T
Om du bor i hus och räknar med att låta katten gå ute, se till att den inte springer runt på grannarnas tomter och förorenar eller ligger i utemöbler. Gör den det så kommer det snart att skrivas en tråd här om katter som borde hållas inne och kattägare som är ute i kylan... :)

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Lifeisabeach1 Lifeisabeach1 skrev:
jag vill skaffa en katt vad är viktigt att tänka på?
Hur bor du? Har du trädgård och har grannarna katter?

Köp katten från en seriös säljare
Ta den från mamman tidigast vid 12 veckors ålder
Försäkra katten
Vaccinera katten
Kastrera katten runt 6 månaders ålder
ID-märk katten (samt registrera dig som ägare hos SVERAK eller djurid.se)
Se till att katten kan aktivera sig om det är en innekatt

• Gilla
Noll koll
  • Laddar…
Har du något katthem eller liknande i närheten? Finns många övergivna katter men kan ta hand om.

• Älska
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
ID-märk katten (samt registrera dig som ägare hos SVERAK eller djurid.se)
Inte eller utan och!

Och framförallt hos Jordbruksverket som det faktiskt är lagkrav på sedan något år. Våra katter är registrerade på tre olika ställen. Olyckligt att det ska behövas men så ser det ut idag.

N
Att du är redo på att tjäna den i minst 15år

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Med tanke på hur många övergivna katter det finns som trängs på djurhem, kan jag starkt rekommendera dig att skaffa en kompis därifrån. Inte bara, får en katt ett riktigt hem. Du gör dessutom verkligen en sammhällsinsats. Som bonus är det betydligt billigare. Min senaste katt köpte jag från ett katthem i halmstad. https://www.djurskyddet.se/kattfotenhalmstad/
Betalade 500, vilket täckte deras veterinärkostnader. Tidigare har jag också haft tre hittekatter samt två från en uppfödare som hade fel färg. De kostade 500 kr paret. Även där täckte de vaccineringskostnaden. Min allra första katt köpte jag på annons. En rödhårig kattunge som gick på 5kr.

Så, det finns många alternativ till uppfödare att välja på.

Som tidigare frågats, är det klart olämpligt att ta en utekatt till innekatt. Tvärtom, går däremot väldigt bra.

Hur som helst. Lycka till.

P.s. Morsans två katthemskatter.

Svart och vit katt sitter på en mönstrad matta, vänder huvudet mot kameran, med ett koppel runt halsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rödhårig katt med lång päls och vita tassar står utomhus på vad som verkar vara en biltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.