Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Betongpannor har ju inte evigt liv direkt.
Skadorna som uppstod är inte ovanligt.
Byt de skadade enligt offert.
Dessutom är det ju kvar mossa på kanterna på pannorna...

Dvs låt firman byta de skadade och se till att de tvättar helt rent enligt offert.
/W
Den mekaniska rengöringen tar bort en del mossa. Efter behandling med medel tar det tid innan övrig mossa lossnar. Mitt tak idag är soprent från mossa så medlet fungerar.
Jag har haft en separat dialog med Benders och det kan vara så att det är tillverkningsfel på pannorna som orsakar detta

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det borde väl vara rimligt att de innan de tvättar hela taket kontrollerar pannor, läkt och papp för att inte tvätta ett tak som är moget för byte?
Nja, det är en ganska billig historia att få taket behandlat så skulle de inspektera innan mm så skulle nog prisnivån vara en helt annan. Så det ansvaret att kontrollera och göra bedömningen faller nog på mig som husägare

R RichardRR skrev:
Hej
Jag fick nyligen en taktvätt utförd av en firma i Stockholmsområdet. Taktvätten är först mekanisk där man skrapar bort den värsta mossan för att sedan göra en behandling med ett medel.
Efter att firman varit hos mig noterade jag större flagor av betong som låg på marken. Jag hämtade stegen och kollade upp på taket och kunde se att det hade lossnat bitar/flagor av betong från många takpannor. Jag ifrågasatte varför firman hade fortsatt med den mekaniska rengöringen när det uppenbarligen lossnade bitar från takpannorna. Firman menar på att det inte är deras fel.
Min oro nu är att alla dessa skadade pannor kommer suga åt sig ännu mera fukt och frostsprängas och/eller vittra sönder snabbare.
Någon annan som har sett/varit med om liknande?
Jag har hittat något liknade när jag kollade mina betongtakpannor (38 år efter att de lagts). Det verkar som om mossa/alger eller något annat "ätit" upp några millimeters djup och lämnat något vitt efter sig. Jag gissar att detta skulle kunna fortsätta rakt igeom hela pannan om den fick fortsätta några decennier till.?

• 20260521_142737.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260521_142737(1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kenneth.sigfast skrev:
Jag har hittat något liknade när jag kollade mina betongtakpannor (38 år efter att de lagts). Det verkar som om mossa/alger eller något annat "ätit" upp några millimeters djup och lämnat något vitt efter sig. Jag gissar att detta skulle kunna fortsätta rakt igeom hela pannan om den fick fortsätta några decennier till.?
Hej och välkommen till forumet!

Jag tror som du att det kommer gå hål rakt igenom vissa av dina pannor om några decennier, förbered dej på ett takbyte genom att spara ihop till ett nytt eller byt redan nu de som har skador om du har/ hittar ersättnings pannor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.