Håller på och installerar torkskåpet. Har flyttat garderober, gjort hål i bakstycke och fixat och donat en stund. Ska just till och sätta i kontakten till torkskåpet när två saker händer

1) Stickproppen kan endast monteras "neråt", dvs med vinkeln neråt. Varför? Jag vill vända den uppåt!

2) Jag upptäcker en skada på stickproppen. Hur allvarlig är skadan? Måste den repareras eller kan jag använda den ändå?

bild(3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild(2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ska kunna sitta åt bägge hållen. Testa igen ska dy se att du får dit den. Hur menar du att den är skadad? Jag ser inget konstigt på bilderna.

Hmm, jag trodde att piggen utan metall på spetsen var skadad...?

Jag har våldat lite redan, men ännu mer är lösningen alltså?

Jaha, trodde det bara var en skugga i bilderna.
Ser skumt ut, har du någon aning om vad som hänt? Ser nästan bränt ut. Jag tror ändå inte att det är något problem att använda den men blir säkert snart korrigerad av bättre vetande :-)

Skåpet är aldrig använt, så bränt vet jag inte. När skulle det ha hänt i så fall? Det ser mer ut som att metallen slagits bort eller att gjutningen är misslyckad.

Jag har försökt trycka i proppen i uttaget med lite våld. Vet inte om det kan ha slagit bort metallen (men det känns osannolikt).

Passar annan propp? Jag hade bytt propp, den där ser tveksam ut. Om den inte är riktig på utsidan vet man inte om den är hel inuti heller.

Tycker inte du ska oroa dig över stiftet anläggningsytan är ändå på sidorna
Du kan testa att lirka in kontakten, inte bara pressa med våld. Försök pressa lite mer på sidan med stiftet som e "kortare" antagligen petskyddet som inte vill öppna sig

På bilden ser det ut att vara en lite misslyckad gjutning. Kanske är det en sträv yta och / eller vassa kanter som hakar i petskyddet i uttaget. Får du i kontakten ser det inte ut att vara några problem med att använda den. Vicka och vrid, men pressa inte. Sedan är det ju inte så svårt att byta stickpropp. Antagligen enklare än att reklamera skåpet.

Piggen med skadad topp är tillräckligt mycket kortare för att inte petskyddet i uttaget öppnar?

EDIT, Tobbe hann först ...

Nu säger jag att en korrekt i stoppad kontakt så har det ingen betydelse alls.
Men! Jag hade reklamerat detta. Det är bra att säljare och fabrik får sig en insyn att det finns produkter som slinker ut som borde ha kollats lite extra. Är uttaget lite "slappt" så tror jag att det kan ge både värmeproblem och slitage på både bläcken i uttaget och att petskyddet skadas.

Nu har jag varit ner och försökt lirka mer med kontakten, men det tar stopp när jag försöker sätta i den med vinkeln uppåt. I båda uttagen. Det går bra i båda att sätta i kontakten med vinkeln nedåt. Men det tar liksom stopp på ett stumt sätt på den sida där det skadade stiftet sitter.

Jag har kontaktat tretti.se där jag köpte skåpet. Får väl maila cylinda också.

Eftersom den går i på det ena hållet skulle du kunna testa att skruva loss uttaget "bara plasten" vrida den ett halvt varv och skruva dit igen.

Det kanske går att fila lite på spetsen.

Det är väl petskyddet som "fastnar" i stiftet med hål i, byt stickpropp till en "vanlig".

Tänk på att om man byter stickpropp så KAN man äventyra garantin eftersom man gör åverkan på produkten. Har dock aldrig hört talas om någon som åkt dit på det.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.