J
Katter som markerar revir gör på detta sättet tror jag, jag minns nämligen att vi när jag var liten hade "mamma katt" och kvar en "dotter katt" under en period. Dock tror jag de bara "duschar till", inte tömmer blåsan...

Det slutade med att de försökte båda "pinka in revir" inomhus, och slutade (har jag för mig, tyvärr) att en av katterna försvann, dock på ett mycket mer humant sätt än ett luftgävär. Vuxna bonnkatter är inte enkla att bli av med genom att skänka bort, iallafall om man vill se till de får ett hyggligt hem... :(

Är katten förvildad eller av ägaren oönskad så finns som sagt humana alternativ, veterinären har troligen en rimlig prissättning på en human tjänst. Men därmed inte sagt att jag tycker man i villaområden ska fånga in katter och få dem avlivade av veterinären (inte heller skjuta dem). Men kattägare borde se till att katterna kastreras och att man bara skaffar katt om man har tomt eller natur nog att de inte behöver gå in till grannen... Och DEN dialogen kan man gott ha i grannskapet...

JohanLun skrev:
.... och att man bara skaffar katt om man har tomt eller natur nog att de inte behöver gå in till grannen...
Med tanke på över hur stora områden katter kan röra sig på så är det nog rätt omöjligt ifall man inte äger en ö.

J
lbgu skrev:
Med tanke på över hur stora områden katter kan röra sig på så är det nog rätt omöjligt ifall man inte äger en ö.
Men åt andra hållet, om man har en 75kvm stor radhustomt så kommer katten GARANTERAT pinka på grannarnas tomt... Så jag kanske borde formulerat mig om man bor i ett område med små tomter är det mindre lämpligt att ha många katter i grannskapet... :) Jag är positiv till katter, men lite måste de som skaffar djur tänka sig för - både för djuret och grannarnas skull... Skaffa inte en utekatt om du bor i lägenhet, radhus, vid en stor väg etc. Då är det innekatt eller annat djur som gäller. De som händelsevis ändå HAR en katt i ett för revirmässigt trångt område - se till att ha en katttoalett / kattlåda inne... Nåt gör det, alla katter accepterar inte det, men håller man lådan ren så kommer många katter använda den istället för grannens rabatt/sandlåda/uteplats etc.

hempularen skrev:
När jag ser bilden så är min reaktion: Är det verkligen en katt som har varit framme?

Katter brukar inte pinka på ytor på det där sättet, de vill ha någonstans där de kan gräva, en rabbat eller sandlåda.
Som nämnts ovan - jo om de markerar revir. Har fått en enveten förvildad hankatt som springer här och pinkar ner allt han hittar. Fick köra två släpvagnslaster till tippen med saker som legat i logen som inte går att använda längre för de stinker katturin. Kläder, böcker, filtar, verktyg osv.
Nu senast så har han tagit sig in i utrymmet där jag har vinterdäcken och har både dränkt stapeln nedifrån samt satt sig ovanpå och låtit det rinna nedför sidorna... Hela hans taktik går ju ut på att doften skall kännas så han gräver inte ner det utan letar efter ställen där det verkligen kan märkas. Precis allt upp till ca 30-40 cm från golvet är dränkt och överallt där han kommer åt ovanifrån har han låtit det rinna neråt... Dessutom spöar han upp mina katter.
Har tyvärr aldrig fått tag i honom, hade jag fått det hade det funnits en katt mindre här i världen.

Så har tyvärr inga som helst tips mer än medlidande med TS.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
harry73
Katter är det största hotet för småfåglar. Jag gillar småfåglar, även om jag uppskattar att grannens katt äter en sork eller två

Vitpeppar/svartpeppar/lökpulver ska katter ogilla mer än citron.

TS har fått bästa tipsen vad d gäller att få bort kattpissdoft. Jag har haft fertil hane länge pga kattuppfödning så då lär man sig ett å annat där 😁 Ättika har jag som sköljmedel i tvättmaskin om d är ngt som går att tvätta där, och d tar bort doften som faktiskt kan sitta kvar i även tvättade textilier annars. Så tvätta först(spola med medel+vatten, sen ättika+ vatten - kör man ren ättika kommer d lukta starkt ättika länge.

Bikarbonat(finns i tvättmedel och deo)måste först lösas upp för att verka på hela ytan och d är så krångligt 😜men ekonomiskt om man får till det så är d ju bra.

Det finns annars många suveräna biologiska medel som bryter ner och trollar bort doften organiskt - ett heter "scentstop" och d jag har är från www.naturligtrent.se. Vill inte vara utan dem numera 😎

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.