Hej!

Köksbänken har blivit skadad. Vet inte hur eller när. Någon som kan gissa sig till vad som hänt? Och kan man åtgärda detta på något snyggt sätt eller får man byta hela skivan?

Tack!

• Skada på parkettgolv med flisat trä nära kakelkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad yta på trägolv med tydlig missfärgning och avflagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att olja fläcken. Ser ut att ha blivit varm?

T tobbe9012 skrev:
Prova att olja fläcken. Ser ut att ha blivit varm?
Möjligtvis, brukar aldrig ställa något just där dock. Strukturen tyder på att det yttersta lagret av skivan/behandlingen försvunnit..

Ok. Har också fått liknande fläckar men de har gått bort efter en lätt slipning och inoljning.

T tobbe9012 skrev:
Ok. Har också fått liknande fläckar men de har gått bort efter en lätt slipning och inoljning.
Vad har du slipat med? Vanligt sandpapper?

S Spree skrev:
Vad har du slipat med? Vanligt sandpapper?
Ah precis. 120 sen 180.

T tobbe9012 skrev:
Ah precis. 120 sen 180.
Och vilken olja? Linolja?

Tack för dina svar förresten. :)

S Spree skrev:
Och vilken olja? Linolja?

Tack för dina svar förresten. :)
Vi körde rålinolja. Tycker det ger fint djup och liv i skivan men vet att många gillar vax. Är lite smaksak, tror vaxet stöter ifrån väta bättre. Lycka till!

T tobbe9012 skrev:
Vi körde rålinolja. Tycker det ger fint djup och liv i skivan men vet att många gillar vax. Är lite smaksak, tror vaxet stöter ifrån väta bättre. Lycka till!
Alright! Ska jag slipa ned enbart skadade delen eller måste man göra hela bänken för att få en jämn yta?

S Spree skrev:
Alright! Ska jag slipa ned enbart skadade delen eller måste man göra hela bänken för att få en jämn yta?
Är bänken fin i övrigt så hade jag provat att slipa lite just där(för att få bort ev fibrer som rest sig) och sen oljat hela bänken.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.