Har ett körsbärsträd som planterades i somras.
Upptäckte i höstas att det blivit en böld eller kula som såg ut som sav, bredvid ser det ut som stammen är lite insjunken eller tillplattad med skadad bark :confused:
Det började ju bli höst och trädet tappade alla löv så jag har inte tänkt på det så mycket, tills idag...

Var ute och tog lite kort på hur det ser ut, är fortfarande bölder av någon ljus vätska som känns som gele när man rör det.

Vad är det för fel och vad kan jag göra åt det?
//MR

2014-01-11 12.12.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-01-11 12.12.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Gå in på odla.nu o fråga som du gjort här,säkert finns svaret där redan nu.Det är ett forum för trädgårdsfrågor.....

Ser ut som en skade som börjat läka...

När jag letade runt efter råd då jag hade ett skadat äppelträd var konsensus låt det vara och se hur det går.
har man frukter på trädet kan man ju plocka bort dem så trädet kan lägga mer energi på att läka.

/ATW

Körsbär läker väl dåligt har jag för mig.

Gummiflöde kallas det och är ett körsbärsträds reaktion på att det mår dåligt. Det kan räcka med att man vattnat för lite om trädet är så nyplanterat. Det kan också vara någon form av skada eller rent av kräfta, det är svårt att se på bilderna.

C
Jag tycker det ser ut som kräfta:(

Ska kolla på Odla.
Om det nu är en skada eller sjukdom, går det att plantera ett nytt träd på samma plats då?
Vill ju inte flytta läget på trädet när man planterat flera st...

C
Jag har planterat nytt där det stått motsvarande/likadant träd tidigare och som kommit lika långt I utvecklingen som ditt träd MEN jag byte ut jorden circa 3dm runt stamen o ned I backen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.