För ett år sedan fick jag toalett klinkad golv och vägg
Nu har tätskickt skadats golv plattorna har lossnat.
Hantverkare tar på sig ansvaret fuktmätning skall göras.
Nu min fråga tar man och river hela golvet eller räcker en del.
River man vägg också om det är fukt golv.
Ursäkta lite amatör mässiga frågor
Micke
Micke
Generellt sett så ska allt, både väggar och golv rivas. Men det kan finnas undantag. Är badrummet helt nytt, allt annat ser bra ut, samt att ingen fukt spridit , så kan det godkännas att lagas. Man tar då bara bort klinkerplattorna runt skadan. Skär ett hål i tätskiktet. Sen läggs en ny tätskiktsbit som sedan skarvas med det befintliga. Sen ny klinker.Mikael Ekdahl skrev:
För ett år sedan fick jag toalett klinkad golv och vägg
Micke
Bästa svaret
Med tanke på plattornas storlek, som går ända mot vägg. Så vet jag inte hur de ska kunna ta loss dem utan att skada tätskiktet mellan vägg och golv. Kanske har byggaren en ide' om hur det kan lösas, men kolla med en besiktningsman, eller någon från försäkringbolaget. Det måste vara en godkänd lagning.
Personligen ser jag ingen annan lösning än att riva allt.
Personligen ser jag ingen annan lösning än att riva allt.
Tack för svar
Hantverkare som gjort ett dåligt jobb helt enkelt.
Hantverkare som gjort ett dåligt jobb helt enkelt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Tillverkarna av tätskiktsfolie brukar skriva i sina anvisningar hur en reparation av tätskiktet ska gå till. Ofta handlar det om att man ska frilägga t.ex. 10 cm runt skadan för att sen göra på samma sätt som när olika foliebitar överlappar varandra.
Det som har hänt är att klinkerplattor har typ lossnat.
Hantverkare trodde först att fixen varit för torr men sedan när de brutit upp en platta är diagnos tätskickt skadat.
Förhöjningsringar har jag ingen aning om vad som gäller för regler tycker väl att jag lämnar jobbet till etablerad firma thats it.
Det låg en matta innan och sedan har det lagts golvvärme därefter klinkergolv.
Nu väntar jag på att ocab skall göra en fuktanalys.
Detta kommer ju att gå våtrumsgarantin men det jag undrar över är ju klarar man att riva golvet och slippa riva väggen ?
Hantverkare trodde först att fixen varit för torr men sedan när de brutit upp en platta är diagnos tätskickt skadat.
Förhöjningsringar har jag ingen aning om vad som gäller för regler tycker väl att jag lämnar jobbet till etablerad firma thats it.
Detta kommer ju att gå våtrumsgarantin men det jag undrar över är ju klarar man att riva golvet och slippa riva väggen ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Beroende på tätskiktstillverkare så kan en skada gå att laga utan att riva hela golvet.Mikael Ekdahl skrev:
Tätskiktet består alltid av många bitar folie och det är därför helt normalt att överlappa på ett tätt och säkert sätt.BirgitS skrev:
Jag hoppas att de först tog bort mattan. Ingen seriös firma lägger flytspackel på en matta. Lägger de dessutom en tätskiktsfolie, så ligger det ju dubbla tätskikt, vilket inte är tillåtet.Mikael Ekdahl skrev:
Det som har hänt är att klinkerplattor har typ lossnat.