Kattpiss på bilen, kattskit på altanen, alla rabatter uppgrävda osv...
Men dom är ju så ulliga och gulliga!

Hur sanerar jag detta (bild) på ett enkelt sätt? Vill helst slippa riva loss vindduken och skarva på en ny bit, med allt vad det innebär.
Kanske det hjälper att spreja på lite ättika?
Men dom är ju så ulliga och gulliga!
Hur sanerar jag detta (bild) på ett enkelt sätt? Vill helst slippa riva loss vindduken och skarva på en ny bit, med allt vad det innebär.
Kanske det hjälper att spreja på lite ättika?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråkigt! Jag hade blivit helt vansinnig....
Ättika utspätt med lite vatten ska ju fungera och så kan man tydligen lägga på ett lager bakpulver över natten och dammsuga bort.
https://www.cleanipedia.com/se/lukt-flackborttagning/fa-bort-kattkiss-lukt-sa-gor-du
Ättika utspätt med lite vatten ska ju fungera och så kan man tydligen lägga på ett lager bakpulver över natten och dammsuga bort.
https://www.cleanipedia.com/se/lukt-flackborttagning/fa-bort-kattkiss-lukt-sa-gor-du
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag förstår inte riktigt (som vanligt
)
Vad är problemet?
Vad är problemet?
Du menar att du har större problem än vanligt med katter? Börje med sån vattenbazooka och gå över till luftgrvär om det inte hjälper. Ägaren är sk totalansvarig för katten. Tänk om ägaren skulle sätta sig och skita i din rabbatt! Helt klart luftgevärspliktigt :wow:
Nej, hundägare har totalansvar. För katter är det annorlunda. Dessutom räknas det som djurplågeri att skjuta katter med luftgevär.
Men låt nu inte detta spåra om hur man blir av med katter utan om hur TS kan få hjälp
Men låt nu inte detta spåra om hur man blir av med katter utan om hur TS kan få hjälp
Förebyggande åtgärder är också intressant.
Jag kommer inte skaffa en stor hund eller katt för att få det bättre ute, då får man ju in eländet istället. Inte heller skjuta luftgevär.
Men dom där högfrekventa kattskrämmorna kanske funkar? Nån som har testat?
Jag kommer inte skaffa en stor hund eller katt för att få det bättre ute, då får man ju in eländet istället. Inte heller skjuta luftgevär.
Men dom där högfrekventa kattskrämmorna kanske funkar? Nån som har testat?
Jo, jo juridiskt sett finns en skillnad. Men vad spelar det för roll? Tror inte TS bryr sig om skillnaden mellan strikt eller tillsynsansvar. Problemet ligger i skit och piss, inte ansvar.mexitegel skrev:
För er som hakar upp er på luftgevär........ok, skippa den iden. Jag ville mest bara belysa att det är rysligt enkelt att bli av med problemet.
Nu har jag ingen katt, men hade jag en och en granne sköt luftgevär på den så skulle den grannen få mer problem än lite kattpiss på uppfarten. Eller låt mig säg att oavsett om det var min katt som besköts med luftgevär (eller annat skjutvapen) så skulle den grannen så att säga få ångra det... På ett eller annat sätt... Det är ju direkt djurplågeri att göra så, dessutom ägs ju katten troligen av en familj som ser den som en familjemedlem.
För det första skulle jag prata med grannen med luftgeväret, nästa beroende på svaret - anmäla till polisen...
Vill man jävlas med någon kan man ju tex olyckligtvis cykla in i deras bil, sålänge man inte gjorde det med avsikt och det inte är oaktsamt så är det ju en olycka och cyklisten har inget ersättningsansvar... Man kan säkert tänka sig massor av andra sätt att "jävlas". Grannfejder ska man nog undvika om man kan...
Håller dock med om att det inte är någon ide att teoretisera problemet till juridiska termer, skulle grannen ha 10 katter så vore det annorlunda... En eller två sällskapskatter per familj som rör sig normalt är nog bara att acceptera...
Men till ursprungsfrågan... det bästa är nog som sagt att tex spruta vatten på katten, eller skrämma den på annat sätt... samt prata med kattens ägare.
Vi hade en katt som använde utrymmet under vår trapp som toalett, vi lade grovt stort grus / sten där, och då försvann problemet.
Katter som sitter på motorhuven på en bil kanske man ska tänka efter innan man sprutar vatten på dock, de har ju "dubbat" under tassarna så att säga... Kanske hellre smutsiga avtryck än långa repor...
För det första skulle jag prata med grannen med luftgeväret, nästa beroende på svaret - anmäla till polisen...
Vill man jävlas med någon kan man ju tex olyckligtvis cykla in i deras bil, sålänge man inte gjorde det med avsikt och det inte är oaktsamt så är det ju en olycka och cyklisten har inget ersättningsansvar... Man kan säkert tänka sig massor av andra sätt att "jävlas". Grannfejder ska man nog undvika om man kan...
Håller dock med om att det inte är någon ide att teoretisera problemet till juridiska termer, skulle grannen ha 10 katter så vore det annorlunda... En eller två sällskapskatter per familj som rör sig normalt är nog bara att acceptera...
Men till ursprungsfrågan... det bästa är nog som sagt att tex spruta vatten på katten, eller skrämma den på annat sätt... samt prata med kattens ägare.
Vi hade en katt som använde utrymmet under vår trapp som toalett, vi lade grovt stort grus / sten där, och då försvann problemet.
Katter som sitter på motorhuven på en bil kanske man ska tänka efter innan man sprutar vatten på dock, de har ju "dubbat" under tassarna så att säga... Kanske hellre smutsiga avtryck än långa repor...
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htmgaidin skrev:
Övergivna eller förvildade katter
21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av Polismyndigheten. Lag (2014:707).
https://polisen.se/Arkiv/Nyhetsarkiv/Orebro/Fragor-och-svar-om-katt--och-hundagares-ansvar/
Grannens katt kan nog INTE räknas som övergiven, så jag tror det är rätt olämpligt att gå den vägen...
Problemet är ju (förutom att katten kissar på din tomt) att väggen är oskyddad.Kan du inte tejpa lite plast längs undersidan av väggen tills den är färdig? Det borde i alla fall göra att det inte händer igen.
Katter brukar inte tycka om citron, så många av "kattskrämmarpreparaten" , som går att köpa, baseras på citron. Kan vara ide att bara lägga några skivor av citron på stället, för att se effekten. Ren citron kommer dock bara att ha verkan i några få dagar, så preparaten brukar innehålla någon form av lera, för att förlänga den aktiva tiden, men för att testa principen kanske några dagar räcker.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
När jag ser bilden så är min reaktion: Är det verkligen en katt som har varit framme?
Katter brukar inte pinka på ytor på det där sättet, de vill ha någonstans där de kan gräva, en rabbat eller sandlåda.
Katter brukar inte pinka på ytor på det där sättet, de vill ha någonstans där de kan gräva, en rabbat eller sandlåda.