Vi har precis byggt ut huset och skulle flytta lvpn till nya köket/vardagsrummet. Vi ville ha innedelen på mitten av en kortare vägg åt söder där även tv osv kommer att sitta. Utedelen på baksidan åt öster.

Jag var inte hemma så min man pratade med dem och tänkte uppenbarligen inte på att fråga hur de skulle dra slangen. I mitt huvud fanns det bara ett sätt dvs inomhus ca 1 meter rakt ut mot öster precis under taklist. Det hade inte stört så mycket inomhus, väggen blir ju redan "ful". Men de drog istället rätt ut genom sydfasaden som ett L då det istället blev 4 meter slang som alltså förstör hela uteplatsen i min mening. De hävdar att "det är så man gör" . Ska vi bara vara nöjda med det?

• Grönmålat hus med öppen dörr, träaltan, loungestol och värmepump på grusgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad luftkonditionering över en stående lampa och eluttag på en vägg med trägolv.
    Skapa konto
S
Måla kanalen i samma kulör som fasaden så kommer du snart inte tänka på den!

• Gilla
Heij83 och 16 till
  • Laddar…
Jillad Jillad skrev:
Vi har precis byggt ut huset och skulle flytta lvpn till nya köket/vardagsrummet. Vi ville ha innedelen på mitten av en kortare vägg åt söder där även tv osv kommer att sitta. Utedelen på baksidan åt öster.

Jag var inte hemma så min man pratade med dem och tänkte uppenbarligen inte på att fråga hur de skulle dra slangen. I mitt huvud fanns det bara ett sätt dvs inomhus ca 1 meter rakt ut mot öster precis under taklist. Det hade inte stört så mycket inomhus, väggen blir ju redan "ful". Men de drog istället rätt ut genom sydfasaden som ett L då det istället blev 4 meter slang som alltså förstör hela uteplatsen i min mening. De hävdar att "det är så man gör" . Ska vi bara vara nöjda med det?
För att ac funktion (kyla) ska fungera behöver det vara ett fall utåt från innedelen eller en kondensvattenpump installeras. I det här fallet har de använt sig av ett fall antar jag, och det är i princip praxis att göra som de gjort. Vill man ha annorlunda (eller vara säker att det blir rätt) ska man alltid specificera före.

• Gilla
Heij83 och 8 till
  • Laddar…
Det hade ju varit snyggare (eller åtminstone mindre fult) om de lagt den horisontella delen på grunden, under träfasaden. Måla kanalen grå där så försvinner den, och måla den vertikala delen grön så hade jag tyckt det var okej.

• Gilla
Bob Vance och 1 till
  • Laddar…
Ni kan ju alltid begära att de gör om, men det får ni nog betala ur egen ficka. De har ju inte gjort något fel, och typ alla installationer jag sett är dragna utomhus så mycket som möjligt.

• Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Sen är ju " upphägningen" av själv pumpen inte så..... säker. Par år med tjäle å rörelse i mar så lär väl den börja att luta. Antingen satt den på konsoll på väg som brukar vara standard eller en gjuten platta med markstativ.....

• Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Jo, man gör så.
Med det vill jag säga att det går att göra på olika sätt, det här är ett av dem, eftersom kunden inte angett vad som föredras så gör man absolut som på bilden, om det är vad installatören beslutar sig för.

Förläggningen är ingenting du på något plan kan reklamera till någon annan än din man som faktiskt talade med installatören.

Sedan hade jag personligen aldrig dragit slangen på insidan, delvis ökar det risken för läckage inomhus men det är dessutom gräsligt fult där jag ser det varje dag.

Ta lärdom att diskutera med maken eller hantverkare själv för att få det som du vill, måla kanalen på huset och släpp det.

• Gilla
multix och 4 till
  • Laddar…
Nissens
V Vector skrev:
Sen är ju " upphägningen" av själv pumpen inte så..... säker. Par år med tjäle å rörelse i mar så lär väl den börja att luta. Antingen satt den på konsoll på väg som brukar vara standard eller en gjuten platta med markstativ.....
Konsoll på vägg kan ge resonansljud i huset, självklart skall den stå på backen.

• Gilla
  • Haha
Mats och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Konsoll på vägg kan ge resonansljud i huset, självklart skall den stå på backen.
Finns "grundstativ" som man sätter på grunden men som går uppåt så man får bra höjd mot mark.
Hittar de inte nu bara för det :)

• Gilla
Jillad och 2 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jo, man gör så.
Med det vill jag säga att det går att göra på olika sätt, det här är ett av dem, eftersom kunden inte angett vad som föredras så gör man absolut som på bilden, om det är vad installatören beslutar sig för.

Förläggningen är ingenting du på något plan kan reklamera till någon annan än din man som faktiskt talade med installatören.

Sedan hade jag personligen aldrig dragit slangen på insidan, delvis ökar det risken för läckage inomhus men det är dessutom gräsligt fult där jag ser det varje dag.

Ta lärdom att diskutera med maken eller hantverkare själv för att få det som du vill, måla kanalen på huset och släpp det.
Hade heller inte dragit den på insidan. Det är mycket värre. Måla kanalen i samma kulör så lägger man inte märke till det som första svaret ni fick i tråden.

• Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Med det nya "miljövänliga" köldmediat R32 skall ledningarna dras utomhus eftersom köldmediat är mycket brandfarligt.

• Gilla
Jillad och 1 till
  • Laddar…
Som nämnts att dra rören uppåt under listen går inte då kondensvattnet i så fall kräver en kondensvatten pump. Vilket inte är standard. Satte in ett apr i vår somamrlägenhet och där förslogs kondenspumapr för att des kulle kunna göra en viss dragning. ajg ville inte ha in kostsamma pumpar som kan sluta funka med avtten läck som följd. Så de fick at den krångliga vägen..

I ditt fall harde uppenbarligen inte fått klara direktiv. Då känns det ju helt självklart att man inte sätter fula kanaler inomhus om det går att undvika. Tror att 8 av 10 hellre har en snygg invändig instalaltion än akanlen utvändigt. Måla kanalerna bör bli rätt bra. Sen hade det ju varit smidigare att gå ner mot grunden. men då krävs det en del arbete med kanalen för att det skall bli snyggt, övergångar de sannolikt inte ahr etc. Så kanske inte ett självklart val på eget bevåg av installatören. Utan något ni säkert hade kunnat få om ni var på palts, men sannolikt mot tillägg om de inte hade haft de kanal dealarna i bilen.

Min bedömning är att installationen är korrekt utförd, inget som går att reklamera. Ett specifikt utförande behöver man kommunicera innan. Sen är ju frågan vem som beslutat om att placera den på leca block. känns lite vanskligt om det inte är murat i alal fall.

• Gilla
Jillad och 5 till
  • Laddar…
Jag skulle inte vilja ha dragningen på insidan. Gör som flera föreslagit. Måla kanaldragningen om den stör. Här ser du en kanal som målats i samma färg som huset. Tidigare var den lysande vit.

• Röd stuga med målad kanaldragning i matchande färg, bredvid luftvärmepump.
    Skapa konto
  • Gilla
S.N. och 8 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tycker inte heller att väggkonsoll är rätt väg, men utedelen verkar stå löst på enbart några lecablock. TS borde ha ordnat/bekostat en stabil gjuten lösning.

• Gilla
multix
  • Laddar…
Nissens
D rob_t_j72 skrev:
Tycker inte heller att väggkonsoll är rätt väg, men utedelen verkar stå löst på enbart några lecablock. TS borde ha ordnat/bekostat en stabil gjuten lösning.
ja, det behöver vara stabil, men måste inte vara gjuten. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.