Magnus E K Magnus E K skrev:
Den där möbeln är jobbig att flytta runt utan att vara två! Jag har en nästan likadan, antagligen samma modell men något annorlunda mönster på luckorna, från 1948 (finns en stämpel på baksidan), som tur är i mycket bättre skick för jag skulle aldrig orka ge mig på att slipa så där (särskilt inte utan att bära ut den i snickarboden, och det är som sagt jäkligt jobbigt för en person).
Ser tyvärr ingen stämpel:( dem jag hittat i samma stil är Eugen av svenska möbelfabrikerns (Bodafors) hittade även en exakt samma men den hade inte stämpel heller. Vore kul att veta

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Nytt problem, nya fina märken! Hur lyckade jag med detta?

• Brun träpanel med märken på sidan av ett möbel intill en vit vägg med ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
E elax1212 skrev:
Nytt problem, nya fina märken! Hur lyckade jag med detta?
Vilka märken menar du?

• Gilla
Gordonsetter
  • Laddar…
E elax1212 skrev:
Riktigt tjusigt skåp, men tyvärr mycket defekter. En massa repor, avskav och en bit av faneret har lossnat. Går det rädda? Jag vill inte ha skåpet som nytt igen. Utan bara mindre synligt!
Tur att smaken är olika, jag hade åkt till tippen med det.

MultiMan
Fint skåp med vackra schackrutedörrar så tummen upp för att du bevarar gamla fina möbler.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
C cnordi1 skrev:
Tur att smaken är olika, jag hade åkt till tippen med det.
Okej

MultiMan MultiMan skrev:
Fint skåp med vackra schackrutedörrar så tummen upp för att du bevarar gamla fina möbler.
Väldigt unikt!! Första gången jag restaurerar möbel så vi får se om det blir bra, hoppas den har några år kvar i sig!!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Vilka märken menar du?

• Trämöbel i närbild med en markerad röd linje som visar en oregelbundenhet eller skada på sidan av möbeln, nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Ser inga skador, ser bara trä som det ser ut ibland. Säker på att det är en skada?

T
Frustrator Frustrator skrev:
Ser inga skador, ser bara trä som det ser ut ibland. Säker på att det är en skada?
Håller med, ser ut som ojämna fibrer i träet och inte en skada men det kanske känns olika och ser annorlunda ut på plats.

T Testarn skrev:
Håller med, ser ut som ojämna fibrer i träet och inte en skada men det kanske känns olika och ser annorlunda ut på plats.
Tänkte det med, men det känns ojämnt! Tror jag kört för hårt och snabbt med maskinen! Vi får se hur jag gör, tack för svar!

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
E elax1212 skrev:
Tänkte det med, men det känns ojämnt! Tror jag kört för hårt och snabbt med maskinen! Vi får se hur jag gör, tack för svar!
Exakt, träet är olika hårt på olika ställen med resultatet det kan bli våbblande rörelse när man slipar ibland, särskilt om man tar i mycket (jag är lika dan, förmodligen ska man inte ta i alls). Men om det är så ojämnt att du känner det med handen kan du bara försöka få bort det värsta.

Sen tror jag det blir bra när du lackat klart!

• Gilla
elax1212
  • Laddar…
Tack för alla svar! Resultatet kommer sen när den är klar för dem som är nyfikna:)

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.