1 811 läst ·
30 svar
2k läst
30 svar
Skadat värmerör & toleranser flytspackel
Tror du missförstått mig något. Jag är redan uppe vid referensnivån (~14mm lägre än anslutande) för att färdigt golv skall bli i samma höjd som anslutande trägolv.M Marcussellin skrev:Toppen. Då är ju slingan intakt. Flytspackel leder värme mycket bra. I vår hall la jag precis som du. golvspån, rotnät, 12 mm slang och ca 24 mm tjockt lager flytspackel. Klinker direkt på det. Hur bra som helst. Men du kan INTE lägga klinker på ditt nuvarande lager då slangen sticker upp lite här och där. Din firma måste dit och flytspackla upp till din referensnivå (14 mm mot anslutande trägolv) och då naturligtvis i våg. Sedan fix och klinker på det.
Hade hoppats att det skulle gå att lägga klinker direkt och därmed få snyggt möte, men det låter som uteslutet om jag tolkar dig rätt?
Låter som att ditt utförande är exakt samma som mitt så kan inte riktigt fatta varför rören syns så tydligt hos mig, kan de varit att de flutit upp under gjutningen eller?
Om man nu flytspacklar ett mycket tunt lager till, hur går man tillväga för att de ska flyta ut fint när det är bara någon millimeter tjockt?
Yes då är jag med. Ja det låter helt klart som att de inte har förankrat fast slingorna korrekt i rotnätet och de har jäst upp. Hade det varit jag så hade jag tagit ett till flytlager om 12-14mm och levt med en nivåskillnad mot trägolvet. Det tar du med en fin tröskel. Det gjorde jag mot vårt anslutande vardagsrum. Tror det är 15 mm lägre än hallgolvet med klinker. Inga som helst konstigheter i ett gammalt timmerhus. Ingen har anmärkt på det. Du själv verkar ju också bo i ett äldre timmerhus. Det är ju inget nybygge du bor i.D Din sko skrev:Tror du missförstått mig något. Jag är redan uppe vid referensnivån (~14mm lägre än anslutande) för att färdigt golv skall bli i samma höjd som anslutande trägolv.
Hade hoppats att det skulle gå att lägga klinker direkt och därmed få snyggt möte, men det låter som uteslutet om jag tolkar dig rätt?
Låter som att ditt utförande är exakt samma som mitt så kan inte riktigt fatta varför rören syns så tydligt hos mig, kan de varit att de flutit upp under gjutningen eller?
Om man nu flytspacklar ett mycket tunt lager till, hur går man tillväga för att de ska flyta ut fint när det är bara någon millimeter tjockt?
Det här ser ju it som ett fusk och skit bygge hela vägen.D Din sko skrev:Håller med dig Marcus! Men så ska man ju orka ta dessa diskussioner, samtal och sura miner också. Jag blir bara så himla trött.
Tog lite bilder idag som visar att man lätt kan både se och känna slangen precis under ytan i spacklet. Dessutom har spackel-”kakan” fått tydliga sprickor vid varje regel i bjälklaget.
Någon som vet om detta kommer bli problem att lägga klinker på?
Haha! Tack @Spik_och_Skruv för det förtydligandet… 😉 Håller med om att det inte är så kul. Men många andra saker i huset har blivit bra.
Kiito TopPlan Df låter som en mycket bra alternativ. Men en dum fråga kanske: Tror ni inte att en duktig plattsättare löser att göra ett plan, stabilt och fint golv trots att underlaget är kasst? Hur mycket kan han/hon trolla bort med fix och så menar jag.
Kiito TopPlan Df låter som en mycket bra alternativ. Men en dum fråga kanske: Tror ni inte att en duktig plattsättare löser att göra ett plan, stabilt och fint golv trots att underlaget är kasst? Hur mycket kan han/hon trolla bort med fix och så menar jag.
Skämt åt sido. har du redan betalat för jobbet? Om inte så har du just möjligheten att undanhålla betalningen medans du bestrider deras dåliga arbete. Det är det enda maktmedlet du har egentligen om du vill att det skall gå på deras garantier.D Din sko skrev:Haha! Tack @Spik_och_Skruv för det förtydligandet… 😉 Håller med om att det inte är så kul. Men många andra saker i huset har blivit bra.
Kiito TopPlan Df låter som en mycket bra alternativ. Men en dum fråga kanske: Tror ni inte att en duktig plattsättare löser att göra ett plan, stabilt och fint golv trots att underlaget är kasst? Hur mycket kan han/hon trolla bort med fix och så menar jag.
Jag har precis i dagarna haft dialogen men hantverkarna och kommit överens om ett ekonomiskt upplägg som känns fair. Dock vill hantverkarna inte röra mitt hus igen, så nu ligger det på mig.S Spik_och_Skruv skrev:
Som jag nog sa innan så är jag bara så jävla trött på att ta dessa fighter. Och förslagen kring flytspackling från både @Marcussellin och @Greger_08 verkar bättre är att göra om skiten från början. Tanken om hur mycket som går att lösa med fix och så gnager dock fortfarande.
Vill de inte röra huset brukar det vara för att de vet att de gör dåligt jobb och inte vill trilla dit igen.D Din sko skrev:Jag har precis i dagarna haft dialogen men hantverkarna och kommit överens om ett ekonomiskt upplägg som känns fair. Dock vill hantverkarna inte röra mitt hus igen, så nu ligger det på mig.
Som jag nog sa innan så är jag bara så jävla trött på att ta dessa fighter. Och förslagen kring flytspackling från både @Marcussellin och @Greger_08 verkar bättre är att göra om skiten från början. Tanken om hur mycket som går att lösa med fix och så gnager dock fortfarande.
Hur ojämnt är golvet? Områden som är högre är ju ett större problem en dalar om man säger så.D Din sko skrev:Jag har precis i dagarna haft dialogen men hantverkarna och kommit överens om ett ekonomiskt upplägg som känns fair. Dock vill hantverkarna inte röra mitt hus igen, så nu ligger det på mig.
Som jag nog sa innan så är jag bara så jävla trött på att ta dessa fighter. Och förslagen kring flytspackling från både @Marcussellin och @Greger_08 verkar bättre är att göra om skiten från början. Tanken om hur mycket som går att lösa med fix och så gnager dock fortfarande.
Jag har lagt 30x60 klinker på ett golv som inte var perfekt. Jag tog en rätskiva och hittade alla toppar för att slipa ner dom. Mindre ytor med dalar på ~2-3 mm fick fixet hand om.
Tror
Hade också tanke på 10mm tjock 30x60 granitkeramik. Men fick sen höra att det nog blir både lättare och något lägre med mindre kanske 20x20 plattor. Och klassiska schackrutor var ju vad sambo helst ville ha från början, så nu lutar vi lite åt det istället. Någon som har erfarenhet kring om detta för någon skillnad?
Efter att jag slipat har nivåskillnaderna blivit mindre. Tror det skiljer ~5mm från högsta till lägsta punkt nu och ytan är helt okej. Men sen är det ju områden där rören ligger i ytan och skapar regelbundna ”ränder”. Och sen såklart sprickor i spacklet längs med i stort sätt varje underliggande regel i bjälklaget.G Greger_08 skrev:
Hade också tanke på 10mm tjock 30x60 granitkeramik. Men fick sen höra att det nog blir både lättare och något lägre med mindre kanske 20x20 plattor. Och klassiska schackrutor var ju vad sambo helst ville ha från början, så nu lutar vi lite åt det istället. Någon som har erfarenhet kring om detta för någon skillnad?
De där 5mm höjd skillnad låter fortfarande som att det kan bli trubbel längre fram.
Nu är det ju en gammal tråd men läste den andra tråden om hantverkare som sprider rykten och började läsa den här tråden med.
Vad är det under ? Är det betong eller spånskiva?
Var golvet öppet eller har man spacklat på bef golv?
Om man har spacklat på bef golv så kanske det var omöjligt att få till en bra spackling i rätt höjd, ibland går det helt enkelt inte då det blir för snålt med höjd.
Jag hade lagt nät, slinga.och spacklat minst 12mm över rören, plus en finspackling som piggrollats på kanske 3-5mm, lite beroende på hur första spacklingen blivit.
Då hade jag vetat att det kommer hålla och plattsättningen hade gått bra då det varit ett plant underlag
Problemet är att det kommer bygga 35-40mm från gamla golvet och då kanske kunden blir sur för att det blir för högt, men vad är bäst, en tröskel och ett golv som håller eller utan tröskel och klinker som spricker?
Vad är det under ? Är det betong eller spånskiva?
Var golvet öppet eller har man spacklat på bef golv?
Om man har spacklat på bef golv så kanske det var omöjligt att få till en bra spackling i rätt höjd, ibland går det helt enkelt inte då det blir för snålt med höjd.
Jag hade lagt nät, slinga.och spacklat minst 12mm över rören, plus en finspackling som piggrollats på kanske 3-5mm, lite beroende på hur första spacklingen blivit.
Då hade jag vetat att det kommer hålla och plattsättningen hade gått bra då det varit ett plant underlag
Problemet är att det kommer bygga 35-40mm från gamla golvet och då kanske kunden blir sur för att det blir för högt, men vad är bäst, en tröskel och ett golv som håller eller utan tröskel och klinker som spricker?
Flytspacklingen i fråga är i en nybyggd och tillbyggd entré, ungefär 2x4m. Det består av gjutet och uppmurat fundament, bjälklag och skruvat 22mm golvspån, allt är nygjort. Fanns därmed rätt bra förutsättningar att få höjderna rätt från start.nino skrev:
Nu är det ju en gammal tråd men läste den andra tråden om hantverkare som sprider rykten och började läsa den här tråden med.
Vad är det under ? Är det betong eller spånskiva?
Var golvet öppet eller har man spacklat på bef golv?
Om man har spacklat på bef golv så kanske det var omöjligt att få till en bra spackling i rätt höjd, ibland går det helt enkelt inte då det blir för snålt med höjd.
Jag hade lagt nät, slinga.och spacklat minst 12mm över rören, plus en finspackling som piggrollats på kanske 3-5mm, lite beroende på hur första spacklingen blivit.
Då hade jag vetat att det kommer hålla och plattsättningen hade gått bra då det varit ett plant underlag
Problemet är att det kommer bygga 35-40mm från gamla golvet och då kanske kunden blir sur för att det blir för högt, men vad är bäst, en tröskel och ett golv som håller eller utan tröskel och klinker som spricker?
Då är det riktigt dåligt gjort av dom som gjort jobbet om dom visste förutsättningarna.D Din sko skrev:
Då skulle dom hållt ner golvet, hellre spackla 100-200kg flytspackel extra än att göra ett jobb som blir halvdant
Risken är ju att golvet blir "randigt" alltså att man känner varma och kalla partier när man går på det
Då låter det som att vi tänker samma! Tydliga skillnader i temp på golvet känner man i golvet som det är nu. Men förhoppningen är att det ska distribueras lite bättre när fix och klinker kommer på i alla fall!nino skrev:
Då är det riktigt dåligt gjort av dom som gjort jobbet om dom visste förutsättningarna.
Då skulle dom hållt ner golvet, hellre spackla 100-200kg flytspackel extra än att göra ett jobb som blir halvdant
Risken är ju att golvet blir "randigt" alltså att man känner varma och kalla partier när man går på det