Den gamla tillbyggnaden är rätt tråkigt utförd. Inte minst taklösningen, som tyvärr har tydliga drag av amatörmässighet. Det optimala sättet att utnyttja tomten är antagligen att ersätta denna med en ny, byggd i vinkel och i 11/2 plan, kanske förskjuten så att allt bildar ett T. Det gäller att ta vara på vackra utsikter och inte bygga för dem. Det är viktigt att bestämma sig för huvuddispositionen först, innan man villar in sig på material och detaljer.

• Gilla
Jsh90 och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Den gamla tillbyggnaden är rätt tråkigt utförd. Inte minst taklösningen, som tyvärr har tydliga drag av amatörmässighet. Det optimala sättet att utnyttja tomten är antagligen att ersätta denna med en ny, byggd i vinkel och i 11/2 plan, kanske förskjuten så att allt bildar ett T. Det gäller att ta vara på vackra utsikter och inte bygga för dem. Det är viktigt att bestämma sig för huvuddispositionen först, innan man villar in sig på material och detaljer.
Jo det var genomgående den typen av konstruktion, intressant med skarvad vindskiva på 10cm. :sweat:

Tack för tipsen, jag har en tendens att snöa in på smådetaljer innan man ens börjat göra något, det är dock ett relativt angenämt problem att vi inte får huset förrens i Januari så vi har gott om betänketid med hur vi vill gå till väga, därav denna tråd också. :)

Så, nu har vi fnulat vidare lite granna på att renovera. :)

Här kommer ett förslag vi gjorde där vi gör om hela planlösningen, helt enkelt, det gamla sovrummet med murad kamin blir sovrum, köket blir farstu/hall och det gamla matrummet blir sovrum 2. Utbyggnaden görs om, eventuellt river vi ner och bilar bort platta samt gjuter nytt och bygger upp igen... Nya utbyggnaden görs "fristående" med en hall emellan husen. Här blir det kombinerat kök och vardagsrum med stora fönster som tar vara på utsikten.

Begärde även ut de gamla bygglovsritningarna från kommunen idag, men det fanns inget mer än att tidigare ägare sökt bygglov för att panela fasaden och byta fönster 1984, så kommunen har inga ritningar. Dock är hela huset samt det lilla garaget inritat på planritningen som finns på kommunens hemsida, kommunen räknar området vi bor i som samlad bebyggelse men utanför detaljplan. Antar att vi i det här fallet behöver rita in det gamla när vi söker bygglov för den nya delen?

Bifogat 4st renderingar, samt en planlösning, planlösningen visar dock inte fönster och sånt men det ser ni lite från renderingarna... Vad säger ni?

Rendering av ett traditionellt rött hus med vit knut, förslag på renoverad exteriör med uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rendering av ombyggd röd stuga med stora fönster, murad skorsten och grusgång.
Skapa konto
Rendering av traditionellt rött hus med murad skorsten och blommande buskar framför, omgivet av skog.
Skapa konto
Rendering av ett rött hus med murad skorsten, omgivet av träd och med stora fönster.
Skapa konto
Översiktlig planlösning för renoveringsförslag med nya rumskategorier som kök och sovrum markerade, utan detaljerade fönstervisningar.
Skapa konto

Detta är absolut rätt tänkt!

Det händer grejer. Tillträdet blev försenat. Vi får huset först 5 februari.

Har dock varit aktiv. Undersökt marken via SGU och kontaterat att det är sandig morän samt blockrikt. Förklarar kanske stenblocket jag tyckte jag såg i krypgrunden när vi undersökte den. Så bör inte få problem med utbyggnaden.

Diskuterat med kommunen angående bygglov, vid första kontakt påstod dem att vi bodde inom sammanhållen bebyggelse, åkte dock dit och ville främst få respons på mina ritningar. Då undersökte killen där och vi var utanför sammanhållen bebyggelse, de hade uppskrivet alla områden som ej var detaljplan men sammanhållen bebyggelse, vårt var ej med.

Ritningar var icke-existerande hos kommunen. Det fanns dock noterat från 1983/84 hos SKV att det blivit utbyggt. Det stämmer ju så... Då blev det krav på bygglov men det hade de helst velat ha oavsett då vi ska ändra om rätt mycket och lika bra att göra rätt.

Har ändrat ritningen en del från tidigare. Har skjutit "bak" utbyggnaden på tomten för att inte ta för mycket av uppfarten. Bifogar även planritningen så ni får se hur vi tänkt. Angående förvaring så kan vi givetvis utöka antalet garderober. Men för tillfället har vi ritat med det för syns skull.

Vi får dock det vi vill ha, en väldigt stor öppen planlösning i utbyggnaden, två toaletter, varav en rejält stor. Två sovrum, varav ett väldigt stort. En rejäl hall, den dagen man får barn är det bra (barnvagn...). Det går givetvis att göra om den stora toaletten till kombinerad bad/tvätt. Blir eventuellt så. Tvätten är dock nära till balkongdörren på baksidan där det finns en torkställning strategiskt placerad. Tanken om vi har tvätt i passagen så blir det skjutdörrar där.

Frågor

- Vår utbyggnad kommer hamna en halv meter från tomtgräns, detta är dock skog och jag tror inte våra grannar kommer ha några problem med det, vi ser inte ens varandra. Vi tänker fråga först givetvis så det inte blir någon osämja.

- Men är det något specifikt jag bör tänka på här? Brandklassning? Vi kommer ha cellulosa i väggar, tak samt invändigt fibergips/gips, om någon frågar. Kan givetvis påstå att vi ska ha stenull likaväl.

- Handikappanpassning, jag har ritat in 90cm breda karmar till ett sovrum samt stora badrummet. Även provat göra en cirkel på 1.3m i diameter framför toaletten, inga problem. Något mer?

- Energiberäkning, kommer säkert få frågan senare, men behöver vi göra en? Vi kommer förmodligen installera Luft-vatten VP i samband med renoveringen.

- Framförallt, vad tror ni?

Planritning av ett hus med öppen planlösning inklusive kök, allrum, två toaletter, två sovrum och en hall.
Skapa konto

Rödmålat enplanshus med tegeltak, inramat av stenmur och grönska, innehåller möbler och utsikt in i bostaden.
Skapa konto
Röd träfasad på hus med fönster och trädgårdsmöbler i förgrunden vid solnedgång.
Skapa konto
Illustration av rödmålat enplanshus med terrass och stenmur, omgiven av skog.
Skapa konto
Illustration av rödmålat hus med utbyggnad, terrass, stenblock och skog i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser väldigt snyggt ut! Försök få grannens medgivande som en underskrift på en ritning. Studera tillgänglighetsdokumenten som BirgitS länkat till. Jag tycker också att korridoren i övergången melan husen ser för smal ut. Ur brandsynpunkt är kraven på ett enplans småhus inte särskilt höga. Gips i taken är väldigt bra för att minska brandspridning. Man måste kunna ta sig ut genom fönstret från det lilla sovrummet.

Tack för informationen och feedbacken.

Upptäckte att det är inte så höga energikrav när man bygger ut under 50m2 boarea mot att bygga nytt. Så det är skönt.

Bifogat en ny planlösning. Bredare passage. 1.3m bred. Riktlinjerna för passage var 1.1m, 1,2m för att vända 90 grader så 1.3m borde vara bra. Då får vi plats med en byrå eller något också.. :-)

Alla dörrar i huset är ritade som 90cm karmyttermått förutom den på lilla toaletten den är 80cm.

MVH

• Ritad planlösning av ett hem med måttangivelser och bredare passage på 1.3 meter.
    Skapa konto
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Jäklar vad snyggt renderat, vilket program är det ritat i?

E erikjakan skrev:
Jäklar vad snyggt renderat, vilket program är det ritat i?
Tack ! :-)

Sketchup Pro, LayOut används till bygglovshandlingarna.

Lumion 8 till renderingarna.

Provade ändra lite på planlösningen. Mindre hall men samtidigt ljusare då vi även kan ha ett fönster. Vill göra minimalt med ingrepp i timmerstommen. Flyttar även in tvätt samt vp i stora badrummet. Detta blir lite mer ekonomiskt. Fortfarande två toaletter givetvis.

Den tidigare hallen kan med fördel bli kontor/bibliotek typ.

Arkitektritning av en husplanlösning med markeringar för förändrad hall, tvättstuga och en möjlig plats för fönster.
Skapa konto

När jag såg detta i en annan tråd trodde jag det var riktiga bilder, tagna med något effektfilter för att se ut lite som ett bleknat fotografi.
Jag är lika imponerad över renderingen som jag tycker att bygget blir snyggt och smakfullt.

Snyggt jobbat.

S Snål-Jocke skrev:
När jag såg detta i en annan tråd trodde jag det var riktiga bilder, tagna med något effektfilter för att se ut lite som ett bleknat fotografi.
Jag är lika imponerad över renderingen som jag tycker att bygget blir snyggt och smakfullt.

Snyggt jobbat.
Tack så mycket ! :D:D

Idag fick vi nycklarna ! Känns kanon. :D

Fick också idag bekräftat att knutarna är avsågade på huset. Detta gjordes typ 1983 så huset har stått snart 35+ år utan problem med betongpannor... Vad man kan se :rolleyes:

Oavsett behöver detta säkras upp. Skulle det kunna göras med typ limträskruv?

Mvh
Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.