Hej! 👋
jag köpte nyligen en lÀgenhet byggd 2012 men var vÀll tyvÀrr inte uppmÀrksam nog under visningen. Jag sÄg nÄgra veckor efter jag flyttat in att det var sprickor i kaklet ca 14 plattor som blivit drabbade av en eller flera sprickor. Jag skickar mer Àn gÀrna bild pÄ alla sprickor om det Àr efterfrÄgat. HÀr Àr bilder pÄ dom allra flesta plattor med sprickor.
Jag undrar om detta Àr nÄgot man ska kontakt brf om eller hur det funkar?
För detta Àr vÀll ÀndÄ ett dolt fel? Efter som att sÀljaren ej informerade mig om detta utan försökte dölja det. Jag Àr lite rÀdd för eventuella vattenskador och dÀrmed frÄgar jag i denna grupp om nÄgon lite mer kunnig vet hur man gör i en sÄn hÀr situation.

Tack pÄ förhand!
Mvh Egon
Se bild nedanför 👇
 
  • Sprickor i vitt kakel i ett badrumshörn, visar potentiella dolda fel i en lĂ€genhet byggd 2012.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucket kakel i nyköpt lĂ€genhet, synliga sprickor pĂ„ flera plattor, diskussion om hur man hanterar dolt fel med bostadsrĂ€ttsförening.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i golvklinker med en liten spindel vid fogarna, mot en bakgrund av ljusa vĂ€ggplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spruckna kakelplattor i hörnet av ett rum dĂ€r vĂ€ggen möter golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelsprickor i vita vĂ€ggplattor och grĂ„ golvplattor i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eh... Antar att du skĂ€mtar med oss? Ser ut som ett vĂ€ldigt "odolt" fel. đŸ€Ł
 
  • Gilla
Jonobe och 7 till
  • Laddar…
J JonasSun skrev:
Eh... Antar att du skĂ€mtar med oss? Ser ut som ett vĂ€ldigt "odolt" fel. đŸ€Ł
Jo kanske inte ett sĂ„ jĂ€tte dolt fel 😂
Men ser man lite dĂ„ligt och skippar o anvĂ€nda glasögonen under visningen som jag gjorde dĂ„ rĂ€knar jag det som ett dolt fel 😂
Nej men jag förstÄr helt vad du menar jag borde sett det absolut
 
Och plattorna Àr ÀndÄ inte tÀtskiktet (det sitter bakom), sÄ det Àr ingen direkt ökad risk för vattenskador.
 
SÄvida du inte kan bevisa att skadan inte fanns dÀr vid visning eller att Àgaren aktivt dolt det sÄ har du inget att hÀmta dÀr.
Har nÄgra grannar liknande skador?
 
B b8q skrev:
Och plattorna Àr ÀndÄ inte tÀtskiktet (det sitter bakom), sÄ det Àr ingen direkt ökad risk för vattenskador.
Okej vad skönt att höra
Men med tanke pĂ„ att det inte ser sĂ„ bra ut för syns skull kanske man Ă€ndĂ„ vill försöka fixa det. Har du nĂ„got bra tips pĂ„ hur man gör det. 😁
 
H
Egon125 Egon125 skrev:
Hej! 👋
jag köpte nyligen en lÀgenhet byggd 2012 men var vÀll tyvÀrr inte uppmÀrksam nog under visningen. Jag sÄg nÄgra veckor efter jag flyttat in att det var sprickor i kaklet ca 14 plattor som blivit drabbade av en eller flera sprickor. Jag skickar mer Àn gÀrna bild pÄ alla sprickor om det Àr efterfrÄgat. HÀr Àr bilder pÄ dom allra flesta plattor med sprickor.
Jag undrar om detta Àr nÄgot man ska kontakt brf om eller hur det funkar?
För detta Àr vÀll ÀndÄ ett dolt fel? Efter som att sÀljaren ej informerade mig om detta utan försökte dölja det. Jag Àr lite rÀdd för eventuella vattenskador och dÀrmed frÄgar jag i denna grupp om nÄgon lite mer kunnig vet hur man gör i en sÄn hÀr situation.

Tack pÄ förhand!
Mvh Egon
Se bild nedanför 👇
Du har en vittgÄende undersökningsplikt, detta Àr ett klart synligt fel. Kan aldrig vara ett dolt fel. Dolt fel Àr nÄgot som du inte kan se eller kunnat rÀkna med trots vittgÄende undersökning.
 
P pjkw skrev:
SÄvida du inte kan bevisa att skadan inte fanns dÀr vid visning eller att Àgaren aktivt dolt det sÄ har du inget att hÀmta dÀr.
Har nÄgra grannar liknande skador?har
P pjkw skrev:
SÄvida du inte kan bevisa att skadan inte fanns dÀr vid visning eller att Àgaren aktivt dolt det sÄ har du inget att hÀmta dÀr.
Har nÄgra grannar liknande skador?
jag
Ska vara Àrlig och sÀga att jag inte hört med nÄgon granne Àn faktiskt kanske nÄgot man borde göra?
Jag fÄr en kÀnsla av att han försökt dölja sprickorna med nÄgon form av fÀrg eller nÄgot liknande. Men inget jag kan bevisa
Men jag har endast bott i lÀgenheten i nÄgra mÄnader sÄ borde kunna bevisa att sprickorna funnits dÀr lÀngre Àn sÄ men vet ej.
 
Egon125 Egon125 skrev:
Okej vad skönt att höra
Men med tanke pĂ„ att det inte ser sĂ„ bra ut för syns skull kanske man Ă€ndĂ„ vill försöka fixa det. Har du nĂ„got bra tips pĂ„ hur man gör det. 😁
Ofta vÀldigt svÄrt att byta trasiga plattor utan att förstöra tÀtskiktet bakom, och dÄ blir det en dyr helrenovering för nÄgra hundratusen istÀllet. LÄt det vara tills det Àr dags att renovera badrummet om 20 Är eller sÄ, Àr mitt tips.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Du har en vittgÄende undersökningsplikt, detta Àr ett klart synligt fel. Kan aldrig vara ett dolt fel. Dolt fel Àr nÄgot som du inte kan se eller kunnat rÀkna med trots vittgÄende undersökning.
JasÄ okej dÄ var jag helt enkelt för ouppmÀrksam. Jag tycker dock man hade kunnat nÀmnt det vid visningen eller beskrivning men förstÄr samtidigt.
Handdukstorken var dock paj vilket ej nÀmndes det mÄste vÀll ÀndÄ vara ett dolt fel eller?
 
H
Egon125 Egon125 skrev:
JasÄ okej dÄ var jag helt enkelt för ouppmÀrksam. Jag tycker dock man hade kunnat nÀmnt det vid visningen eller beskrivning men förstÄr samtidigt.
Handdukstorken var dock paj vilket ej nÀmndes det mÄste vÀll ÀndÄ vara ett dolt fel eller?
Inget dolt fel, du kunde ha kollat. Du kan ju pÄpekat det för sÀljaren eller mÀklaren, sÀljaren borde ha kÀnt till det och borde ha berÀttat det men sÀljaren kan ju neka att den var trasig. Försöka kan du alltid. Dolt fel Àr det dock inte.
 
B b8q skrev:
Ofta vÀldigt svÄrt att byta trasiga plattor utan att förstöra tÀtskiktet bakom, och dÄ blir det en dyr helrenovering för nÄgra hundratusen istÀllet. LÄt det vara tills det Àr dags att renovera badrummet om 20 Är eller sÄ, Àr mitt tips.
Tack för tipps
Jag har tvÄ barn och nÀr dom vÀljer att flytta tÀnker jag Àven sjÀlv flytta till nÄgot mindre. Det blir troligtvis om mindre Àn 20 Är borde jag nÀmnda detta fel vid försÀljning av lÀgenheten eller kan jag göra som tidigare Àgare och inte nÀmna det alls?
 
H HEM2121 skrev:
H HEM2121 skrev:
Inget dolt fel, du kunde ha kollat.
Inget dolt fel, du kunde ha kollat
En miss frÄn mig!
 
Egon125 Egon125 skrev:
Tack för tipps
Jag har tvÄ barn och nÀr dom vÀljer att flytta tÀnker jag Àven sjÀlv flytta till nÄgot mindre. Det blir troligtvis om mindre Àn 20 Är borde jag nÀmnda detta fel vid försÀljning av lÀgenheten eller kan jag göra som tidigare Àgare och inte nÀmna det alls?
Eftersom det lÀtt syns vid en visning eller besiktning Àr det inget du behöver nÀmna. Lika lite som du behöver nÀmna ifall parkettgolvet har repor eller att tapeterna Àr fula.
 
B b8q skrev:
Eftersom det lÀtt syns vid en visning eller besiktning Àr det inget du behöver nÀmna. Lika lite som du behöver nÀmna ifall parkettgolvet har repor eller att tapeterna Àr fula.
Okej sĂ„ bra 😊
DĂ„ Ă€r jag tyst om det đŸ€«
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.