Jag har ett nybyggt fritidshus som stod klart i Dec 2023, vi flyttade in i det i feb 2024.
Nu har jag märkt ett det blivit skador på två av fönstren.
Det ser egendomligt ut, som den gått flisor ur glaset, ca 3x3 mm.
Tänkte först att det kunde vara en fågel som flugit in i glaset, men inte hittat någon död sådan. Kan det vara ett tillverkningsfel?
Tänkte först att det kunde vara en fågel som flugit in i glaset, men inte hittat någon död sådan. Kan det vara ett tillverkningsfel?
Granne med luftgevär?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Stenskott från gräsklippare/trimmer?B BörjePersson skrev:Jag har ett nybyggt fritidshus som stod klart i Dec 2023, vi flyttade in i det i feb 2024.
Men det där med fåglar kanske inte är helt otroligt också. Har haft fåglar som dånat in i full kareta rätt in i fönstret här hemma, trillar till marken och sen flyger iväg igen.
Har aldrig sett en fågel som orsakar ett sådant märke i en ruta. En dammfläck (om det är en duva) eller några fjädrar och lite kladd kanske men inte vad som ser ut som stenskott.
Skulle också gissa på stenskott fr trimmer, gräsklippare eller röjsåg, alt något liknande. Krävs nog något riktigt hårt för att lämna sådana märken…
Skulle också gissa på stenskott fr trimmer, gräsklippare eller röjsåg, alt något liknande. Krävs nog något riktigt hårt för att lämna sådana märken…
När vi lekte med stenslunga, slangbella osv när vi var små lämnade vi en del liknande märken efter oss. Tror också på stenskott men förutom trimmer och gräsklippare kan du addera skitungar på listan av misstänkts.
Fågel tror jag inte alls på, måste vara något litet och hårt.
Fågel tror jag inte alls på, måste vara något litet och hårt.
Sköter många kommunala fastigheter.
Det går i omgångar hos oss och då är det soft airguns som dom använder.
Är dom tillräckligt nära kan dom till och med göra ett litet hål.
Säger inte att detta är detsamma men hos oss är det väldigt vanligt under sommaren.
Det går i omgångar hos oss och då är det soft airguns som dom använder.
Är dom tillräckligt nära kan dom till och med göra ett litet hål.
Säger inte att detta är detsamma men hos oss är det väldigt vanligt under sommaren.
Tack för tips.
Jag hade själv gissat på någon form av skjutvapen, men det är inte sannolikt.
Huset står längst inne i en vik, ca 6 meter från havet. Jag har en del grannar med fritidshus men de brukar inte flytta ut förrän i Juni. Jag har inte sett någon under vintern.
Ska man träffa rutorna med ett vapen behöver man stå i en båt, eller snarare eftersom det skedde under vintern, gå ut på en svag is.
Vi har inte någon gräsmatta framför huset ännu och inte använt gräsklippare eller trimmer.
Men fönstren är rejält stora, 180 cm bredd, det har blåst styv kuling efter kusten, kan vinden ha kastat upp stenflisor som slagit hål i glaset?
Eller kan vinden fått glaset att bågna så mycket att det orsakat sprickor?
Jag kommer att ta upp det med försäkringsbolaget men behöver hitta en rimlig förklaring så jag slipper ta diskussionen med tillverkaren om att det skulle vara någon sorts tillverkningsfel på glaset. Det verkar ju inte vara troligt, eftersom ingen annan har råkat ut för detta.
Jag hade själv gissat på någon form av skjutvapen, men det är inte sannolikt.
Huset står längst inne i en vik, ca 6 meter från havet. Jag har en del grannar med fritidshus men de brukar inte flytta ut förrän i Juni. Jag har inte sett någon under vintern.
Ska man träffa rutorna med ett vapen behöver man stå i en båt, eller snarare eftersom det skedde under vintern, gå ut på en svag is.
Vi har inte någon gräsmatta framför huset ännu och inte använt gräsklippare eller trimmer.
Men fönstren är rejält stora, 180 cm bredd, det har blåst styv kuling efter kusten, kan vinden ha kastat upp stenflisor som slagit hål i glaset?
Eller kan vinden fått glaset att bågna så mycket att det orsakat sprickor?
Jag kommer att ta upp det med försäkringsbolaget men behöver hitta en rimlig förklaring så jag slipper ta diskussionen med tillverkaren om att det skulle vara någon sorts tillverkningsfel på glaset. Det verkar ju inte vara troligt, eftersom ingen annan har råkat ut för detta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan detta vara en vattenskada?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur kan vi fräscha till våra fönsterbräden, som är vattenskadade?
Byggnadsvård -
Kan det vara en fuktskada?
Badrum -
Hur mycket "skadad" får en klämring vara?
Badrum -
Bära ut köpt vara ur hus, vem ansvarar för eventuell skada?
Juridik