancer är.
Det den som är oresonligt nojig över asbest inte ska glömma är att vi dagligen skjuter oss med denna ryska pistol. En dag i urban stadsmiljö någonstans i västvärlden betyder att vi har andats in något runt 500 till 2000 asbetsfibrer.
Det är vår dagliga dos, p.g.a den spridda användningen av asbest i samhället under drygt halva 1900-talet. Det som finns virvlar runt rätt länge innan det till sist lägger sig till slutlig ro, och det tillförs ständigt nya fibrer ifrån all hantering av gammalt material. Vi kan nog säkerligen se framåt mot en sakta minskning av asbest i luften i våra städer, men gissningsvis finns det fortfarande mycket kvar även om hundra år.
Och detta låter kanske hemskt, men asbest är ändå en av de riktigt små riskerna med att bo och röra sig i stad, risken att bli mördad, t.ex. är mångfalt mycket större än risken att dö av något asbestrelaterat.
Alla partiklar i bilarnas avgaser och som de river loss från mark är till exempel en mångfaldigt större hälsorisk och dödsrisk.
Asbest är inte på något vis ofarligt, det är en av alla de risker vi har att hantera i vårt liv, men det är bra att ha lite perspektiv på risken, så onödig oro inte skadar ens livskvalitet. Det blir ju också dåligt.
I inlägg #40 finns en länk till en utmärkt tråd som på ett rätt balanserat vis avhandlar risker med asbest.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Handsåg är bra. Det ger större partiklar ("spån") och därmed mindre frisättning av fibrer.H hrt skrev:
HEPA-filter blir faktiskt mer effektiva ju skitigare de blir. Så det behöver inte vara en nackdel att det är gammal. Bara det är tätt. Vilket kan vara si och så med dammsugare.H hrt skrev:
Men är det tio år så behöver det ändå bytas. Så gör det och släng det gamla.
Med så lite "grus" som kommer i en full(ish) påse och HEPA-filter så är det extremt osannolikt att du skulle ha skitat ner något nämnvärt.H hrt skrev:
Korta svaret är att det gör man inte. Det finns inget enkelt sätt att mäta asbestfibrer i luft. Man måste köra luft genom filter och sedan räkna för hand med mikroskopi. Det blir som du förstår inte billigt.H hrt skrev:
En hel del. Men även om halten skulle varit stor i det här fallet så är det dels fråga om hur stor del som blir luftburet, och dels hur stor mängd det rör sig om. I ditt fall så är mängden inte stor till att börja med.H hrt skrev:
Luftmätningar är väldigt onödigt precis som många försökt indikera tidigare i denna tråd. Visst, en luftmätning (om sådan ens kan göras enkelt) kanske lyckas hitta ett uns asbest i luften men iom att asbest finns lite här och var i samhället så är ju sannolikheten övervägande att den asbest du hittar kommer utifrån snarare än från din sågning.H hrt skrev:Den här tråden har tagit mer spinn än jag någonsin kunnat ana, efter de första svaren slutade jag fundera, men ju mer svar (och frågor) som kommer in desto mer funderar jag. Ska försöka fylla i lite luckor och frågor som dykt upp i tråden.
Skivan vi pratar om är den svarta skivan som ligger under stenskivan (som antagligen limmats ovanpå av förra husägaren). Detta är orginal fönsterbänken och enligt både Skanskas specifikation och information från grannar så är denna gjord av eternit.
Skivan är 2 cm tjock och skåran ca 4 mm lång, gjord med en handsåg. Inte jag som sågade utan min far men jag spenderade tid i rummet samma dag och efterföljande dagar.
Därefter sopades och dammsögs det svarta spånet upp. Enl. texten på dammsugaren har den ett HEPA-filter dock säkert 10 år gammalt.
Samma dag och dagen efter städades det ytterligare i huset. Våttorkade golv, element, fönster etc.
Rummet var tomt på möbler sånär som på matrumsbordet och dess stolar.
Dammsugaren har använts i andra rum efter detta.
3 dagar senare flyttade familjen in. Detta var 5 veckor sedan.
Även om det i detta fallet sannolikt inte behövs, hur går man till väga om man vill göra luftmätningar etc, vem gör det och vad kostar det? Kanske finns andra som undrar samma sak.
Hur mycket asbest finns det bundet i olika material, har läst allt ifrån 10-90%, dvs hur mycket fiber utsöndras när man bryter/sågar/borrar i ex. eternit?
Tycker att det är tråkigt att flera här jagar på och spär på oron. Visst det finns kända risker med asbest men de är minimala om man nu inte jobbar med asbest 8 timmar om dagen. Ett stort mått av "gjort är gjort" tycker jag ska tillföras i diskussionen.
Ta en omgång med våttorkning och glöm det hela sen. Kasta bort dammsugaren och köp en ny om det får dig att sova bättre. Tänker främst på den mentala hälsan snarare än lung-hälsan.
Tycker att oron för asbest har tagit allt för stora proportioner. Statistiskt sett så måste ju oron för asbest ta mer liv än vad asbesten själv gör. Menar inte att man kan börja räkna antal människor som oroar ihjäl sig men räknar man i antal timmar som oron tar av ens liv så tror jag säkert att den i genomsnitt tar mer än vad asbesten gör.
Man råkar utsätta sig för liiite asbest som i snitt kanske förkortar livet med någon minut eller sekund men man har å andra sidan slösat bort timmar av sitt liv på att sitta och oroa sig och grotta ner sig på forum.
En nålad tråd om Asbest är nog på sin plats snart. Det dyker ju upp nya trådar varje dag i ämnet.
Vad tycker du att TS ska göra av den informationen? Lungsköljning?B byggarebosse skrev:Det är partiklar i dammet som är farligt. Mao räcker det men en enda liten partikel på fel ställe för att det ska trigga asbest-liknande problem i framtiden - fel ställe är nere i lungan. En partikel som deponeras i lungan kan skapa asbestliknande problem i en framtid. Men visst, mindre damm aningen mindre risk att få i sig en partikel. Lite som rysk roulette...
Om oddsen är lika dåliga som rysk roulette så är det ju i så fall jävligt bråttom nu. 1 av 6 trådstartare borde bara döda nu
Det finns ju hundratals asbestpartiklar i varje kubikmeter luft vi omges av hela tiden, så sannolikheten att vi varje dag drar ner nån partikel i lungorna är ganska stor. Om en partikel i lungan skulle vara farligt så skulle nog hela mänskligheten ha problem...
Jag tror nog att det finns en rätt avsevärd skillnad mot rysk roulett. I normal rysk roulett har revolverns magasin plats för sex patroner. Här gissar jag att magasinet rymmer i storleksordningen tiotals miljoner men fortfarande laddas det bara med ett skott.B byggarebosse skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Ska en tråd om ämnet klistras så bör innehållet vara skrivet av personer med faktiskt kunskap av materialet, materialhantering och hälsan hos inblandade. Svar som "X är inte död än" ligger ju i nivå med 1800-talets kvacksalvare. 
Det är ju både ett återkommande ämne och ett rätt så allvarligt sådant.
Det är ju både ett återkommande ämne och ett rätt så allvarligt sådant.