Jaha då lyckades jag såklart kommer åt två kablar (tror det är telekablar) när jag skulle gräva bort gräs för altanbygget. :( På några ställen är det bara den svarta isoleringen som skadats. Men på ett ställe har det gått igenom de yttre isoleringarna så man ser kablarna, dock är isoleringen på varje kabel intakt.
Till min fråga: måste jag ringa ut telebolaget för att de ska laga de små skadorna eller kan jag fixa det själv? El-tejp kanske inte är att föredrar men skulle det funka med krympslang?
Bör tillägga att den kabel som är skadad djupast är min egen som jag aldrig kommer använda. Den andra går till grannen.

S
Ja, det behöver du nog göra. Det skulle ju vara hemskt trist om grannens telefon slutade funka och de felsöker och de märker att det är problem under din altan....kan bli jobbigt att behöva lyfta på den...

Om bara ytterdelen är skadad och grannens telefon funkar så skulle jag bara linda på några varv med vulktejp så det blir tätt. Limmad krympslang är bra, men hur får du på den?

Telekablar är känsliga för fukt. Om det tränger in fukt så den skadas så kommer de att behöva lyfta din altan, och det är ju trist.

Kabelutsättning brukar vara gratis. Om du beställer det nästa gång du ska gräva slipper man tråkiga överraskningar.

Kolla om det fungerar och laga efter det så det blir tätt. Linda tejp och en krympslang borde räcka om det är torrt.

Ang kabelutsättning så görs det inte på din egen tomt, det får du betala själv för. Men om skåpen sitter på huset märker dom såklart ut, men inte dina egna kablar efter skået.

Varför skulle kabelutsättning kosta på den egna tomten? Egna kablar kan jag förstå att man får hålla koll på själv, men el, tele och vatten får man gratis utsatt.
Läs mer på ledningskollen.se

harry73
Används telekablar fortfarande eller har ni fiber?

• Gilla
D09
  • Laddar…
Krympslang går normalt sett bort eftersom du inte kan få på krympslangen hel, man kan ta en krympslang med lim som är något nummer för stor och dela den på längden och linda den runt kabeln.

Vulktejp går bra att linda runt skadan.

Nej, telekablar är inte känsliga för fukt, iaf så länge det inte är blymantlade papperskablar, men sådana används inte som abonnentkablar. Dom vanliga abonnentkablarna kan vara dränkta med vatten inuti utan några problem.

• Gilla
Lillan_
  • Laddar…
Först några varv vulktejp för att sedan täcka allt med många (minst 5) lager RIKTIG eltejp som sträcks ca 10 - 15 % (och ca 50 % överlapp) när du lindar på tejpen. Med bra tejp håller det lika bra och länge som någon annan metod.
Gjutharts och en skarvbox fungerar även bra men är lite dyrare och lite "kladdigare".
Samt det finns krympslang med "blixtlås" som är delad och fungerar att sätta på en "hel" kabel, doch lite dyr och kräver en viss vana för att man inte ska värma för mycket så att krympslangen kryper ur "blixtlåset"

• Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
kommer man åt telekablar när man gräver så lär det väl handla om lite större grävdjup än att "gräva bort lite gräs" ? Man ska alltid, alltid, alltid beställa ledningsutsättning vid minsta lilla grävarbete. Det ska markägaren veta och inte minst den som gräver.

Holmberg, du har halvt rätt gällande kabelutsättning, oftast får man en kartbild med abonnenttelekabeln inritad på, sedan är det inte hundra att telekabeln går exakt där den är inritad, är det en större kabel som går över tomten så märks den ut på plats.

El, fjärrvärme, fiber ev VA märks ut på plats.
Om VA märks ut eller inte beror på om det finns registrerat eller inte, om det finns registrerat så finns det på tomtritningen/husritningen.

harry73 harry73 skrev:
Används telekablar fortfarande eller har ni fiber?
Jag har fiber men de lyckades inte dra in det till grannen. Så de använder fortfarande telekabel.

S Stefan1972 skrev:
kommer man åt telekablar när man gräver så lär det väl handla om lite större grävdjup än att "gräva bort lite gräs"?
Just för att jag bara skulle ha bort gräset gjorde jag ingen ledningskoll. Men jodå, just där låg den bara några cm under gräset. Ca 1, 5m låg så grunt, resten på ca 30-40cm djup.

hsd
holmberg87 holmberg87 skrev:
Kolla om det fungerar och laga efter det så det blir tätt. Linda tejp och en krympslang borde räcka om det är torrt.

Ang kabelutsättning så görs det inte på din egen tomt, det får du betala själv för. Men om skåpen sitter på huset märker dom såklart ut, men inte dina egna kablar efter skået.
Ehh hur får Du på krympslangen.....
:geek:

Det finns öppningsbara krympslangar.

harry73
useless useless skrev:
Det finns öppningsbara krympslangar.
Det man behöver är stängningsbara krympslangar. Att öppna är lätt ;)

• Gilla
Willmanh och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.